Forum

Kommentarer til »Hvordan dyrker jeg græskarmænd, pumpkins?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan dyrker jeg græskarmænd, pumpkins? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 9. oktober 2006 kl. 20.46

Vi har lige lavet en græskarmand. Hvad gør vi med kernerne nu?

Skal de tørres? -hvordan? Hvad med opbevaring
Skal man forspire dem til foråret? -hvornår og hvordan?

Hvis de skal forspire, hvornår planter man dem så ud?

Er der gode erfaringer med selv at tage frø, eller kan man ligeså godt opgive og købe istedet?

Med venlig hilsen
Winnie

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 9. oktober 2006 kl. 22.53

Hej Winnie

Jeg tager altid frø fra mine græskar og dyrker dem selv. Du skal lade kernerne tørre godt og gemme dem tørt og køligt. Til foråret sidst i april først i maj såer du dem direkte i jorden og så passer de ellers sig selv, men vær opmærksom på at planten bliver meget lang/stor, den fylder godt i en urtehave og når der kommer græskar på skal du lægge et stykke flamingo eller lignede under den, hvis den bare ligger på jorden vil den som regel rådne. Held og lykke med det og giver du dem godt med kompost kan du få kæmpe græskar.

Helle – www.helleshave.dk

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 10. oktober 2006 kl. 20.23

Hej Helle
Tak for dit svar.

Jeg skal altså have det ind med ske: Når du skriver køligt, er det så i køleskab (fast lav temperatur) eller kan jeg bare lægge dem i udestuen, hvor temp varierer?

Har du nogen ide om, hvor mange kerner der bliver til noget? Altså om de er villige til at spire og gro
Med venlig hilsen
Winnie

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 10. oktober 2006 kl. 23.16

Hej Winnie

Nej køligt er bare et sted hvór der ikke er varme på, jeg har alle mine frø i et skab i vores bryggers.

Jeg sætter altid 2 kerner af gangen, så når jeg gerne vil have 3 planter sætter jeg 2 kerner i samme hul altså ialt 6 kerner, og kommer de alle op så hiver jeg bare de overskydende planter op. Det er altid svært at sige hvor mange der bliver til noget, men hvert år dukker der planter op mange steder i min have, da jeg altid smider græskarkernerne på komposten og det strør jeg ud i min have, hvor de så lystigt spirer. Jeg syntes de kan være længe om at komme op, men når de først er kommet i gro går det stærkt og som skrevet, så fylder planterne altså ret meget, det bliver sådan nogle lange ranker.

Helle – www.helleshave.dk

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 12. oktober 2006 kl. 19.47

Hej Helle
Tak for dine svar. Jeg skal nok finde god plads til dem.

Nyt svar til emnet »Hvordan dyrker jeg græskarmænd, pumpkins?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan dyrker jeg græskarmænd, pumpkins?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider