Forum

Kommentarer til »Hvorfor falder vandstanden i vores sø?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvorfor falder vandstanden i vores sø? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Anker, 15. maj 2006 kl. 22.41

Jeg bor ud til en gammel branddam/gadekær, som er totalt dækket af et tykt lag grønt andemad. Da vi flyttede ind i huset for otte år siden, var den groet meget til med træer og buske, og vi valgte derfor at få den tømt og renset op, netop som det anbefales i svaret. Inden oprensningen var den kun delvis dækket af andemad. Efter oprensningen har den været totalt grøn, stort set året rundt. Der er ingen tilløb til den, og der støder ikke marker direkte op til den, så vi fatter ikke hvor næringen kommer fra. Jeg har i perioder med et net hver dag samlet en trillebørfyld grønt op fra overfladen, men det har ingen effekt. Der gror en del dunhamre i den, og forskellige træer er begyndt at skyde op i kanten af den. Der var absolut ingen fisk i den, da vi fik den renset op, men for et par år siden fik jeg pludselig øje på nogle guldfisk, og de har været der siden. Også det ærgrer mig, for de gør kål på det rige insektliv, der var i dammen, ligesom frøbestanden er blevet væsentligt mindre. Jeg har ingen ide om, hvordan fiskene er kommet der. Men har nogen ideer til, hvordan vi slipper af med andemad og guldfisk uden at skulle grave det hele op en gang til, hører jeg meget gerne fra dem.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim, 11. september 2006 kl. 2.20

Hej, Prøv at udsætte et par (eller flere) graskarper i din dam. Hvis du kan få fat i dem i god størrelse >500g kan de sikkert gøre kål på andemaden.

Nyt svar til emnet »Hvorfor falder vandstanden i vores sø?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvorfor falder vandstanden i vores sø?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider