Forum

Kommentarer til »Hvordan fjerner jeg mælkebøtterne fra min græsplæne?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan fjerner jeg mælkebøtterne fra min græsplæne? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene, 19. maj 2003 kl. 13.05

Hvordan kan mælkebøtter komme op igenem asfalten?

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruth, 20. april 2005 kl. 7.39

Ang. mælkebøtter...

hvis de gror mellem fliserne på terrassen eller andre steder, kan man hive bladene af og give dem en tsk. salt, så er der gode chancer for at de visner
hilsen Ruth

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 20. april 2005 kl. 10.56

Det er ikke en udpræget god ide at bruge salt mod ukrudt, da andre planter også har rødder under dine fliser, f.eks. træer og buske. De kan skades af saltet, som jo vaskes ned i jorden af regnen.

Læs dette svar fra StenPorse. www.havenyt.dk/spoergsmaal/ukrudt/14.html

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 3. juni 2005 kl. 20.04

En plasticflaske, f.x. tom håndsæbe, fyld dieselolie i og tryk en 1/2 eller 1/1 gang olie ned lige i hjertet af bøtten og den kommer væk. Der bliver selvfælgeligt et hul, hvor planten tidligere skubbede jorden væk, men jorden er der stadig. Nogle her i forummet har fordømt det – men der 'har motorer har højst sandsynligt dryppet rigeligt olie i forvejen og måske har du langt færre bøtter end der er plads til – af samme grund.

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 4. juni 2005 kl. 9.27

Enhver brug af petrokemi mod ukrudt skal frarådes på det skarpeste. Så hellere et godkendt sprøjtemiddel, hvor konsekvenserne for miljøet trods alt er mere kendte.

En sådan opfordring på et site som havenyt.dk med mange brugere, kan snart føre til større forureninger. Hvad med alle additiverne, nedsivning til grundvand og skader på jordboende organismer?

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 4. juni 2005 kl. 11.03

Kære Hans Åge

Vi skulle jo gerne aflevere et så rent miljø som muligt til vore efterkommere. Det betyder at vi skal forurene miljøet så lidt som muligt. Din tanke med, at her er allerede masser af forurening, så det gør ikke så meget, at jeg hælder lidt mere dieselolie ud, er efter min mening helt ude n for almindelig sund fornuft.

Jeg håber og tror, at andre læsere her på Havenyt.dk har et mere naturvenligt syn på haven, så de ikke følger en så miljøvenlig dårlig anbefaling.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 6. juni 2005 kl. 14.22

Hold da kæft en gang latterlige fjolser. Sprøjt dog lortet med Hormon middel. Det er så latterlig lidt at det intet betyder. Og det gør sig også gældende mht. Diesel. Den mængde der bliver brugt er hvad 1 bil bruger i løbet af få sekunder. Brug dog hjernen. Henrik og Karna: "buuuhuuu vi vil kun have økologiske metoder, bla bla bla". Luk dog arret!

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. juni 2005 kl. 16.32

Kære B

Når man kommer med sine meninger her i forum, så bør man også stå ved dem med sit navn.

Nu er det jo sådan, at den her side som udgangspunkt er en portal med en miljøvenlig profil. Så måske skal du finde et andet forum.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 6. juni 2005 kl. 22.41

B alias Hans Åge

Snak dog ordentligt, er ikke et site til dine fjendske undertoner, og hvis alle havde din moral så det meget skidt ud for det danske miljø. Hilsen Lars

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 13. juni 2005 kl. 18.24

Det er spændende med de kommentarer vi ser her i forummet. Med hensyn til to dryp dieselolie i hver mælkebøtte er ingenting i forhold til hvad vi ser af oliepletter på vejbanerne, og kig lige på vejrabatterne og andre steder hvor biler parkere, der er fyldt med olie. Luk hjelmen op på en bil og se hvordan motoren er fedtet, hvor drypper det mon hen? Se engang hvor mennesker smider deres affald overalt i naturen. Selvfølgeligt er det vi andre. Smid ikke det skidne vand væk før du har noget rent nyt. Kom med et mælkebøttefjerner som er bedre – og effektivt. Nej vel. Det er nemmere at hakke på vi andre. Vi har dette forum til at hjælpe hinanden – og hjælpe hinanden, eller er det en fælde Karna Maj? Og desuden læser du med forkerte briller med stor forstørrelse hvis du så jeg skrev HÆLDER. H.A. dieselolie er planterester og sødyr fra jorden. Kom dog med et miljø godkent sprøjtemiddel der virken for de betrænkte "mælkebøtteavlere". Du plejer ikke at være mundlam. Nå, men såddan er der så meget. Lars -forøvrigt ved jeg ikke hvem B er. Så kald mig hellere Dynlop, det er mit dæknavn K.M. ved selvfølgeligt det ikke er mig.

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 13. juni 2005 kl. 21.14

Kære Karne Maj. Du virker kvik og observerende. Især vil jeg gerne omskrive/"rette" lidt i mit sidste indlæg. Det kan du nok se. Jeg var lidt på tidspres af noget andet. Det er et spændende forum du har. Det er ved at være "øretævernes" holdeplads. Måske skal du ikke "puste" til ilden. Kik på jernbanesvellerne, de har oliestriber på tværs.

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 14. juni 2005 kl. 8.31

Kære Hans Åge

Vi kan godt blive enige om, at der er dieselolie mange steder, hvor vi også bør gøre noget mere for at undgå det.

Men det får mig altså ikke til at synes, at det er i orden at dryppe olie ud på mælkebøtter – eller bruge et andet kemisk stof for den sags skyld.

Det er ikke stort mere besvær at stikke en mælkebøtte med et mækebøttejern end at bøje sig ned og dryppe olie i hver plante.

Det handler om at vælge den mest miljøvenlige måde at dyrke have på, ikke at finde den letteste kemiske måde.

Med venlig hilsen
Karna Maj

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 14. juni 2005 kl. 22.29

Kære Karna. Du har formodentlig ikke prøvet det med mælkebøtte-/tidseljernet- og en trillebørfuld på en halv time, og et par timer hos kiropraktikkeren. Mølkebøtteroden går så dybt at du overskære roden uvilkårligt et sted langt før begyndelsen – og bøtten kikker op til dig igen snarest muligt. Så vidt jeg fornemmer er du, foruden redaktør, også agronom (?). Du har forstand på emnet. Er det tæt på virkeligheden bør du "mene" det rigtige om vore emner. Du redigere korrigere det godt.

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grete Larsen, 14. juni 2005 kl. 23.21

Til Hans Åge,og andre heldige ejere af et stykke jord.

Prøv at klik på "den økologiske have" herude i højre side.

Derfra klik på "artikler"i emnelisten oppe over.

Klik på "Hvad er økologi?".Her er så en rigtig god forklaring af Jens Thejsen,på det,det hele drejer sig om..."Naturen som inspiration". Det gælder jo om at se jord og natur som en helhed.

Skulle vi så ikke ønske hinanden en rigtig god sommer i haven?

Venligst Grete

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 14. juni 2005 kl. 23.39

Kære Hans Åge

Jeg har en græsplæne med en meget begrænset bestand af mælkebøtter. Jeg bruger ca. 2 timer hvert forår på at fjerne alle de store, som springer ud. Plænen får lige lov til at blive lidt lang,så de selv rækker det gule flag op og siger: her er vi. I år blev det til to trillebørfulde med top, og det tog kun 2 timer. Jeg pudser altså ikke folk på helt urealistiske arbejdsopgaver, som jeg ikke selv udfører.

Hvis du øver sig lidt, så kan du stikke i en næsten lodret vinkel med et godt solidt mælkebøttejern, så du får i hvert fald 6–7 cm rod med op, og så kommer de normalt ikke igen.

Med venlig hilsen

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Nylev, 15. juni 2005 kl. 9.14

Der er kommet et nyt "jern" fra Fiskars, en mælkebøttefjerner, hvor man stående kan fjerne mælkebøtter og andet med en lang rod. Det er både nemt og hurtigt – og både mand og børn vil pludselig gerne fjerne mælkebøtter...

Det koster omkring 250 kr, så det er ikke helt billigt – men dog billigere end et par besøg hos kiropraktoren :o)

Med hensyn til gift så synes jeg, at det er en ringe undskyldning, at det jo alligevel er alle vegne. Vi er nød til at starte et sted, og for mig er det i min egen have.

Det er jo netop derfor jeg bruger denne hjemmeside, her er det muligt at finde ud af, hvad jeg så gør når jeg ikke vil bruge kemikalier. Det er ikke altid nemme løsninger, men for mig er der stor tilfredsstillelse i at gå og rode i haven, og ikke at det skal gå hurtigt. At der så er meget jeg ikke når, er en anden sag.

Havehilsener

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper, 23. juli 2007 kl. 18.12

Hvad med elkanden og give dem en skvat kogende vand! det er billigere end diesel, ikke giftig samt let for dem der ikke gider at bukke sig lidt.

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruth Porin, 25. august 2007 kl. 7.54

Sorry jeg blander mig, men Karma må absolut have ret, at nogle bilejere ikke jævligt får renset deres motor for oliespild er uheldigt. Men tag bilen til syn med olie i motorrum, så bliver den kasseret. Det bedste at fjerne mælkebøtter er et mælkebøttejern. Køb en god kvalitet.

Mvh. Ruth

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Rolapp, 21. februar 2015 kl. 6.45

Vi fjerner mælkebøtter med mælkebøttejern i de næste 1000 år. Det er vedtaget.

Det efterfølgende ville jeg gerne kunne skrive kønsneutralt, men det evner jeg desværre ikke.

Der er nogen der påstår, at hvis der kun havde været kvinder så havde vi stadig haft stenalder.
Der er et antal hankøn herinde der foreslår diverse alternativer til at bekæmpe mælkebøtter. Men det er selvfølgelig ikke godt nok. Det er for voldsomt og det slår mælkebøtterne ihjel. Det kan vi ikke have.
Vi risikerer ovenikøbet at et par mikroorganismer brækker benene.
Nej mælkebøttejernet det er sagen.

Men lad mig her alligevel komme med et alternativ:

Topdressing af græsplænen er godt.
Jeg brugte diverse kvælstofholdigt planteaffald, hækafklip m.m. som jeg efter behov smed ud på græsplænen i et tykt lag, og herefter pulveriserede med min gode plæneklipper.

Der skete herefter følgende med græsplænen:
1. Regnormebestanden voksede.
2. Regnorme er også sultne så det medførte, at plænebunden blev fuldstændigt renset for nedsunkne planterester incl. dem jeg selv havde smidt på græsplænen.
3. Og så skete der yderligere det, at mælkebøtterne som ved et trylleslag forsvandt efter et par år.
4. Jeg har det stadig, så hvem vil købe mit mælkebøttejern.
5. Men til gengæld skal man måske anskaffe sig nogle muldvarpefælder. Muldvarper elsker regnorme.

Nyt svar til emnet »Hvordan fjerner jeg mælkebøtterne fra min græsplæne?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan fjerner jeg mælkebøtterne fra min græsplæne?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider