Forum

Kommentarer til »Er det jostabær, vi har i haven?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Er det jostabær, vi har i haven? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Iversen, 20. august 2006 kl. 22.16

Jeg har også jostabær/solstik, og solsortene ELSKER dem, jeg skal være hurtig, eller have net over, hvis jeg skal nå at få nogle selv.

Hvad er de forresten bedst til

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. oktober 2006 kl. 12.06

Hej Grethe.

E du interesseet i at sende mig nogle stiklinger af din solstik, jeg skal nok dække portoen

hilsen søren

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Iversen, 8. oktober 2006 kl. 22.34

Hej Søren, det vil jeg da gerne, men hvor skal jeg sende dem hen, og hvor mange vil du have? ca. 3–5 stk?

Hilsen Grethe

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Drygaard, 9. november 2006 kl. 21.34

Jeg har i sommer plukket bær i min datter og svigersøns nyttehave som jeg kalder "Bivabær". Beskrivelsen ovenfor lyder helt korrekt for mig. Min mand og jeg købte i 1986 (altså længe før møbelforretningen af samme navn begyndte at reklamere i TV) en busk som jeg husker havde navnet BIVA. Ingen som jeg har omtalt bærrene for kender dem, men alle kan lide det syltetøj som jeg laver på samme måde som solbærsyltetøj, så uanset navnet har vi stor glæde af bærrene. Hilsen Birgit Drygaard

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Iversen, 10. november 2006 kl. 23.13

Hej Birgit.

Jostabær eller Solstik er for år tilbage blevet solgt som Bivabær, så det er det samme, hvornår og hvorfor de skiftede navn ved jeg ikke.

Det er en krydsning mellem solbær og stikkelsbær. og de smager godt, jeg laver grød af dem.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Vinther, 11. august 2007 kl. 12.36

Hvordan beskæres busken?

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens., 16. november 2007 kl. 18.13

Til Svend Vinter. busken beskæres som en solbær, ved at fjerne de ældste grene. Når den er blevet for omfangsrig går jeg til den med hæksaksen lige efter høst af bærrene. Det klare den fint. Et par af grenene kan du forøvrigt grave ned i jorden et skyggefuldt sted, da de nemt slår rødder.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benny Nielsen, 7. juni 2009 kl. 15.23

Vi har en solstik i haven og den er nok tre år gammel, men der er iike nogle bær på den, ved du noget om hvor gammel den skal værre førend den bærre frugt
Hilsen Benny Nielsen

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 7. juni 2009 kl. 17.12

Hej Benny
Solstik på Dansk – Jostabær på Hollandsk – er samme plante – og skal det være fuldendt – latinsk navn: ribes nigrum x uva crispa, en krydsning mellem stikkelsbær og solbær – og uden torne. Den har meget kraftig vækst og det er fint at gøre noget ved det efterhånden og sørge for at den får rigelig med kompost – gerne et ordentligt lag hestegødning, hvis det kan skaffes. Så vil den oftest som 3-årig – på en lille meters højde, give bær. De er rigtig gode, fordi de kan spises over en lang periode, du slipper for torne som på gammeldags stikkelsbær og så smager de godt og er også fine til saft og marmelade.

www.de-gamle-sorter.dk

Nyt svar til emnet »Er det jostabær, vi har i haven?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Er det jostabær, vi har i haven?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider