Hvorfor blomstrer mit 5 år gamle blommetræ ikke?

Vi har et 5 år gammelt blommetræ, ‘Opal’. Det vokser og vokser, men har endnu ikke blomstret. Er det normalt, eller er der noget, vi skal gøre?

Med venlig hilsen
Bettina Frederiksen, april 2002

Svar

Når det er blomstringen, som mangler helt, er der tale om en fejl i træets stofskifte. Det har – populært sagt – fået den opfattelse, at rodnettet er for stort. Derfor må det genskabe balancen mellem rod og top ved at gro og gro i toppen.

I de fleste tilfælde er årsagen den, at træet har adgang til alt for meget kvælstof (det hedder »N« på gødningsposerne). Kan det tænkes? Står træet f.eks. tæt ved en græsplæne, som får gødning én eller flere gange årligt?

Under alle omstændigheder er kuren at sulte træet for kvælstof: ikke mere gødning til det. Desuden kan man supplere med andre ting, som aktivt gavner træets stofskifte, nemlig kalk (i januar/februar) og fosforholdig gødning (gerne i slutningen af juni).

Giver det ikke virkning til næste sommer, og så lang er tidshorisonten for den slags behandlinger, så må der mere krasse midler til. Det kan være overskæring af flere hovedrødder eller ringning af stammen halvvejs rundt (men også kun halvvejs!).

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorfor blomstrer mit 5 år gamle blommetræ ikke?