Forum

Kommentarer til »Hvem er det, der ribber bladene på mine stikkelsbærbuske?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvem er det, der ribber bladene på mine stikkelsbærbuske? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne E. Høgholm, 12. september 2006 kl. 14.57

Kan nikke genkendende til ovenstående spørgsmål. Jeg er ejer af rød og gul stikkelsbær. Den røde gav ganske få bær, den gule slet ingen. Det er unge planter. Jeg ser ingen larver af nogen art på mine buske, så nu er jeg i tvivl om hvad det SÅ kan være der overfalder mine buske. Mener at have passet og plejet dem efter alle kunstens regler

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Tsoris, 4. juni 2008 kl. 16.28

Hvornår kan der sprøjtes og med hvad for at udrydde dette skadedyr?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 9. juni 2008 kl. 11.28

Jeg har også besøg af små grønne larver, som med forbløffende appetit er ved at afløve min enlige stikkelsbærbusk. I går gav jeg busken en ordentlig tur med haveslangen, men det hjælper altså ikke. Selv om jeg rettede en hård stråle lige imod en larve, så blev den bare siddende ganske uanfægtet. Så jeg tror ikke, at der er andet at gøre end at pille alle de larver af, som man kan få øje på – og de kan være svære at se, for dem, der har invaderet min busk, har nøjagtig samme grønne farve som bladene.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulrik, 9. juni 2008 kl. 16.55

Det er også min erfaring, at spuling med vandslangen ikke hjælper ret meget i tørt vejr.

Mine 4 stikkelsbærbuske og 6 ribsbuske har været svært angrebet af grønne larver med sorte vorter her i den sidste måned. Det er stor stikkelsbærbladhveps, som er på spil. Stikkelsbærrene bliver angrebet i større eller mindre grad hvert år, men i år har angrebet været massivt, og de er også gået løs på ribsbuskene.

I stedet for at spule, har jeg indsamlet larver i ribs- og stikkelsbær-buskene hver dag i de sidste 3–4 uger – flere håndfulde dagligt – og nu er angrebet heldigvis gået over. Takket være den daglige indsamling er de fleste buske sluppet med begrænset bladtab, så de har løv nok til at modne bærrene. Mens det stod på, kunne man ellers kun vende ryggen til buskene i få dage, før de var ved at blive fuldstændigt afløvede. Det har ikke hjulpet, at jeg har mindst 4 par rugende musvitter og mejser i haven. De foretrækker tilsyneladende at spise andre smådyr end stikkelsbærbladhvepse.

Nu må jeg se, om larverne kommer igen: ifølge kilder på Internettet kan stikkelbærbladhvepsen få 3 generationer på et år, og angrebene er mest ødelæggende i perioder med varmt og tørt vejr – det passer jo fint med vejret nu.

Solbærbuskene bliver ikke ædt af stikkelsbærbladhvepse, men de er til gengæld blevet hærget af bladlus, som får skudspidserne til at krølle sammen. Det sker også hvert år, men i år er det ligeledes værre end normalt. Sidste år spulede jeg bladlusene af skudspidserne, og det hjalp. I år har det ikke hjulpet – bladluskolonierne voksede og bredte sig, så jeg opgav at gøre noget ved det. I stedet har jeg vandet buskene grundigt, dækket jorden under dem med kommunekompost og set tiden an. Nu er næsten alle lusene borte – udryddet af svirrefluelarver og mariahønselarver. Kun deres tomme huder ligger drysset ud over buskene. De krøllede skudspidser fortsætter væksten, så buskene er heldigvis ikke gået i stå pga. luseangrebet.

Nyt svar til emnet »Hvem er det, der ribber bladene på mine stikkelsbærbuske?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvem er det, der ribber bladene på mine stikkelsbærbuske?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider