Forum

Kommentarer til »Hvordan forebygger jeg larveangreb i mine storkonvaller?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan forebygger jeg larveangreb i mine storkonvaller? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margrethe Hodgson, 9. oktober 2006 kl. 21.33

Mine storkonvalblade ædes op på samme måde som
beskrevet, og det svar har jeg ledt længe efter: Hvad hedder den sommerfugl, som konvalæderne udvikles til?

Venlig hilsen
Margrethe Hodgson

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 9. oktober 2006 kl. 21.58

Det er nu ikke en sommerfugl, men en lille sort flue der lægger æg på konvallerne. Problemet er tiltaget de sidste 4–5 år.

Jeg har flere typer storkonvaller og den er sjovt nok kun den mest almindelige de ribber totalt for blade, så de må være meget artsspecifikke.

God ide med at afklippe dem når de første angreb sætter ind.

Har lagt mærke til at de også bider lidt i mine citrustræer uden dog at gøre større skade.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Christensen, 24. juli 2011 kl. 12.15

Hej
Jeg troede også at det var konvalædere, men en bruger på Havelyst.dk har skrevet følgende til mig - og hun har ret:

"Det er en Konvalbladhveps, Phymatocera aterrima, du har på dine Storkonvaller.
Hvis du Googler navnet, er der mange billeder af både Bladhvepsen og dens larver.
Konvalæderens (Korscheltellus lupulinus) larver lever i jorden og spiser rødderne."

Med venlig hilsen Birgit Christensen

Nyt svar til emnet »Hvordan forebygger jeg larveangreb i mine storkonvaller?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan forebygger jeg larveangreb i mine storkonvaller?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider