Hvem er det, der ribber bladene på mine stikkelsbærbuske?

Min stikkelsbærbusk er blevet angrebet af en »bladæder«. Bladene bliver ædt, så der kun er hovedribber tilbage i bladene. Samtidig udvikles ansatsen til bær ikke.

Har I en fornemmelse af hvem min »overfaldsmand« kan være og hvad jeg gør ved ham.

Med venlig hilsen
Kirsen Andersen, juni 2003

Svar

Der findes flere larver, der går på ribesarter, herunder stikkelsbær. Hvis larverne er lys til gulgrønne med sorte pletter og mørkt hoved er der tale om stor stikkelsbærbladhveps, Nematus ribesii. Der er op til tre generationer på en sommer, og larverne kan optræde over en lang periode. Æggene lægges på undersiden af buskens blade i større antal, og larverne kan afløve skuddene på kort tid. De må altså fjernes. Du kan endvidere spule planten med en hård vandstråle, og underbeplante, med storkenæb eller andre planter, så biller og edderkopper trives, eller måske kultivere jorden under busken ofte, så pupper her tørres ud. Fuglekasser er en god idé. Insektsæbe kan muligvis have effekt på de yngste larvestadier. Hvis naboerne har angreb, flyver nye voksne individer gerne det korte stykke ind til dig, så koncentrer dig om larverne på busken eller samarbejd tværs over hækken.

Er larverne derimod hvidbrogede er der tale om stikkelsbærmålerens larve, Abraxas grossulariata, der også kaldes harlekin på grund af sin hvide mønstre. Her er bekæmpelsen også brug af en hård vandstråle, så larverne spules af.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvem er det, der ribber bladene på mine stikkelsbærbuske?