Hvordan forebygger jeg larveangreb i mine storkonvaller?

De sidste 4 år er min gruppe af storkonvaller blevet ædt op af hundredevis af ca. 1 cm lange, hvidlige larver med sort prik foran (?). I løbet af 1 uge står der kun stænglerne tilbage. Kan jeg forebygge disse angreb – evt. med vanding med nematoder? Og hvad bliver der af den enorme mængde larver når de har spist op?

Med venlig hilsen
Vibeke Karlsen, april 2003

Svar

Nematoderne hjælper slet ikke, når der er tale om larver, som lever over jorden, så det ville være spild af penge og kræfter. Der er sandsynligvis tale om nogle larver, som kaldes for »konvalædere«. De bliver senere til små sommerfugle. De regnes for at være en ubetydelig plage, men på netop dét sted, hvor de så er, kan problemet gentage sig år efter år.

Mit råd er at komme larverne i forkøbet: klip storkonvallerne ned, så snart det første angreb kan ses (de vil jo alligevel blive helt afgnavede meget snart). På den måde fjerner man livsgrundlaget for dyrene, og der bliver intet angreb det følgende år.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan forebygger jeg larveangreb i mine storkonvaller?