Forum

Kommentarer til »Hvordan passes et avocadotræ om vinteren?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan passes et avocadotræ om vinteren? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thorkild Petersen, 8. maj 2003 kl. 18.34

Vi har et 3 år gammelt avocadotræ som min kone har plantet af en kerne, det er ca. 2 m højt og står på fri land,den står halvskygge, med store grønne knopper parat til at springe ud. (8.5.03)
Kan det finde på at bære frugter?

2 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Maxey, 3. juli 2004 kl. 21.39

Et advokadotrae tager mindst 10 aar at baere frugt venligst Grethe oldenburg

3 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Jensen, 8. september 2004 kl. 11.26

Jeg har et avocadotræ, som blev plantet af en kerne. Det er nu ca. 1m. Skal jeg beskære det i toppen for at få det kraftigere, eller skal det bare ha lov at vokse i vejret?

4 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ida, 24. april 2005 kl. 16.30

Hvodan skal avocado træer beskæres?

5 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Nielsen, 13. februar 2006 kl. 17.30

Kan et advokadotræ plantet af en kerne tåle at stå ude i frostvejr?

hilsen gitte

6 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Maxey, 13. februar 2006 kl. 21.01

Lene jensene du skal vide at advokado bliver lige saa store som kastanje træer, så lad det komme op i vejret, og du onsker ikke at de skal fylde saa meget nedefra, mine gror helt vild, jeg har tre sat sammen i et hul, de giver frugter på forskellige tider af året, saa jeg faar nye advokadoer 3 gange om året, jeg tror at der er knopper til 100 i år mindst, lige nu venligst Grethe

7 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Ernstsen, 14. februar 2006 kl. 8.13

Grethe Oldenburg,

de træer du har, hvor står de henne? Udendørs her i kolde Danmark? Kan de tåle vinteren, eller gør du noget særligt for at passe på dem?

Jeg spørger, fordi jeg har et lille træ stående i en potte, og det er ved at være for stort til at bo indendørs, så der skal snart træffes en beslutning! :-)

mvh,

Christian Ernstsen

8 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Maxey, 14. februar 2006 kl. 16.11

Christian Ernsen, jeg ved ikke nok om det, jeg bor i californien, men good luck,, m.v.h Grethe

9 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Ernstsen, 14. februar 2006 kl. 17.19

Grethe, tak for hurtigt svar! Jeg syntes nok det lød lidt vildt med tre gange høst om året! :-)

– Christian

10 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Maxey, 15. februar 2006 kl. 3.42

Christian det er ikke fordi det er California men fordi det er tre forskellige slags advokado, den ene er en hass, no 2 fuerte 3 er bacon, de har modne frugter paa forskellige tidspunkter,

11 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Nielsen, 15. februar 2006 kl. 15.40

Hej. Er der nogen der ved om det kan lade sig gøre at købe et advokadotræ her i Dk som kan plantes udenfor og tåle den danske vinter?

Tak for hjælpen hvis nogen kan hjælpe mig

Hilsen Gitte

12 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Maxey, 15. februar 2006 kl. 16.55

Christian det eneste jeg gør er at traede et vitaminog minneralspyd, om foraaret, da jeg skulle plante dem skulle jeg putte et stykke strik ned til roden og binde det op til en gren saa kan man se om der er vand til roden derefter Grundvande en gang i ugen dvs. lade vandet sive meget stille en halv dagnu behøver jeg ingenting da rødderne er gaaet dybt ned.

13 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annie, 13. december 2007 kl. 15.48

Jeg kan ikke få avocadokerner til at spir, hvad skal jeg gøre?

mvh annie

14 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 13. december 2007 kl. 17.12

Man kan jo kikke tilbage i denne tråd før man spørger evt. søge i den helt ufattelige omfangsrige tråd der omhandler dyrkningen af Advocado -selv om der ikke er dyrket en eneste frugt i Danmark.

Hvad angår spørgsmål 11 er svaret nej!

15 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annie, 13. december 2007 kl. 17.19

Tak for dit svar, jeg har kigget tilbage i denne tråd og diverse andre men har ikke fundet noget der kunne hjælpe mig for det med at lægge kernen i vand har jeg prøvet, men det virker ikke for mig så ville høre om der var nogen der havde en ide til hvad jeg kunne gøre anderledes.

mvh annie

16 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Ernstsen, 13. december 2007 kl. 19.48

Hej annie,

nu har jeg jo fået hele to (!) kerner til at spire, og dermed er jeg ekspert, næsten ph.d. ud i emnet baseret på min enorme erfaring, og da jeg har brugt samme metode på begge kerner og kan argumentere for at min metode a posteriori er 100% effektiv, bliver du nødt til at høre på min forklaring!

:-)

Ok, spøg til side, de gange jeg har haft held med at få en kerne til at spire og fortsætte sin vækst udover de første tre blade for enden af en tynd pind, har jeg stukket kernen cirka 5 cm ned i jorden i en stor urtepotte, stillet den lyst og varmt i 1–2 måneder, vandet den så den hele tiden var fugtig men aldrig sejlede i vand, og så ellers bare været tålmodig.

Håber du får held med dit projekt, og at du melder tilbage hvordan du fik overtalt en eller flere kerner til at blive til træer...

– Christian

17 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emma-Line, 28. december 2007 kl. 21.40

Hej Anine

jeg har også haft held med at få en avocado til at spire, jeg har gjort følgende:

Først stak jeg to pinde i hver ende af stenen og lod dem hvile på kanten af et glas med vand, så kun ca. halvdelen af stenen lå dyppet i vand.

Dette stod på indtil stenen flækkede.

Derefter plantede jeg den i en urtepotte.

Jeg sørgede for at jorden var fugtig og at potten stod i solen.

18 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Pinnerup, 4. januar 2008 kl. 17.09

Jeg smed kernerne i komposten og lod dem ligge sommeren over. Da jeg tømte komposten, fandt jeg 3 kerner, der havde spiret. Der var ca. 2 cm spire på hver kerne. Derefter plantede jeg dem i drivhuset og de vokser godt. Jeg har taget dem ind for vinteren. Jeg går ud fra, at det var varmen og fugten i komposten, der fik kernerne til at spire. Held og lykke!

19 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanneh, 30. september 2008 kl. 15.31

På følgende link findes den baggrundsviden, der er nødvendig for at opnå gode resultater med avocado-planten:

www.eksotiskefrugter.emu.dk/frugter/avocado.html

Venlig hilsen
Sanneh

20 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Østergaard, 8. november 2008 kl. 9.54

Til alle de avocado interesserede i Danmark.

Avocado træer der spirer fra kerne kan aldrig give frugt. Et Avocadotræ skal podes for at give frugt.

Desuden kan et avocado træ ikke tåle frost under nogen omstændigheder.

Jeg har bestyret en avocadoplantage i det sydlige spanien, hvor der ikke er frostvejr. Utroligt mange kerner falder på jorden og spirer og bliver til små træer, men de giver aldrig frugt, da de som sagt skal podes, fra et frugtgivende træ.

En vinter hvor temperaturen faldt lidt under frysepunktet for første gang i 100 år var der flere plantager der gik helt tabt, avocadotræet dør øjeblikkeligt.

Venlig hilsen Mette

21 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Ernstsen, 8. november 2008 kl. 19.55

Prøv evt at google "Avocado frost", så vil der komme et langt mere nuanceret billede end præsenteret i ovenstående indlæg mht avocadotræer og frost.

22 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 27. maj 2009 kl. 14.18

Hej
jeg har 3 avocadotræer på omkring 1 meter. Jeg har hørt at træerne skal parres for at de kan få avocadofrugter er det rigtigt? eller hvad skal man gøre.

tak på forhånd

23 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina P, 28. september 2009 kl. 17.04

Hey alle... fik for en lille måneds tid siden et lille advocadotræ af min veninde i sygegave... på en lille måned er den vokset med 10 cm og fået ca 7 nye blade (den er 30 cm fra jord til top og har ca 17 blade)... den er helt vild! men nu kommer spørgmålet... er den for ung/lille til at få gødning... hvis nej... hvor meget ville i give den (flydende form). hvis ja... hvor stor skal den være...

24 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Salina Bruun, 23. august 2011 kl. 8.17

med alt det jeg har lært gennem tiden samt alt det jeg har suget til mig det sidste stykke tid tror jeg ikke på at der går 10 år før der kommer frugter på træet, mere om det har optimale forhold, klart at en tynd pind ikke sætter frugter men jeg har set billeder / beviser på flere steder på netter at et lille træ på 1½-2 meter havde mange flotte frugter.

nej det var ikke et træ der boede udendørs hele året i danmark! bare for at slå det fast hehe

om vi kan få frugter på vores små træer herhjemme, ja jeg tror på det, hvis ellers ( og jeg mener hvis!) betingelserne er optimale, dvs. nul udendørs overvintring, optimal pasning med varme lys (kunstigt om vinteren) og ikke mindst vandning og gødning året rundt.

25 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Hedemann, 10. juni 2016 kl. 10.36

Jeg har fået en kerne til at spirer. Ingen hokus pokus. Jeg plantede den (liggende) ganske enkelt i en plast potte. Vandede den sammen med mine øvrige "forsøgsplanter". Østvendt vindue. Efter den skød, satte jeg den i et vestvendt vindue, hvor den nu står. 9 blade og flere på vej

26 af 28 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Luthor2corploanfirm Luthor2corploanfirm, 29. november 2018 kl. 18.07

Slettet af administrator 30. november 2018 kl. 11.09.

27 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Trankjær, 18. juli 2019 kl. 23.51

For nogle år siden viste jeg min 15 årige søn hvordan man ved et glas vand og et par tandstikker fik en avocadokerne til at spire. Da dette var sket var interessen begrænset og den havnede i Rhododendron bedet uden foran vores vindue. I dag er den ca 3 m høj og står helt umotiveret og titter op over rhodoerne.
Min kone har en gang skåret den væk og man kan se at stammen da var ca som en 5 kr i diameter. Nu er den skudt op fra den afskårne stump og er noget tyndere men altså 3 m høj og tilsyneladende trivelig.
Jeg tror at noget af forklaringen er at de stedsegrønne rododendroner dels støtter fysisk og dels beskytter lidt mod frost. Måske hjælper det også at bedet befinder sig i en krog.
Min historie er tænkt som inspiration til de der håber at kunne dyrke deres eget avocadotræ i DK

28 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Trankjær, 18. august 2019 kl. 20.17

Her er billedet

Nyt svar til emnet »Hvordan passes et avocadotræ om vinteren?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan passes et avocadotræ om vinteren?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider