Forum

Kommentarer til »Kan jeg klippe min bøgehæk i slutningen af april?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan jeg klippe min bøgehæk i slutningen af april? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torsten Back, 17. maj 2003 kl. 19.11

Vi udskiftede i efteråret nogle bøgehækplanter, men de står her midt i maj stadig med de visne blade, som hækplanterne havde, da vi købte dem/satte dem i jorden. Hvorimod vores gamle høkplanter, som vi ikke udskiftede er sprunget ud. Kommer de nysatte hækplanter med visne blade? Må man pille bladene af, da man jo ved planter indendørs får mere gang i planterne ved at tage visne blade af?

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 18. maj 2003 kl. 8.51

Dine nye planter burde være sprunget ud samtidig og have smidt de gamle blade ved løvspringet. Når det ikke er sket er planterne ikke aktive. Du kan hurtigt se på knopperne om de er døde; er de det, er planterne gået tabt. Jeg véd ikke, hvornår du har plantet, men for bøg må det ikke være før sent på efteråret, da afmodningen sker senere end andre arter (normalt omkring 15 november). Er denne hvile ikke indtruffet korrekt på grund af opgravning og plantning i oktober eller starten af november, er vinterhvilen forstyrret og planterne døde heraf. Det bedste plantetidspunkt for bøg er i december og marts–april.

Hvis du finder liv i knopperne, kan du godt afløve buskene. Ellers må de fjernes. Mange nyplantede bøg går ud på grund af forkert plantetidspunkt, udtørring kortvarigt under plantningen eller tørke efter plantningen, hvis den finder sted i vækstsæsonen. Overvanding og sammentrykket jord, med efterfølgende iltmangel omkring rødderne har ligeledes mange små bøgeplanter på samvittigheden. Du må prøve igen til vinter.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane Hansen, 6. oktober 2007 kl. 10.44

Hvilken sort bøgehæk er god til at omkranse en lille have med ophøjede bede?

Med venlig hilsen
Jane Hansen

Nyt svar til emnet »Kan jeg klippe min bøgehæk i slutningen af april?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan jeg klippe min bøgehæk i slutningen af april?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider