Hvordan fjerner jeg mælkebøtterne fra min græsplæne?

Kære spørgekasse, selvom jeg holder meget af mælkebøtter, vil jeg helst ikke have helt så mange i plænen, som jeg har. Hvordan kommer jeg af med dem når de allerede har bredt sig alt for meget?

Med venlig hilsen
Karsten Pedersen, oktober 2001

Svar

Jeg kender kun en økologisk forsvarlig metode – hele familien skal ned på knæene og lære at stikke mælkebøtter. Et mælkebøttejern er det mest effektive og koster ca. 40 kr pr. stk og holder et helt liv. Men en almindelig kniv kan også gøre det med lidt øvelse. Det er vigtigt, at man får skåret roden over minimum 1/3 nede, da den ellers vil gro igen. Faktisk kan familien i løbet af en formiddag rense en almindelige parcelhusplæne nogenlunde. Derefter går man ud med mælkebøtttejernet hver gang, der er igen er blomsterende mælkebøtter at se i plænen.

Og så er det selvfølgelig vigtigt at slå plænen så tit, at der ikke kommer blomster, der når at sætte frø. Stik også mælkebøtterne alle andre steder i haven, så de ikke smider frø. På kompostbunken kan de sagtens udvikle modne frø fra knopper, selv knopper fra græsslåningen kan nå at udvikles til frø. Derfor kommes mælkebøtter i knop og blomst ned i den sorte plastsæk med det flerårige ukrudt, så de hurtigt rådner. Eller godt ned i samlebunken til varmkompost, hvor frøene vil blive ødelagt, hvis bunken når op på de 60–70° C.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvordan fjerner jeg mælkebøtterne fra min græsplæne?