Forum

Kommentarer til »Ramsløg – ukrudt eller grønsag«

På denne side finder du kommentarer til teksten Ramsløg – ukrudt eller grønsag. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Disa, 21. maj 2003 kl. 21.59

Ramsløg som grønsag jeg vil gerne dyrke ramsløg i et hjørne af min have, men det er ikke lykkedes for mig at få fat i planter / frø. fra besøg i tyskland gennem årene har vi ofte nydt ramsløg (bärenlauch)tilberedt på mange måder.

jeg bor ved skanderborg og vil blive glad for lidt hjælp, hvis du kender til et gartneri e.l. (jeg har allerede forhørt mig på et par urtegartnerier uden resultat)- på forhånd tak

2 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Porskrog, 23. maj 2003 kl. 8.51

Hvis du af og til er i Århus kan du tage i Riis skov og hente ramsløg, der er milliarder af dem. Netop nu er de lige ved at springe ud og snart er skovbunden fuldstændig dækket af hvide snebolde.

3 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annika, 25. maj 2003 kl. 18.38

Ramsløg frø kan købes hos "Frøposen", www.froposen.dk

4 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Joan Oppenheim, 27. april 2004 kl. 0.02

Jeg har fået ramsløg 2 gange fra
Aarstiderne (økologiske grønsager netbutik). Ramsløg smager dejligt i salat – samt fintklippet over fisk før den sættes i ovnen. Giver en let, behagelig "hvidløgssmag.

5 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fl. Danielsen, 5. maj 2005 kl. 11.33

Ramsløg findes i massevis i Hareskoven
nær værebrovej, i Fedtmose

6 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke LLund, 9. maj 2005 kl. 20.11

Hvordan bruges ramsløgene? – Kan både løg og blade bruges, – som forårsløg?

7 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Kristensen, 13. maj 2006 kl. 9.58

Ramsløgpesto:
Jeg har lige været i Bremen, hvor den store asparges sæson er startet. I den forbindelse fik jeg pasta med asparges og en lækker ramsløgpesto, meget delikat. Jeg har ladet mig fortælle at de der ønsker at slippe for at lugte af løg eller hvidløg med fordel kan benytte Ramsløg.

8 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Svenningsen, 19. maj 2006 kl. 0.46

Jeg vil meget gerne have flere opskrifter på brugen af ramsløg, evt. også medicinske. Kan man bruge hele planten i rå tilstand f.eks. i salater? Jeg har i dag hørt om en delikat "ramsløgsuppe" serveret på restaurant Strandhytten på Sydvestbornholm. Der er masser af områder med ramsløg på Bornholm, hvor jeg er så heldig at bo.

NB! Den for nogle ubehagelige duft/lugt forsvinder, når blomsten kommer ind og pynter i vindueskarmen.

9 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 26. maj 2006 kl. 12.44

Jeg efterlyser også tip til hvad planten kan bruges til.

Jeg har netop hentet et par stykker byggeforum i Middelfart. Her står de i tusindevis. De hænger dog lidt med hovderne, skønt de kome i jorden med det samme. Jeg håber at de kommer sig.

Hilsen Lone

10 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon, 18. juni 2006 kl. 3.47

Kan man finde ramsløg på fyb. vh martin

11 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon, 18. juni 2006 kl. 3.48

Kan man finde ramsløg på fyn eller omkring Odense. vh martin

12 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anita Wagner, 8. august 2006 kl. 10.07

Jeg har med stor interesse læst om ramsløg, som også er meget sunde. Hvor kan jeg købe frø henne, eller er der nogle, som kender nogen, hvor jeg kan få fat i ramsløg?

mvh Anita

13 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Andersen, 8. april 2007 kl. 10.40

Kan vi dyrke ramsløg i krukker? Vi bor på Frederiksberg og vil gerne dyrke ramsløg.

Hvor kan vi evt. købe løg til dyrkning?

Mvh. Birgitte

14 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anita Wagner, 11. april 2007 kl. 19.15

Kære Birgitte

Jeg har købt ramsløg-frø hos urtegartneriet – www.urtegartneriet.dk og vil så prøve at dyrke dem i en krukke.

mvh Anita

15 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon, 16. april 2007 kl. 2.29

Hvis du vil ved mere om Ramsløg (Allium ursinum) eller andre plante og hvis du vil ved hvad det indholde så prøve at kigge på www.liberherbarum.com/Pn0002.HTM
www.liberherbarum.com/-PlanteNavne00S_065.htm
jeg har nu ramsløg i min haven, men den skal plantes i skygge og det skal være et fugtig sted, og ikke under direkt sol. den brede sig som ukrudt. jeg tro man kan dyrke ramsløg i krukke. og vil prøve det. den smager godt og jeg har spiset den frisk men salat eller andet hvad man har lyst til.

16 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Disa, 16. april 2007 kl. 10.59

Min favorit med ramsløg "opfandt" jeg på bornholm, hvor vi lå i telt og lavede mad på Trangia friluftskøkken –
brød stegt på begge sider, stuvet ramsløg, spejlæg og frisk røget laks – en fryd for både syn og smag!

disa

17 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Svensson, 21. april 2007 kl. 9.12

Netop nu – ramsløgene myldrer frem, spreder sig villigt og skal slet ikke passes. Delikatesse – unghane med maven fyldt af (nye) ramsløgblade. Her har vi i en skov et kæmpe-kæmpe areal med disse skønne vilde løg.

18 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 21. maj 2007 kl. 14.24

Der er masser af Ramsløg ved Rantzausminde/Svenborg.

19 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen Bernsted, 22. maj 2007 kl. 23.13

Er ramsløg altid hvide? Jeg har netop hevet snesevis af lilla, 30–40 cm høje løgvækster op, i den tro at det var ramsløg. De dukkede op overalt. Var det mon ramsløg?

20 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H.Svensson, 23. maj 2007 kl. 17.48

Hvis det er ramsløg er du ikke i tvivl, de lugter STÆRKT af hvidløg. Lugten/duften sætter sig i tøj, på hænder... dejligt!

21 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anita Wagner, 24. maj 2007 kl. 8.47

Er der et sted i nærheden af København og omegn, hvor der er ramsløg? Har selv sået frø, men de kommer vist først op til næste år.

22 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbet Larsen, 24. maj 2007 kl. 16.45

Som mange andre vil jeg gerne vide hvor jeg kan finde ramsløg. Jeg bor i Gribskov kommune, eller er der nogen der ved hvor jeg kan købe frø, eller er der nogen der har nogen de vil af med?

Hilsen Lisbet

23 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Larsen, 18. februar 2008 kl. 0.08

Hejsa mette...

nej jeg tror ik at du finder den der, men lidt længer inde mod byen, på samme vej, der ligger en lille skov/lund, når man køre forbi der, kan man lugte hvidløgs duft, jeg er ikke selv her fra byen og kan ikke navnene på gaderne, men jeg håber at du ved hvor det er jeg beskriver det,,,
venlig hilsen lis larsen...

24 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo, 15. marts 2008 kl. 18.59

Hej

Købte selv hele planter hos RT Løkkegård, står godt nok ikke på deres prisliste, men skrev pænt og spurgte. :-)

varer dog mange år inden de har formeret sig til det område jeg gerne vil have dækket.

Har læst at man kan købe frø hos urtegartneriet i Viborg, har dem vist til 18 kr for 50 frø, så for et par 100 kr skulle man kunne booste formeringen lidt. De smager jo vildt godt, så der er ikke noget der hedder for mange :-0

25 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming, 8. april 2008 kl. 9.09

Der er masser af Ramsløg i Smørmosen.

Gå ind fra Værebrovej. Drej til venstre ad Smørmosestien og til højre ad første mulighed.

Lige forbi bord og bænke vokser der millioner under træerne.

26 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo, 8. april 2008 kl. 15.27

Tusind tak flemming, gik den anden vej sidst jeg gik tur der ude, så har lige misset dit sted. Så det er jo bare om at komme derud igen. :-)

27 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Jespersen, 22. april 2008 kl. 21.36

Her masser af ramsløg, hvor jeg bor. Engsøvej 39 Skælskør. Kan afhentes gratis, da de er blevet en plage. Ring først, så jeg er at træffe. 58 19 41 17. Hilsen Dorte. Tak for alle opskrifterne,, har ikke spist noget videre af dem, da jeg var i tvivl om deres spiselighed.

28 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Disa, 23. april 2008 kl. 12.53

Til dorthe – du kan roligt spise løs af dine ramsløg, i Tyskland findes de på restauranter i sæsonen og ellers i ost, pølser, pesto... you name it

29 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen, 5. maj 2008 kl. 15.38

Har lige været på Dragsholm Slot (Vestsjælland), hvor der er millioner af dem i skoven. Spiste gourmetmiddag om aftenen på slottet, hvor der blev serveret ramsløg som garniture. Smager fortræffeligt – en behagelig blanding af løg og hvidløg. En dejlig måde at fjerne ukrudt på ;-)

30 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Weber, 14. august 2008 kl. 16.44

Kære Annalise Vejrup

Planten Ramsløg vokser primært i kystnære løvskove. Den breder sig voldsomt. Man spiser bladene i salater, der er meget rige på c-vitamin.

Hvis du bor i Skanderborg er der store muligheder i skovene mod vest.

God fornøjese.

31 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Christensen, 5. april 2009 kl. 11.12

Jeg har ramsløg i haven,det er også en rigtig flot plante her i forårstiden,se den og meget andet på vores hjemmeside
Staudehaven-Granly.dk
grethe christensen

32 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Marie, 7. april 2009 kl. 22.51

Jeg har lige smagt mit første Ramsløg... wauuuuu, suverænt :o)

Nu tænkerjeg opbevaring af dette... kanjeg tøre dem, eller fryse dem?

er der nogle af jer der har erfaringer med dette?

mange hilsner fra Anne-Marie

33 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo, 8. april 2009 kl. 10.38

Rt Løkkegård sælger dem tørrede, så det burde jo ikke være et problem, og alt kan jo fryses, men må indrømme at jeg sætter stor pris på den sprøde smag den har frisk, så personligt syntes jeg man skal nyde dem de mange måneder de er friske og så måske glæde sig til at det er sæsson igen?

34 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Marie, 8. april 2009 kl. 12.54

Hihihih... go' pointe Bo

og det betyder åbenbart at der står længe i naturen... så jeg vil NYDE DEM MENS DE ER HER...

TAK.

35 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle, 8. april 2009 kl. 17.05

Bunden i Kirkeskoven i Vordingborg (by) er fyldt med ramsløg. De har næsten udkonkureret vores dejlig anemoner.

36 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 8. april 2009 kl. 17.14

Selv om det er rigtig dejligt med ramsløgene...er det jo da rigtig ærgerligt hvis de breder sig på bekostning af anemonerne. de bryder vi os da ikke om :-(

Lone

37 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 8. april 2009 kl. 17.43

Jeg kender kun ramsløget som en lækker grøntsag – det med ukrudt må vist være noget nogen har fået galt i halsen! Det her dejlige forårsvejr er da også lige noget der giver en lyst til at gå ud og plante ramsløg!

Mvh Eivin (^_^)

38 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo, 8. april 2009 kl. 20.38

Hej Lone

Kører på 3dje år med ramsløg i haven og først i år er de ved at have spredt sig over det område jeg vil have og det er jo her det sjove begynder. :-)

Har indtil nu kun spidst af bladende men det geniale er jo at når man har fået nok så høster man dem med løget på lige som et springløg og på den måde holder man bestanden nede. og får fyldt maven på samme tid. :-0

39 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo, 8. april 2009 kl. 20.39

Ups masser af stavefejl, så kan man jo lære at læse det igennem inden man sender.

40 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 8. april 2009 kl. 21.36

Jamen...jeg glæder mig også til at de har bredt sig...også jeg kører på tredje år. På hvilken måde bruger du selve løget på...fortæl...

Lone

41 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo, 9. april 2009 kl. 10.41

Hej Lone

Elsker orientalsk mad/wok mad så bruger den der i stor stil og bruger somregel så ikke hvidløg, har prøvet at komme den hakket i en gang krydret frikadellefars og det var god,t samt i en gang koteletter i fad, men ellers har jeg ikke rigtigt prøvet den i så meget andet da vi hurtigt er løbet tør, så håber at det ændrer sig i år hvor den myldrer op alle vegne.

God Påske alle sammen

42 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Wolf, 4. maj 2009 kl. 9.55

Jeg har ikke kendt til ramsløg før jeg fik dem med i den første sending fra "Aarstiderne" for 14 dage siden. Her er et par opskrifter:

RAMSLØGOLIE
5 dl olivenolie
1 bundt ramsløg
reven skal af 1 lime eller ½ citron (økologiske)
havsalt.

Blendes, og får den mest fantastiske grønne farve :-)
bruges som dip/dressing til kogte kartofler, pasta, grøntsager, salater mm.

Vil du have olien stærkere, tilsæt hvidløg og/eller chilli. Opbevar i køleskab.

GRØNNE ASPARGES MED RAMSLØG, TOMAT OG PARMESAN
1 bundt grønne asparges
ramsløg i strimler
1 citron, saften
2 tomater
2 spsk olivenolie
havsalt og kværnet sort peber
50 g parmesan

Steg asparges i olivenolie et par min, vend ramsløg heri – kun ganske kort. server på fad, hæld citronsaften over, pynt med tomatbåde, drys med salt og peber og reven parmesan.

RAMSLØGSALT
2 dl havsalt
en håndfuld ramsløg
tilsæt evt. brændnældeskud, mynteblade, purløg, eller hvad du ellers kan finde på :-)
blend.

fordel massen på bagepapir, og lad tørre i ovnen på 50 grader/varmluft til du kan mærke, at massen nu ikke er en masse mere, men fint tørt salt.

RAMSLØGMAYONAISE

Denne opskrift har jeg ikke prøvet endnu, men fik den serveret på et fint spisested i weekenden. Mon ikke man bare blender mayonaise og ramsløg? Måske med lidt citronsaft? Og sikkert endnu bedre, hvis man laver mayonaisen selv.

Vi fik mayonaisen som dip til tapas.

Jeg forestiller mig, at man sagtens kan bruge ramsløg i hjemmebagt brød, så det bliver næste projekt.

Håber det gav lidt inspiration :-)

Hilsen Anne

43 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine A., 31. juli 2010 kl. 17.54

Sætteløg af ramsløg kan købes hos Albinus Frø (www.albinusfro.dk) - de kan sættes sensommer/efterår.

Nyt svar til emnet »Ramsløg – ukrudt eller grønsag«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Ramsløg – ukrudt eller grønsag«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider