Forum

Kommentarer til »Hvordan sår jeg stokroser?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan sår jeg stokroser? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 24. juli 2006 kl. 21.38

Hvornår skal man så, forår efterår.

2 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 24. juli 2006 kl. 22.07

Normalt sår man dem sidst i maj i bed ude, så kan de plantes ud i efteråret eller næste forår.

Men de selvsåede kommer jo fra modne frø, der falder til jorden i efteråret og så ses som ukrudt i maj og juni. Så det er også muligt, hvis man har frø nok, at drysse dem ud, hvor man ønsker dem – og så huske ikke at rode i jorden der, før man ser nogen dukke op.

3 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels J. Petersen, 27. juni 2007 kl. 22.14

Hvad er forskellen på Bonderoser og Stokroser eller er der ingen forskel? Latinske navne ville være en stor hjælp for mig.

Jeg er en tidligere Dansker i U S A jeg har fundet nogle her men det Engelske navn er hollyhocks så jeg er ikke helt klar over hvad jeg har fundet.

Jeg sætter stor pris på et svar.

4 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte, 27. juni 2007 kl. 22.34

Hej Niels,

Hollyhocks er det engelske navn for Stokroser, Alcea rosea.

Bonderoser hedder Paeonia officinalis.

Venlig hilsen Jytte

5 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 28. juni 2007 kl. 8.20

Stokroser er som regel 2 årige og kan sås hele året men lige nu er optimal – så blomstrer de nemlig næste år.

6 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. juni 2007 kl. 8.39

Bonderoser også kendt som pæon og stokroser er 2 vidt forskellige planter, det eneste de har til fælles er endenavnet rose.

Mvh. Svend Høst

7 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbet, 8. juli 2007 kl. 12.50

Jeg har sået stokroser indendørs i potter.

De blive ca 4–5 cm høje, bladene, ca 1 cm, begynder at få visne kanter. Derefter visner planterne helt. Det var det samme sidste år.

Hvad gør jeg galt?

8 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ejgil Andersen, 21. oktober 2007 kl. 20.34

Jeg har fået en del stokrosefrø her i november måned.

Kan jeg så dem nu eller skal de gemmes til foråret?

Jeg har ladet mig fortælle at de kan sås nu, men kan der overhovedet så i denne kulde ca. 7–8 grader om dagen og ned til nattefrost om natten.

Er der en her på nettet som kan give en sikker oplysning? Ikke noget med jeg tror eller vi mener, men jeg/vi ved vil være i orden.

9 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ejgil Andersen, 21. oktober 2007 kl. 20.39

Rettelse til tidligere indlæg

Jeg har sendt en mail om stokroser hvor jeg skrev jeg havde fået stokrosefrø i november, det er oktober måned jeg mente og ikke november.

10 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dit Navn, 15. februar 2008 kl. 15.19

Jeg har allerede plantet dem! Jeg tog en urtepotte og puttede jord i og derefter stak jeg en finger i jorden og puttede 2–3 frø i. Har jeg gjort noget galt? Og kan de gro?

11 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 19. april 2008 kl. 8.53

Hej Eigil.

Selvom svaret virker lidt sent – så kan du forså frøene inde og plante dem ud i maj, efter sidste frost.

Jeg forsåede mine, i potter i starten af marts md. d.å. Er de forsået i det tidlige forår, inde, kan de blomstre det samme år, ude.

Venlig hilsen
Jeanet

12 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Herdis B. Salisbury, 20. juli 2008 kl. 13.49

Jeg har læst, at stokroser er toårige, men her i haven har vi stokroser så høje som over tagskægget, og de er kommet og har blomstret i 20 år uden nogen form af pasning. De står ved en sydgavl, skifter farver fra år til år. Noget nær den nemmeste og smukkeste blomst at glædes over.

13 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 20. juli 2008 kl. 22.28

De gamle stokroser er stauder og ikke 2 årig.de sås om efteråret og vil da spirer om foråret...

MVH...erik esbjerg ø

14 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 21. juli 2008 kl. 11.53

De stokroser jeg forsåede i foråret er nu ved at gå i blomst. Den er to-årig, sort i farven og hedder Alcea rosea.

Jeanet

15 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanna Laursen, 10. juli 2009 kl. 10.31

Jeg er i tvivl om, hvornår stokroser skal fornys.

Jeg såede selv mine stokroser og lod dem stå i nogle få år. Så regnede jeg med, at de skulle fornys og satte nogle planter i stedet, der havde sået sig selv.

Men det er måske ikke nødvendigt (jeg læste indlægget om en, der har haft dem stående på samme sted i 20 år)?

Mvh
Hanna

16 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan, 20. juli 2009 kl. 12.28

Jeg er helt ny i det med have, og jeg ser de her stokroser stå flot, hvor er det man kan få frøene fra på planterne og hvordan kan man se om de er rede til at blive "frøplukket", få så vil jeg da tage nogle med hjem og så til foråret... Det er nok for sent nu? altså at så.

Mange tak for svar;o) Jan.

17 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanna Laursen, 20. juli 2009 kl. 13.22

Hej Jan

Når blomsterne er afblomstret, kommer der nogle frø (runde ''kroner''), der først er grønne, men efterhånden bliver brune. Når de er brune, kan de deles i enkelte frø, som så kan sås.

Du kan godt nå at så endnu i år; så vil planten spire frem, og den vil så til næste år give blomster.

Mvh
Hanna

18 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 26. juli 2009 kl. 20.19

Hej tak for alle de gode spørgsmål og svar :-) mit spørgsmål går på om jeg kan så de "brune" frø under små sten (rall) – eller skal de "helt og langt"ned i jorden – det er op af en østvendt husvæg... skal jeg evt. vente til efter-/forår?

19 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanna Laursen, 27. juli 2009 kl. 11.08

Hej Heidi

Jeg vil mene, at frøene skal ned i en smule jord (selv om mange spirer bare de har ligget nede på jorden). Desuden ville jeg skubbe småstenene væk, så de ikke skal gro op imellem dem.

– Jeg ville så frøene nu, da det jo er det tidspunkt, de naturligt falder ned på jorden på.

mvh
Hanna

P.S. Men jeg har endnu ikke fået svar på mit spørgsmål (nr. 15)!

20 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 27. juli 2009 kl. 14.45

De skal vel kun fornyes hvis de går ud, de er lette at så, hvis man vil have flere af en speciel god farve kan de deles forår/efterår.

Mvh. Svend Høst

21 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine, 6. august 2009 kl. 21.59

Jeg har været rundt og samle stokrosefrø og troligt puttet dem i poser efter farve. Mit spørgsmål går på, om det er den samme farve der kommer ud af frøet, som hos "moderen" – kort sagt om gul kan skifte til aubergine, eller ej?

På forhånd mange tak :-)

22 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. august 2009 kl. 8.26

Hvi man har taget frø fra en rød SR vil den røde farve være der, men hvis der står en hvid ved siden af, vil der muligvis ske en krydsning, så man får en lyserød eller en 2 farvet rød hvid blomst.

En rød SR vil ikke kunne give frø som giver f eks. gule blomster.

Mvh. Svend Høst

23 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette, 27. august 2009 kl. 20.05

Jeg har sået stokroser indendørs i april i år, sat dem ud da det blev varmt og de blev store nok, men nu er mit spørgsmål så... skal eller kan jeg klippe dem ned her til efteråret (de blomster jo først 2 år) da de kun står med store grønne blade og der har været sommerfugle larver i dem så de er meget hullet og ikke særlige pæne? Anette

24 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 28. august 2009 kl. 0.10

Hej Anette

Når det bliver vinter visner de grønne blade væk, og til foråret kommer der så et nyt skud op fra roden i jorden.

Så planten klarer det selv. Det kan anbefales at lægge et tyndt lag frisk jord under stokroserne om foråret, for ligesom at ''skærme af'' for de gamle planterester der ligger ovenpå jorden.

God fornøjelse.

25 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Hansen, 9. september 2009 kl. 12.59

Spam

26 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Christensen, 27. marts 2017 kl. 12.49

Hej i tråden!
Jeg har en ide om at plante stokroser i en krukke, kan det lade sig gøre, eller bliver pæleroden for lang til det? Vil plante i en krukke der mindst er 45 cm høj.

Nyt svar til emnet »Hvordan sår jeg stokroser?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan sår jeg stokroser?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider