Forum

Kommentarer til »Hvordan beskærer jeg min vin?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan beskærer jeg min vin? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sussi, 12. maj 2003 kl. 22.59

Hvornår er det best at flytte en vin?

Kan det lade sig gøre at flytte den i maj måned og i så fald, skal den så skæres helt ned?

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 13. maj 2003 kl. 9.07

Det anbefales kun at flytte vinstokke i vinterhalvåret, inden de får blade og grønne skud. Med lidt omhu, kan du dog godt være heldig at operationen lykkes nu også, her i starten af maj. Skal man flytte en gammel plante, er det altid en god ide at rodbeskære den med en spade i god tid inden flytningen, så den kan nå at danne et nyt mere kompakt rodnet inden flytningen.

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 13. maj 2003 kl. 9.07

Det anbefales kun at flytte vinstokke i vinterhalvåret, inden de får blade og grønne skud. Med lidt omhu, kan du dog godt være heldig at operationen lykkes nu også, her i starten af maj. Skal man flytte en gammel plante, er det altid en god ide at rodbeskære den med en spade i god tid inden flytningen, så den kan nå at danne et nyt mere kompakt rodnet inden flytningen.

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 15. april 2004 kl. 13.19

Hej Michael Gundersen

Efter at have læst i forskellige havebøger samt dette indlæg er jeg stadig lige meget i tvivl om beskæringen af vinen i vores udestue. Vinens rod befinder sig udenfor udestuen. Lige efter indgangshullet foroven forgrener vinen sig i tre hovedgrene. Disse grene var der, da vi overtog huset sidste år. Fra grenene udgår der adskillige 15–20 cm lange sideskud, og på skuddene er der allerede afsat masser af blomsterklaser. Mine spørgsmål er:

1.

Må alle sideskuddene være der, eller skal nogle af dem fjernes?

Hvor stor afstand skal der generelt være mellem sideskuddene?

NB: Flere steder er der 3 klasebærende skud fra samme punkt på stammen. Skal der udtyndes i disse, således at kun 1 skud bevares?

3. På hvert skud er der afsat flere klaser. Og endnu flere er tilsyneladende på vej. Må der kun være en klase pr. skud?

4.

Når man skriver at der skal nippes X blade efter sidste klase, betyder det da at planten på et tidspunkt holder op med at danne klaser, og at man da nipper ranken X blade efter denne klase? Eller skal der forstås noget andet med "sidste klase"?

Jeg håber at du kan forklare det, så selv jeg fatter det!

Venlig hilsen
Martin Larsen

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne L. Hedegaard, 17. april 2009 kl. 17.31

Hej.

Jeg har fået beskåret min vin for sent og den ene gren bløder meget, kan jeg stoppe det og hvordan?

venlig hilsen marianne

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. april 2009 kl. 21.06

Hej Marianne.

Du kan ikke stoppe blødningen, men det gør ikke så meget for vinen kan godt klare tabet. Vinranker beskæres bedst omkring Nytår.

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Andersson, 12. september 2009 kl. 12.49

Hejsa.

Jeg har en vin som er blevet meget voldsom. Kan jeg beskære den sådan at den kun har en hovedstamme og 2 sidegrene, eller er det for meget på en gang?

Hej fra Karin Andersson.

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Hansen, 14. november 2010 kl. 14.32

hej har en vin som har gule blade hvad skal jeg gøre ved det

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 16. november 2010 kl. 11.10

- da vinplanten er løvfældende er det meget naturligt - den skal enten plantes ud i det fri eller opbevares meget køligt om vinteren -

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benny Rafn, 5. juni 2011 kl. 21.47

hejsa, for 2 år siden hjemtog jeg en vin fra mosel,og som er kommet godt igang, den er nu ca 1 meter høj med 3 "stammer" fra roden, skal der gøres noget ved dem, eller skal de bare vokse derud af, skal jeg gøre noget ved skudene.
mvh
Benny

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. august 2014 kl. 10.26

Mogens E nævner, at vin bedst beskæres ved nytår.
Det gælder dog kun, hvis planten står meget beskyttet, f.eks. i drivhus.
Grovbeskæring af vin kan foretages i løbet af vinteren. Ved grovbeskæring forstås, at der fjernes hele ranker, der ikke skal bruges fremover.
Vinplanter skal ikke finbeskæres før faren for hård frost er overstået, og det er på friland i marts eller april. Og planterne vil bløde i ca. 14 dage. Men herved undgås angreb af svampe.
Benny Rafn spørger, om han bare skal lade sin vin gro derudaf. Mit svar kommer nok lidt sent, men jeg håber, at du overtog styringen og ikke lod vinplanten selv om at bestemme.
Vinplanten skal udfylde den plads, der er til rådighed. Der skal være så lang afstand mellem rankerne, at der er plads til druer og blade. De skal kunne få lys og luft.
Planten får sin energi fra solen gennem bladenes fotosyntese. Derfor skal der være blade nok i forhold til druerne. Og det afhænger så af temperaturen. I det danske klima skal der være 14 blade pr. klase for at opnå den bedste kvalitet til vinfremstilling.
Til spisebrug vil 7 blade pr. klase være tilstrækkelig. I drivhus og udestue kan klaserne udvikle sig med kun 2-4 blade pr. klase.
Vækst derudover fjernes, f.eks. sideskuddene. De fjernes helt, eller skæres efter et eller to blade, som der er plads til.

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Gram, 14. februar 2016 kl. 10.02

Tak for rådene her i denne gamle tråd som jeg tager til mig.

Endnu er min vin i drivhuset ikke så langt. Der er to, en kerneformeret og en stiklingeformeret, af en blå drue. Moderplanten kender jeg rigtig godt, men disse blev plantet efteråret 2014 og er endnu kun tynde pinde på henholdsvis 1 og godt 2 meter med lidt sideskud. Jeg skar dem ikke ned i efteråret og hvad gør jeg nu hvor det er på vej til forår?

Mvh
Helle

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. februar 2016 kl. 11.36

Jeg har heller ikke beskåret mine 14 vinstokke i drivhus endnu, selv om det tit er noget jeg bruger januar til.
De vil bløde, når jeg beskærer dem omkring 1. marts, men det stopper efter ca. 14 dage.
På friland beskærer jeg fra midt i marts til udgangen af april. Beskæringen tager lidt længere tid, når der samtidig skal laves nye stiklinger, og køkkenhaven tilsås.
Beskæringen bør ske, inden knopperne begynder at svulme. Derefter er risikoen for at ødelægge knopperne for stor.
Du bør skære så langt tilbage, at rankerne er mindst på tykkelse med din lillefinger. Det er bedre at planten sætter få kraftige skud i år, end mange "birkeris".

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Gram, 14. februar 2016 kl. 13.52

Tak for dit promte svar Lars :-)

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Marie Høgh, 29. marts 2016 kl. 15.31

Jeg har plantet en "Vanessa" i mit isolerede drivhus. Den er vældigt i gang med at vokse :) Jeg vil gerne have en hovedstamme og så have forgreninger under loftet. Skal jeg vente med at "forme" vinen til efterår/vinter? :)

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. august 2016 kl. 17.43

Jeg har desværre først set dit spørgsmål nu.
Hvis vinen er plantet i år, skal den beholde så mange blade som muligt. Men du burde have sikret, at der kun er én stamme, der vokser. Hvis der er flere stammer, bliver de for tynde.
Når bladene er faldet af, korter du den af til det punkt, hvor den skal forgrene sig.
Den skal dog skæres så langt ned, at stammen er mindst blyantstyk.

Nyt svar til emnet »Hvordan beskærer jeg min vin?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan beskærer jeg min vin?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider