Forum

Kommentarer til »Hvorfor blomstrer mit 5 år gamle blommetræ ikke?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvorfor blomstrer mit 5 år gamle blommetræ ikke? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette, 8. juli 2006 kl. 21.56

Mit Victoria Blommetræ er 5 år, og der er kun 5–8 blommer på, er det en god ide at fjerne en ring af barken ca 1 cm bred og ca ½ rundt
om stammen, i så fald hvor langt nede/oppe skal den laves?

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 14. april 2020 kl. 18.17

Står lidt i samme situation. Mit 4 årige opal træ vokser med mange nye grene og skud, men det ser ud til at der kun kommer blade igen i år. Kan se max 1 blomsterskud (det er dog tidligt). Sidste år var det samme historie. Kun 1 blomst der faldt af tidligt. Det er lidt underligt for alle andre blommetræer i haven kan godt finde ud af det med blomsterne. Selv mit abrikosblommetræ som jeg satte i foråret 2019 har flere blomster end mit opal har kunnet mønstre på 2 år. Nu ser jeg tiden an de næste 14 dage og hvis det vitterligt kun leverer et træ med blade igen i år, har det en date med doktor sav og fru økse!

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. april 2020 kl. 19.21

Jeg er næsten sikker på at du giver det for meget kvælstof som Steen også skriver i sin artikel,. Jeg har aldrig hørt at der ligefrem skulle være noget andet, der var årsagen til problemet. Ud over det Steen nævner..

Hvis du kun giver dem kompost dvs en kompost, der både.består af have, køkken og måske dyrisk affald kan og du giver et godt lag kan du derfor godt give for meget kvælstof.. Prøv at give noget mindre og så giv træet en chance til.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. april 2020 kl. 19.27

PS selvom kompost, som regel, kun består af ca 1 procent kvælstof, svare det til 10 gram kvælstof pr kg og giver du så træet et portion svarende til ca 5 kg (en gulvspand) så har træet allerede fået for meget og så kan jeg godt forstå at det ikke vil blomstrer...

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 14. april 2020 kl. 19.56

Tålmodighed er enhver haveejers dyd, Morten! :)
Hos mig er det meget almindeligt, at blommetræerne er mindst 4-5 år før de sætter frugter, - sådan har det i al fald været for de fleste af mine 18 sorter.
Jeg er glad for de sorter, der virkelig VIL gro. Blomster og blommer kommer altid til rette tid.
Bliver tilvæksten for meget for dig, så kan du jo altid rodstikke rødderne.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. april 2020 kl. 20.18

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 14. april 2020 kl. 22.39

I har selvfølgelig ret og træet får lov at stå (for det siger konen at det gør :D ). Når jeg tænker lidt mere grundigt efter (og konsulterer min frugttræslogbog) kan jeg se at træet også har levet en lidt omtumlet tilværelse siden det blev sat for 4 år siden. Det stod til start lige opad en stor busk som det skulle konkurrere med. Tørken i 2018 havde nær taget livet af det.De første tre leveår satte det stort ingen nye grene, men lignede bare en lille kroget mand. Først i sensommeren 2019 begyndte det pludselig at sætte mange nye skud, som senere er blevet til lange smågrene. Derudover har jeg nok også en tendens til at være rundhåndet med gødningen omkring træerne. Mit lille Opal træ får lov at leve videre. Nu vil jeg se om mit Oullins Reine Claude træ og mit gul abrikosblomme kan få bestøvet de blomster de er ved at sætte. Victoria blommen er ikke helt så langt fremme, og det samme gælder mit familieblommetræ. Jeg har desuden et lille mirabelletræ i min forhave som næste år skal podes om med nye blommesorter

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 24. maj 2021 kl. 17.55

I år var der heller ikke blomster på opalen. Den vokser lystigt videre på 5 år. Der var heller ikke blomster på flere af de andre blommetræer pånær en enkelt på det czar træ jeg satte i efteråret og så tonsvis på det victoriatræ jeg satte for 3 år siden. Der var ansats til blomster på flere af dem, men fuglene hakkede dem af. Ooh well tålmodighed som James skriver og så ingen gødning overhovedet i år.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. maj 2021 kl. 18.57

Ja, den har levet omtumlet.
Vær glad over, at dit træ ved, at det skal være i god vækst, inden det sætter frugt. Ellers var det dødt.
Vinplanter må først bære, når de er 3-5 år gamle, hvis de skal få en stor fremtid.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 15. april 2022 kl. 17.37

Jamen jeg fortsætter da lige denne føljeton :)
I år masser af blomsterknopper på Opalen Juhuuu!
Minus gødning og tålmodighed = blomster
Derudover kan jeg tilføje at man bare skal sætte mange træer så er der nok et af dem der begynder at blomstre.

Blomstringsstart for mine blommetræer ser således ud.
-Opal, sat 2016, første rigtige blomstring bliver 2022
-Victoria ,sat efterår 2018, første rigtige blomstring 2021 (fantastiske blommer, men var så tunge at jeg var nødt til at understøtte træet i 2021)
-Familietræ, sat 2018, Blomsterknopper på Reine Claude Althan, Reine Claude Oullins og Victoria i 2022
-Czar, sat efterår 2020, Store mængder blomsterknopper 2022
-Topper, sat i 2022 med rigelige blomsterknopper (men det tæller vist ikke helt)

De øvrige træer venter jeg stadig på
Abrikosblommen (sat i 2019)
Reine Claude Oullin træet (det selvstændige træ sat i 2017)
Brahys Reine Claude (men ok det er heller ikke meget mere end end stor pind sat i 2021 og der er faktisk 2 blomsterknopper på)

11 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Morten Terkildsen, 15. april 2022 kl. 17.38

Slettet af administrator 21. april 2022 kl. 8.37.

Nyt svar til emnet »Hvorfor blomstrer mit 5 år gamle blommetræ ikke?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvorfor blomstrer mit 5 år gamle blommetræ ikke?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider