Forum

Kommentarer til »Hvad stiller jeg op med padderokker?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvad stiller jeg op med padderokker? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Nielsen, 3. maj 2003 kl. 21.10

Ja, jeg kan kun kun tilslutte mig de anbefalinger, der gives i svaret. Da vi flyttede ind i vores nuværende hus for syv år siden, myldrede især køkkenhaven med padderokker. Det første år fyldte jeg fire sorte affaldssække med opgravede rødder. Siden da har jeg så godt som dagligt fjernet alle grønne spirer, der har vovet at vise sig. Og miraklet er sket. Efter at have gjort køkkenhaven forårsklar og sået i år, er jeg ikke stødt på et eneste skud eller en eneste af de karakteristiske padderokkerødder. Så det vedvarende arbejde betaler sig. Venligst Karen

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 8. juni 2003 kl. 10.31

Jeg har med held sprøjtet med eddikesyre
(1 del es. til 3 dele vand). Planterne visner hurtigt, men kommer igen dog ikke i så store mængder. Efter at have sprøjtet 4–5 gange er 90% fuldstændig væk.

Jeg vil lige tilføje – jeg har kun prøvet hvor der er fliser.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Hansen, 27. juni 2011 kl. 18.41

Hold da op :D

Vi købte vores hus i 1993 og fandt hurtigt ud af at haven var inficeret med skvalderkål og padderokker. Skvalderkål er det rene barnemad i forhold til "rævehalerne" :)

Skvalderkålen har været væk i årevis... men det føles som om padderokkerne er ved at vinde kampen...

Jeg tror på at man skal være over dem hele tiden... næsten før de får næsen ovenfor jorden... og det har jeg jo ikke altid lige tid til :)

Men jeg ser hvordan de forbiskede planter år for år får mere og mere magt...

Hvad skal jeg gøre? :)

Mvh Birthe

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 29. juni 2011 kl. 9.50

Åhhhh de pokkers planter!
Jeg har i flere uger tænkt på at poste et indlæg om hvad det var for en grim plante der er i hele min have - primært i køkkenhave og drivhus!
Padderokker åbenbart!

Jeg snupper dem så snart jeg ser dem... de er belastende og man skal være der hele tiden for at nappe dem - og tit får jeg ikke rødderne med. Tror jeg vil til at grave efter rødder og håbe på, at jeg, på et tidspunkt vinder kampen over dem!

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 29. juni 2011 kl. 10.30

Uha uha...
Nu får jeg nok "klø"...
Men læste et sted at round op blandet med fortyndet tapet klister skulle være et hit.....
Så bliver round op på de tykke stængler...

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 29. juni 2011 kl. 10.48

Det er mig, der får "kløene".

Glem alt om glypfosat til padderokker. Det er spild, for det virker IKKE på padderokker.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 29. juni 2011 kl. 23.05

Og glem alt om at grave dem op, rødderne kan gå ned i 1,5 m. dybde. Har en gang hørt at hvor der er meget kalk i jorden trives de bedst. ??

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 29. juni 2011 kl. 23.14

Jeg har renset drænrør i 2 meters dybde, der var stoppet af padderokker.

Med een enkelt undtagelse er der ingen kemi der virker på dem. Jeg ser det uden for havehækken, hvor nye miljøskånsomme sprøjtemidler ingen virkning har på padderokkerne. De breder sig lystigt.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 29. juni 2011 kl. 23.24

Hans.
Jeg har på fornemmeren at du også bor her på Røsnæs ?

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 29. juni 2011 kl. 23.28

Mogens.

Du har en god fornemmelse :-).

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. juni 2011 kl. 7.49

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anita Thomhave Simonsen, 7. juli 2011 kl. 12.07

jeg har en del padderok i haven og har tænkt mig at bruge udsultningsmetoden som nævnes i artiklen....godt nok er paddderok en ukrudtsplante der er ret ihærdig men det kan jeg også være...så jeg bruger tid på at tage den op så snart den dukker frem og evt. vil jeg bruge sort plastik....
Jeg synes ikke om at bruge alle mulige kemiske bekæmplesesmidler, som bliver nævnt...det er ren "deroute" og nærmest skruen uden ende....løsningen på ukrudtsproblemer er ikke at bruge kemi men at forholde sig til problemet på naturens betingelser...og netop at udsulte roden ved hele tiden at fjerne det grønne over jorden er langt mere relevant når man samtidig skal dyrke sin jord og spise planterne...og selvom man ikke dyrker spiselige planter fra sin egen jord, så er man jo ved at bruge kemiske midler til ukrudstsbekæmpelse med til at ødelægge grundvandet, da noget af det jo ender i grundvandet...og mere vi bruger, jo mere ender i vores allesammens grundvand...så problemet med at bruge kemi til ukrudtsbekæmplese bliver ikke udelukkende den enkelte havejers problem men et fælles problem...
Så heldigvis er der mere fremtidsrettede og miljøvenlige løsninger på padderok i haven end at sprøjte....og jeg vil hellere bruge min tid på at fjerne den i haven end at sidde her på Havenyt og give gode råd om sprøjtning med kemi...

:O)

Venligst Anita Thomhave Simonsen

Nyt svar til emnet »Hvad stiller jeg op med padderokker?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvad stiller jeg op med padderokker?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider