Forum

Kommentarer til »Jorddække«

På denne side finder du kommentarer til teksten Jorddække. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Hansen, 8. oktober 2006 kl. 14.43

Fyrrenåle som jorddække i et staudebed. Du'r det eller er det for skrapt med harpiks osv?

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 8. oktober 2006 kl. 15.37

Fyrrenåle er et glimrende jordforbedringsmiddel (og en langsomt virkende gødning), men det er sandt, at harpiksindholdet kan virke spiringshæmmende og – formentlig – også hæmmende på rodvækst.

Hvis man vil undgå alle problemer, kan man kompostere nålene gennem et par måneder, før man lægger dem ud mellem stauderne.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 1. april 2009 kl. 12.08

I mit ynglings program bonderøven på tv. dyrkede han i sit drivhus, tomater igennem sort plastik som jorddække. er det en god ide?

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik V., 12. oktober 2011 kl. 6.31

jeg bor på Sumatra hvor jeg er den lykkelige ejer af 8 ha jord. jeg ønsker at dyrke nogle grøntsager samt plante træer. Jorden er sandblandet ler, og meget kuperet. Jeg ønsker dels at forbedre jorden, dels at hindre ukrudt og undgå udtørring. Kan jeg bruge risskaller og rishalm til dette ? det kunne også være muligt med kokosfibre, men så må jeg nok konstruere en maskine til at findele disse. I tørtiden er det sommetider nødvendigt at vande, hvilket vi dog også har mulighed for. Jeg håber på nogle gode råd.

Venlig hilsen Erik

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. oktober 2011 kl. 11.11

Hej Erik V

Det som dur ved en årsgennemsnitstemperatur på 25 - 27 grader er jo næppe det samme som virker i Danmark ......

Mon ikke dine naboer kan hjælpe - der må da være mennesker med viden om, hvad der dur på de breddegrader, i nærheden ?

Måske finder der økologisk rådgivning på nationalt / regionalt niveau?

Med venlig hilsen fra
Lone

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Rolapp, 4. november 2013 kl. 17.19

Hej
Jeg vil anbefale at I prøver denne amerikanske netside:
Søg på Google Organic Gardening.

I USA har man erfaringer og udviklet metoder til både varme og kolde områder.

Og jeg vil anbefale at Havenyt stjæler til ideer og viden herfra.

For vi skal have hele jorddækkemetoden ud til alle havebrugere i Danmark. Fordi vores "finkulturelle" havekultur med alt dens fjernelse af haveaffald og kørsel til lossepladsen har sikkert en tæt sammenhæng med vores stadig voksende problemer med vandlidende jorde.

Kort sagt, - vore oversvømmelsesproblemer er selvskabte.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. november 2013 kl. 20.03

Du har helt ret, der ligger mange problemer i den "pæne" have - ikke mindst en mindre artsdiversitet.

Hørte i dag et tidligere sendt P1-program (Natursyn) i øresneglen på jobbet.

Der foregår en "renovering" af voldene på Christiania, som bl.a. består i at fjerne al vild bevoksning. Resultatet viser sig omgående - ifølge lokale naturinteresserede - ved en nedgang i fuglebestanden.

Desværre er det jo reglen, at "det pæne" er identisk med det golde, når kommunen bestemmer. På trods af diverse hensigtserklæringer om bevarelse af natur- og miljø på de samme kommuners hjemmesider.

Nyt svar til emnet »Jorddække«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Jorddække«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider