Forum

Kommentarer til »Hvor trives en yucca?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvor trives en yucca? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benny M. Jensen, 8. november 2006 kl. 16.43

Til Jens Thejsen!

Yucca vokser ikke kun i varme egne af Mellemamerika og det sydlige Nordamerika, de findes findes i hele midtvesten op til det sydlige Alberta i Canada og fra øst til vest, målt sådan ca. midt i USA og tværs over. De to Yucca arter som normalt dyrkes i Danmark Yucca filamentosa og Yucca flaccida, vokser i det østlige USA, i enten kystnære områder (Yucca filamentosa) eller bjerg/bakke områder (Yucca flaccida). I nogle af de områder hvor der vokser Yucca er der ofte temperature på ned til minus 40 graders frost (Yucca glauca) om vinteren. Så koldt bliver der dog ikke der, hvor Yucca filamentosa og Yucca flaccida vokser, her er klimaet "næsten" som hos os i Danmark!

Til spørgeren Marianne Rønning!

Når du vil flytte en Yucca skal du huske at grave DYBT og godt rundt omkring da et enkelt stykke rhizom fra planten vil kunne danne en ny plante.

Venlig hilsen

En "Yuccaholiker" fra Vendsyssel.

Benny M. Jensen
www.bennyskaktus.dk

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 9. april 2009 kl. 21.54

Har modtaget en Yucca Plante ved nabo

Hvornår kan jeg få den i Blomst?

Er plantet her i April måned.

Kender ikke navnet på den.

Den står i fuld sol mod syd i almindelig god havejord.

Tak mvh.Erik

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benny M. Jensen, 9. april 2009 kl. 22.48

Mit bedste bud er et sted mellem 2 til 10 år, alt efter størrelsen af den plantede Yucca, og hvilken art/sort der er tale om.

Fuld sol er helt nødvendigt, for at fremme blomstring hos alle Yuccaarter/sorter.

Hvis den Yucca som din nabo har blomster regelmæssigt, vil din også med tiden gøre ligeså.

Med venlig hilsen

Benny M. Jensen

www.bennyskaktus.dk

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benny M. Jensen, 9. april 2009 kl. 22.51

Jeg glemte,

Den betingede hårdføre stammedannende Yucca recurvifolia, blomstre sjældent før stammen er over 50 cm i højden.

MHV.

Benny M. Jensen

www.bennyskaktus.dk

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 9. april 2009 kl. 23.07

Hej Benny!

Tak for dine gode belærende råd mvh. Erik

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Svendsen, 29. juli 2009 kl. 9.27

Hvor gammel skal en Yucca være før den begynder at blomstre? Min står i læ og får sol om formiddagen, er det for lidt sol?

Min plante er ca 6–8 år gammel og har endnu ikke haft blomst.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benny M. Jensen, 29. juli 2009 kl. 9.59

Hej Ulla,

Se svar nummer 3.

Hvilken art/sort dyrker du?

Der er nemlig kun enkelte sorter, som vil blomstre ved lidt sol, alle vil blomstre med tiden hvis de er i fuld sol. Men der nogen former, som er meget længe om at komme i blomst, jeg har planter, som er over 20 år gamle, og jeg venter stadig – måske næste år, eller om 10 år.

MHV.

Benny M. Jensen
www.bennyskaktus.dk

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leise Elgaard, 29. september 2014 kl. 15.33

Jeg har en palmelilje der er ca. 8 år. Den har ikke blomstret i sommer, men i går opdagede vi pludselig, at en stor blomst er på vej. Altså i udgangen af september... Den har ellers blomstret fint i flere år. Hvad sker der mon, hvis det bliver rigtig koldt?

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benny M. Jensen, 3. oktober 2014 kl. 8.26

Hej Leise,

Din Yucca er en af mange former af arten Yucca gloriosa, og det er helt normalt for denne art at blomstre om efteråret. Det er selvfølgeligt ikke særligt "praktisk", da blomsterne ikke tåler frost særligt godt.
Yucca gloriosa er en naturhybrid der stammer fra østkysten af det sydøstlige USA, formentlig en hybrid imellem af arterne Yucca aloifolia og Yucca filamentosa og af de to er Yucca aloifolia ligesom Yucca gloriosa for det meste efterårsblomstrende, men både Yucca aloifolia og Yucca gloriosa kan dog også en sjælden gang imellem blomstre på andre tidspunkter af året.

Din plante ser rigtig fin ud.

Hilsen Benny

Nyt svar til emnet »Hvor trives en yucca?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvor trives en yucca?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider