Forum

Kommentarer til »Hvorfor visner mine agurker eller bliver gule?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvorfor visner mine agurker eller bliver gule? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicoline From, 8. juni 2006 kl. 21.45

Jeg har igennem nogle år dyrket både tomater og agurker i mit drivhus. Jeg har fundet ud af at de trives bedst hvis planterne ikke vokser i samme plantesæk. Jeg har derfor tomater og agurker adskilt.

Agurkerne bliver placeret længst væk fra døren, da de ikke er glade for træk og tomaterne tåler det langt bedre.

Derudover skal agurkerne efter min erfaring vandes langt mere end tomaterne for at blive store og saftige nok, hvor imod tomaterne faktisk smager bedre hvis de ind imellem får lov til at tørre ud melllem vandingerne, dette vil skade de fleste agurkeplanter.

Når jeg har gjort det på denne måde slår det næsten aldrig fejl.

Hvis man har en god jord i sit drivhus skal man sætte sine tomatplanter direkte i jorden istedet for i plantesæk, så får de en langt mere spændende smag.

Også tomater på friland smager ofte af mere end dem i drivhus, måske fordi de skal ''kæmpe'' lidt for deres liv og derfor udvikler andre (smags-)stoffer?

Agurker skal ''nurses'' langt mere for at blive gode.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. G. Hansen, 14. juni 2006 kl. 19.39

Jeg har høstet to agurker fra min skoleagurk i drivhus og nu bliver bladene gule.

Kan det være fordi jeg gøder for lidt? Hvor meget skal agurkerne gødes?

Mine drivhusplanter (tomater og agurk) er plantet hver for sig i en plastspand og vandes rigeligt.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J.K., 26. juni 2006 kl. 21.36

Det kan også være spindemider der er på besøg. De sidder på undersiden af agurkebladene og suger saften ud. Derfor bliver bladene gule og visner med tiden. En spindemide er meget lille og kan være svær at få øje på.

Jeg "spuler" undersiden af bladene med koldt vand, hvis jeg får de ubudne gæster, det skal gøres mere end en gang.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Joan D., 9. juli 2006 kl. 20.16

Mine agurker er hvert år ''kommet rigtig godt fra start'' og har sat en masse små agurker, og sideskud, igen med masser af små agurker. Når de første 4–5 agurker har opnået høsteklar størrelse, begynder alle de små agurker at visne op ad stængelen. Derefter ''kommer agurken igen''; ofte lidt længere oppe ad stammen med nye små agurker. Jeg har i år beskæret sideskudene ret meget, men det har ikke hjulpet. Der er ingen tegn på skadedyr. Er det fordi agurken sætter for mange frugter af, så den regulerer sig selv. Det gælder både skoleagurker og Futura F1. Jeg har agurkerne i kapilærkasser.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo Møller, 4. juli 2009 kl. 12.22

Hej Joan
Jeg har de samme problemer, har du fundet ud af hvorfor det sker.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 4. juli 2009 kl. 12.47

Hej.

Jeg har de sidste par år haft samme problem. I år har jeg så skygget for agurkerne med det resultat, at de nu stortrives og står med store grønne blade og masser af frugter. Man siger at agurker skal have masser af sol, men i mit tilfælde var det tilsyneladende for meget. Det skal lige med, at mit hus står op ad en sydvendt rød mur med ekstremt stort varme og lysindfald. Planterne står i kapilærkasser yderst mod glasvæggen i direkte sol. Det var åbenbart for meget af det gode.

Mvh.

Hans

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frede Nørgård Petersen, 8. juli 2009 kl. 11.56

Jeg har det samme problem med min agurkeplante. Alle de gamle blade bliver gule undtagen bladnerverne der forbliver grønne. Hovedstænglen er ca. en meter høj. og den bliver ved med at sætte nye blade. Peber, aubergine og tomat trives fint i samme jord. Der er ingen synlige tegn på skadedyr.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Lindequist, 2. august 2009 kl. 21.48

Og så er der jo spindemider...De ødelægger blade og svækker planten.

Nyt svar til emnet »Hvorfor visner mine agurker eller bliver gule?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvorfor visner mine agurker eller bliver gule?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider