Forum

Kommentarer til »Urter til te«

På denne side finder du kommentarer til teksten Urter til te. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Hansen, 13. maj 2003 kl. 12.13

Frø af Citron-Hestemynte har jeg set hos www.primafroe.dk under kattegori: Krydderurter.

Erik Hansen

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian, 14. april 2004 kl. 16.10

Jamen hvad er forskellen på en teplante og en krydderplante Erik?

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mie Hansen, 6. juni 2004 kl. 14.26

Hej! Er det muligt at lave te af friske blade fra eks. Citron-meliss eller Krusmynte? Jeg tror, at jeg engang har smagt "te", hvor man bare hældte kogende vand over de friske blade, men på havenyt's sider står der kun om hvordan man tørrer det til te. Kan man lave te af friske blade?

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 6. juni 2004 kl. 15.37

Friske blade er super og smager forrygende.

Når jeg f.eks. har haft influenza, koger jeg friske blade af salvie og efter en god nats søvn og svedetur (af teen), har jeg altid det MEGET bedre dagen efter.

Jeg har engang ladet mig fortælle, at hvis man kan lide de friaske urter kogt på vand, er det fodi kroppen trænger til det.

Jeg tror der er noget om snakken. :-)

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: AndersDJ, 13. juli 2004 kl. 9.51

De nævnte frø kan købes hos frøfirmaet Frøposen – der har jeg købt mine.

Man kan sagtens bruge friske urter til the – det gør jeg altid da jeg har opgivet at tørre dem, og friske urter har en fantastisk smag. Fx frisk salvie eller pebermynte eller cintrontimian og så noget kogende vand. Når jeg prøver at tørre dem mister de endten smagen eller mugner hurtigt :(Derfor bruger jeg kun friske urter... (desværre, da man så kun har glæde af dem om sommeren!)

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Wikstrøm, 1. september 2005 kl. 13.50

Hvor har du købt din tørremaskine til urterne?

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 1. september 2005 kl. 15.32

På dette link kan du bestille tørreapparater:

www.hjemmeproduktion.dk/shop/default.asp?setlng=1&catID=56

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne, 12. juli 2006 kl. 13.10

Hvad med bjergmynte – kan man "drikke" det også?

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 14. juli 2006 kl. 5.27

Hej...

Alle urter kan indtages. Nogle i begrænset mængde da de kan have en kraftig medicinsk/terapeutisk/toksisk virkning. Andre kan man nyde i større mængder.

Jo mere koncenteret urten er, dvs tørret eller udtrukket i alkohol, jo kraftigere effekt har den. Men friske urter er mere milde og kan nydes i større doser for smagens skyld. Der findes hundredevis af bøger om urter og planter og deres virkning på krop og ånd.

Mynte er god at drikke frisk. Jeg kommer en stor buket med blade og stængler i en kande sammen med honning og hælder kogende vand på. Når det er blevet koldt har det trukket længe nok efter min smag.

Alle slags mynte kan drikkes.

En anden god urt som bedst bruges frisk til te er citronmelisse.

Hej fra Wina.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annie, 25. september 2006 kl. 15.59

Kan man godt tørre flere forskellige slags urter i den til formålet fremstillede tørreovn eller går det ud over smag/duft?

mvh
annie

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: LE, 8. oktober 2007 kl. 17.46

Hej.

Jeg har altid været en stor tedrikker, og jeg har lige fået øjnene op for te på almindelige krydderurter.

Jeg kunne godt tænke mig at vide mere om, hvilke urter man skal bruge med måde. Hvorfor og hvor meget man normalt kan tillade sig at drikke uden at risikere at blive dårlig.

Jeg har eksempelvist set, at hvis man drikker mere end én kop rosmarinte om dagen, risikerer man kramper med mere, mens der andre steder står, at man opnår en god effekt ved at drikke to kopper om dagen. Jeg er vild med rosmarin, både i mad og til te.

Nu er vi jo alle forskellige og vil sikkert også reagere forskelligt i forskellige situationer, og måske er en kop 1 dl et sted og 2½ dl et andet sted. Men findes der ikke et sted på Internettet, hvor vi kan læse mere om hvad man skal passe på med mere?

Lasse E

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 8. januar 2011 kl. 19.49

Jeg har før skrevet om det. Citronmelisse har vi jo næsten alle sammen, eller får det inde fra naboen som ikke får revet blomsterne af inden frøet formere sig ind til vi andre. Planternes blade kan anvendes til te i flere måneder. Bare prop bladene ned i koppen og hæld varmt vand over. og skovl bladene fra - og drik. Mere kan jeg ikke rose det. Men pas på frøene de spreder sig helt vildt. håp

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Stiboldt, 11. januar 2011 kl. 18.48

Vil gerne slå et slag for at bruge brændenælden i te. Bland den gerne med citronmelisse som nævnt eller mynte. Den er fyldt med jern og du kan ikke drikke for meget af den. De friske nye skud som snart kommer op af vores forfrosne jord, er fantastiske. Men du kan sagtens benytte brændenældens blade til langt ind i august.
Dorte Stibolt.

Nyt svar til emnet »Urter til te«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Urter til te«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider