Trives nektariner på friland i vores klima og kan man så dem selv?

Ved spisning af en nektarin her i juli måned opdagede jeg, at kernen var begyndt at åbne sig, og indeni befandt sig et frø, der var begyndt at spire. For sjov proppede jeg frøet i en urtepotte og minsandten om ikke der kom en lille-bitte plante ud af det. Den er desværre gået til nu, og jeg har da også været noget i tvivl om hvordan den bedst skulle plejes.

Hvilken jord havde den trivedes bedst i? Skulle den have haft sol eller skygge og hvor meget vand har den brug for? Kan en nektarin-plante trives på friland i vores klima?

Med venlig hilsen
Lisbeth Rothman, september 2002

Svar

Nektarinplanter er det samme som ferskner, bare med glat overflade.

Jo, nektariner kan godt trives i det danske klima, men de fleste sorter kræver for meget varme for at modne, eller skal sprøjtes hele tiden. Chancen for at du får en værdifuld plante udfra en kerne er desuden minimal, men det kan jo godt være sjovt at prøve. Dyrk den i almindelig veldrænet og dybmuldet jord.

Jeg kan dog bedre anbefale dig at plante en fersken af en gennemprøvet sort – f.eks. ‘Frost’, der er meget sund, og erfaringsmæssigt modner godt i det danske klima.

Med venlig hilsen
Jens Michael Gundersen
Vinbonde og forfatter, Hideaway

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Trives nektariner på friland i vores klima og kan man så dem selv?