Forum

Kommentarer til »Der findes mange sorter af rabarber«

På denne side finder du kommentarer til teksten Der findes mange sorter af rabarber. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liv Følling, 9. december 2006 kl. 10.58

Jeg har sådd Galskins perpetual iår. Den spirte lett og vokste fint, virker ensartet. Men smaken synes jeg ikke er særlig god, typisk sur slik som skjemaet sier, og lite rabarbrasmak, litt tørr. Vet ikke om det har med at det er første år å gjøre men en Viktoria også liten og ny var mye mer saftig med god rabarbrasmak.

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liv Følling, 9. december 2006 kl. 11.01

(Korrigert navnet):
Jeg har sådd Glaskins perpetual iår. Den spirte lett og vokste fint, virker ensartet. Men smaken synes jeg ikke er særlig god, typisk sur slik som skjemaet sier, og lite rabarbrasmak, litt tørr. Vet ikke om det har med at det er første år å gjøre men en Viktoria også liten og ny var mye mer saftig med god rabarbrasmak.

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Hansen, 26. maj 2008 kl. 10.57

Mine rabarber går i stok. Hvad skyltes det, hvad gør man ved det?

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liv Følling, 26. maj 2008 kl. 12.19

Rabarbra skal gå i stok! De blomstrer jo. Fjern den straks du ser den, det gir flere blader senere når den ikke bruker kraft på å blomstre. Mine blomstret ikke første året etter såing men 5–6 planter vil lage blomst nå allerede da de ble delt og omplantet i litt tørr jord i år. Klarer seg ellers bra.

Tror det skjer raskere og lettere når planten er stresset, er de tikke så? Litt lite vann, næring. Det er slik man gjør med blomsterplanter i alle fall for å få flere blomster. så mer gjødning og vann er mit forslag. vil gjerne høre om det hjelper.

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 2. juli 2008 kl. 23.12

Hejsa
Jeg har tænkt mig at plante rababer i et lille område af haven. Jeg har derfor læst jeres indslag om rabarber og der står at man nemt kan tage lidt af vennernes rabarberbede men...hvordan? hvordan hiver jeg dem op? på forhånd tak Dorte

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liv Følling, 5. juli 2008 kl. 17.22

Jeg har både flyttet egne rabarbra, delt og dessuten sådd selv.

Alle profesjonelle beskrivelser er litt "engstelige", passe på å ikke brekke roten, kraftig jord vann osv, og selvsagt, vil man ha godt resultat raskt så er det riktig. Men det går så fint med alminnelig spade eller grep. Det siste kan være best, løsner knollen uten å dele den. Noen biter går av men det gjør ikke noe! Så ta trøstig et grep/spade, spør om lov, grav opp noen gode knoller nokså hele. Det må være noen vekstpunkter, stilker på toppen. Ta vekk alle store blader de bruker for mye næring/vann i starten, grav et godt hull og gi god jord, ikke direkte gjødning, masse vann og plant knollene godt ned, vekstpunktene oppe i overflaten. De vokser og vokser... Trenger vann og vanlig gjødning ettehvert. Ser de tørre eller tynne ut og vokser dårlig senere, kontroller at de ikke tørker og har dårlig næring. Husk at vi høster mye fra plantene og det må erstattes. Plant dem slik at ikke det er snegleutklekking like ved, komposthaug ol de liker bladene. Men det gjør vel ikke så mye. Ikke dem vi spiser. Og husk frø, det tar et par år, men da får du flere sorter til forskjellig bruk, med mye og lite syre.

RAbarbra bør jo brukes mer i vårt moderne nordiske kjøkken til chutney, syre i gryteretter, salater saft /vin (sort uten syre, veldig godt!) sorbet parfait osv osv

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Petersen, 20. juli 2009 kl. 20.11

Hej I rabarbereksperter
Vi har lige fået plantet nogle jorbærrabarber her i foråret. Købt på planteskolen. Vi ved ikke om denne sort er tidlig eller sen. Vi har selvfølgelig allerede forsøg, men smagen er rimelig bitter. Ændre smagen sig i løbet af årene
Hilsen Rene

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 21. juli 2009 kl. 10.38

Ekspert er jeg ikke, ved desværre ikke engang hvilken sort jeg selv har – den stod i haven da jeg overtog.

Men... efter at have søgt lidt omkring, fandt jeg en hjemmeside med forskelligt om jordbærrabarber.

Frigaard har vist specialiceret sig i denne sort og der er mulighed for at kontakte dem. De kan garanteret svare dig på spørgsmål om sorten. Du får linket til hjemmesiden, hvor du også finder kontaktinfo nederst på siden:

www.frigaardgroent.dk/

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 21. juli 2009 kl. 17.59

Man kunne jo også så nogle frø af sin favoritrabarber hvis man ønsker flere!

Selvfølgelig vil der være lidt variation -men vinrabarber falder sjældent dårligt ud som frøplante.

Jeg har selv 3 slags rabarber eller rettere 4 for der en selvsået vinrabarber som har lidt større stængler og blade end moderplanten.

Iøvrigt fjerner jeg normalt alle blomsterstængler -ellers spirer de som ukrudt i køkkenhaven.

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: KB Hansen, 28. april 2011 kl. 9.14

Rene Petersen > Her kan du læse lidt om, hvordan rabarber skal være når den er klar / moden:

www.raavareguiden.dk/frugt/rabarber.html

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 30. maj 2015 kl. 14.48

Jeg har kogt saft af min rabarber, som jeg mener er en Victoria rabarber. MEN saften blev nærmest rødlilla og blandet med vand i et glas nærmest lilla.....er det almindeligt ??? Tør jeg drikke saften. Den blev jo ikke flot lyserød som man ser hos andre ???
Nogen der har prøvet dette ?

Hilsen Lone

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. maj 2015 kl. 15.01

Hej Lone. Har du brugt en gryde af aluminium?

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 30. maj 2015 kl. 18.14

Nej...jeg har brugt en almindelig tykbundet stålgryde. Hvad sker der da hvis den er af alminium ?????

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 30. maj 2015 kl. 18.37

Ved nærmere eftertanke har jeg sigtet saften i en sigte af de gammeldags finmaskede, som ruster i opvasker. Måske det er årsagen ????

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. maj 2015 kl. 18.53

Lone, jeg er næsten sikker på at farven skyldes høj pH værdi i saften. De anthocyaniner som giver den røde, nu blålige, farve er nemlig pH følsom. Du kan sikkert ændre farven tilbage hvis du blander lidt saft og eddike?

Hvordan det så er sket er lidt mærkeligt, for der er temmelig meget syre i rabarber. Der kan ske det at den syre angriber køkkenredskaber af aluminium. Det kunne tænkes at få pH værdien op og det ville også i mine øjne gøre saften udrikkelig.

Alternativt kan du have lavet saften på en måde så den kommer i kontakt med en masse vand fra hanen. Kalk indholdet kan somme tider være nok til at give sådan et farve skift, men det undrer mig nu at det skulle ske med rabarber.

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 30. maj 2015 kl. 19.15

Tusind tak for dit svar. Lyder sandsynligt at der er sket en kemisk proces. Den så i hvertfald sådan ud :-D Saften er nu hældt i vasken :-)

Venlig hilsen Lone

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 31. maj 2015 kl. 12.42

Det lyder som en god ide. Kom du nærmere på en forklaring, så det ikke gentager sig?
Hvis ikke du har brugt aluminiumsgryde og iøvrigt ikke ser nogen tegn på at køkkengrejet er angrebet, vil jeg gætte på at du har kogt dem i for meget vand.
Vi bruger en saftkoger og har aldrig oplevet problemet.

Nyt svar til emnet »Der findes mange sorter af rabarber«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Der findes mange sorter af rabarber«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider