Forum

Kommentarer til »Kan rucolasalat dyrkes i køkkenhaven?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan rucolasalat dyrkes i køkkenhaven? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liv Følling, 16. november 2006 kl. 10.23

Jeg har dyrket vill ruccola fra frø og det var et veldig hyggelig bekjentskap. Ingen sykdom, ingen snegler eller andre udyr og den overvintret fint. Vil den overvintre videre eller bør jeg så på nytt? Bør jeg klippe bort blomsterstenglene for å få ny vekst til våren?

Jeg er enig i at den blir litt for grov og stram mot høsten men bruker den da nesten som krydder hakket eller bladene i kokte grønnsakretter hvor den nesten mister smaken.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 19. november 2006 kl. 20.14

Når Rucula blomstrer dør den efterfølgende, men planter der spirer sent på året kan overvintre som rosetter som man i milde vintre kan høste indtil den blomstrer.

Det gælder begge arter.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin, 28. april 2008 kl. 15.55

Hej!

Jeg kunne godt tænke mig at prøve at have Rucola salt i køkkenhaven. Hvilken type jord skal jeg plante i? Kan jeg så direkte, eller skal jeg lade frøene forspire?

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 28. april 2008 kl. 18.16

Jo den er da så nem som at klø sig i nakken-men hvis du sår den nu skal du dække den, da de sorte små biller der spiser pollen fra raps æder rub og stub og de er netop nu virkelig mange!.

Som bisætning har det altid undret mig, at folk vil betale 120 kr. kiloet- når den nu er så nem at dyrke!

Kan vokse i hvilkensomhelst jord og er en af de allermest lette grøntsager at dyrke.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria, 5. maj 2008 kl. 20.39

Hej, jeg har dyrket to potter med rucculla salat i køkkenvinduet. Købt som færdig sæt i butikken. De er begge kommet godt op og vi klippede "bladene" af den ene forleden til pizza – og hvad nu? Kommer den igen, nu er der jo kun de bladløsestængler?

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liv Følling, 6. maj 2008 kl. 22.17

Jo min ville ruccola har overvintret fint to år nå, samme panter. Den får "barn" omkring seg, klipper den mye på høsten, bare lar en stå til vinterbruk ute. Ingen blomstring når jeg klipper regelmessig me lot en få være i fred og den overvintret også og kom igjen til forskjell fra vanlig "butikkruccola"? Jeg synes de er til litt forskjellig bruk, den mildere passer bedre som hele blad til blandingssalater, den ville hakket i kryddersmør, salater og dressinger og som krydder tilannet også.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Nielsen, 28. juni 2009 kl. 10.29

Min rucosalat som jeg såede her i foråret, gik omgående i blomst, og var uspiselig, kan nogen forklare hvorfor? mvh flemming

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liv Følling, 28. juni 2009 kl. 12.47

Dette var lenge siden!

tja– nå er jeg ikke like så vill med vill ruccola som før. Det er ikke ekte ruccola, en sort sennep, men bladene er jo like ruccola av utseende. Skarp kryddersmak litt bitter mot høsten. Ingen tidlig blomstring nei. Den sprer seg mellom stenhellene og mellom alt annet og har så dyp rot at jeg får ikke fjernet det jeg ikke vil ha. vinterherdig er den absolutt. Har ikke fjernet den helt og litt krydder vår tidlig sommer er fortsatt godt
Men ekte ruccola passer kanskje bedre i salater. Det går også fint her men er ettårig.

Nyt svar til emnet »Kan rucolasalat dyrkes i køkkenhaven?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan rucolasalat dyrkes i køkkenhaven?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider