Forum

Kommentarer til »Løvefod«

På denne side finder du kommentarer til teksten Løvefod. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Kellberg, 30. juli 2006 kl. 0.06

Jeg overvejer at lave et bed med løvefod, lampepudsergræs og kæmpejernurt. Er der nogen der kan hjælpe med om det er en god ide? eller komme med andre forslag til hvad jeg kan sætte sammen med kæmpejernurt?

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Conny Jensen, 29. oktober 2006 kl. 13.12

Jeg har fået en ny forhave, som vender mod vest, Her er plantet rhododendron i en ca 2 meters bredde ind mod huset. adskilt af en sti kommer en ca 2 meter bredt stykke, hvor der er hovedsaligt er plantet roser og lodden løvefod. Det virker også godt bortset fra, at løvefoden bliver så høj, at roserne bliver helt væk nogen steder, og nogle af dem er gået ud. Roserne er klippet så de skal stå høje. Er der nogen der kan svare mig på hvad jeg gør?

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 29. oktober 2006 kl. 17.13

Tja.Hvis jeg var dig ville jeg fjerne " løvefødderne "
i min.i kvadrat meter om hver rose.Jeg vil tro at konkurrencen om næring simpelthen er for stor og at roserne taber.

Det kan jo også være helt andre faktorer der har fået roserne til ligefrem at gå ud.Normalt synes jeg bare de " sygner hen" hvis det er mangel på næring der er problemet.Umiddelbart er der ikke noget der falder i øjnene ihvertfald :Bedet er vestvendt (jeg oplever det ikke selv som noget problem,bortset fra direkte mod nord)og burde ikke være i berøring med surbundsjorden i Rhododendron bedet.

Muligvis ville det være sjovere at begynde helt forfra : Flytte hele molevitten og lave et helt nyt bed med ny jord og kompost.Og tilplante efter de faktiske forhold.Det tror jeg at mange glemmer:at haven hele tiden er i forandri'ng og at det som var super flot og fungerede for 10 år siden,idag måske er udlevet og skriger på nytænkning.

Venlig hilsen Sanne
'

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 29. oktober 2006 kl. 23.17

Til Conny.

Jeg mener at Løvefod ikke passer ret godt sammen med roser, de vokser for kraftigt.

Jeg syntes heller ikke, at roser og rhododendron er en passende sammensætning, selv om en sti adskiller.

måske bør du overveje at ændre din forhave til et surbundsbed med rhododendron og evt. azalea samt måske lidt hortensia. Der findes også en del gode stauder / bunddække hertil.

Roser kunne du måske så dyrke et helt andet sted?

også hertil findes der en del gode stauder, som ikke bliver så tætte og kraftige som løvefod.

m.v.h.

Peter.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Vestergård, 6. april 2008 kl. 11.59

Jeg har mange løvefod i min have, som jeg synes, er en helt uundværlig staude. Desværre har planterne de senere år haft mange blade med bruge kanter. Jeg har været meget omhyggelig med at fjerne visne blade om foråret, men uden bedre resultat. Har nogen en forklaring på dette, og måske et forslag til løsning af problemet?

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 6. april 2008 kl. 21.32

Hej Lis.

Det lyder mystisk.Kan ikke finde nogle problematikker i de bøger jeg har.Visne bladrande hænger jo ofte sammen med udtørring, men det kan lådden løvefod jo godt klare.

Så jeg håber som du at nogen har et godt svar for jeg er også en stor tilhænger af denne dejlige og super anvendelige staude.

Venlig hilsen Sanne

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. juli 2013 kl. 18.59

Alchemilla erythropoda / Løvefod
Jeg har dem rundt omkring som bunddække. I år er de dog meget ranglede og jeg overvejer at klippe dem helt ned. Kan de tåle det? De er jo meget taknemmelige.
På den anden side synes jeg at jeg altid gør mig mange overvejelser i forbindelse med sådan et spørgsmål. I grunden er det jo noget pjat. Som planterne ser ud nu er de ikke kønne - og kommer de ikke igen i år, gør de det jo næste år.
Alligevel ????
Mange hilsner
Ingeborg

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 2. juli 2013 kl. 20.45

Inge: Du kan roligt klippe løvefod ned nu, selvom den knapt har afblomstret. Den vil skyde nye friske blade igen, som du kan nyde resten af sommeren.

Lis: Brune bladkanter på løvefod er i mine øjne blot "gamle" blade, forstået på den måde, at dine måske er kommet tidligere frem de senere år end ellers. Har I fældet noget over dem eller på anden måde givet dem mere lys eller tør jord i foråret ? - Hvis jeg ser brune bladkanter i mine, mens de skulle blomstre friskt, klipper jeg dem af, om det så er 1/3 del af planten, det klarer de fint.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. juli 2013 kl. 23.38

Tak for svaret Clara.
Jeg har klippet - det samme med min Knopurt, som var så flot. Jeg kunne se at den også havde skudt et par nye blade. Det er næsten bladene som er flottest ved denne plante - og allersmukkest er de efter regn.
Med venlig hilsen
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Løvefod«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Løvefod«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider