Forum

Kommentarer til »Piletræets velsignelser«

På denne side finder du kommentarer til teksten Piletræets velsignelser. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grete Larsen, 21. maj 2003 kl. 23.18

Kommentar til piletræets velsignelser.

To af piletræets mange velsignelser er, at det er så hurtigtvoksende og bøjeligt.Jeg har et skel mellem to marker med ca.30 piletræer/buske i forskellige aldre.Jeg kunne tænke mig at lege lidt med nogle af de ældste piletræer,der er vokset op med rimelige lige stammer.Måske giver dem et udtryk som trolde ved at lade dem bevare en hårpragt af strittende pil,og lave arme af afklippet pil.

Er der mon en eller anden,der har prøvet at fabrikerer pile-trolde.?

Venligst Grete.

2 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. oktober 2004 kl. 9.31

Slettet af administrator 7. juni 2023 kl. 22.17.

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liv Følling, 7. januar 2007 kl. 15.50

Jeg får advarsler her hjemme mot de piletrærne som vokser seg til større trær. De skal være en stor fare for vannledninger og brønner, røttene er så lange at de kan nå underjordiske vannledninger og private brønner og ødelegge dem. Men forsøkte et tre på min naturtomt ca 10–15 m fra vannkilde. Det blir flott, vil gjerne ha flere men våger ikke da det ikke er kommunalt vann der på mitt sommerhus.

Noen opplysnigner om dette?

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonna Theede, 7. februar 2007 kl. 6.39

Vi har forrige år plantet 7 piletræer langs vores indkørsel -
og de blev sidste år ca. 3 m. høje!

Jeg tror vore naboer vil klage over "udsigten til den manglende udsigt"...

og meningen er, at de skal danne hæk.

Kan vi klippe dem nu, så de kun er ca. 2 meter høje?

De vil da blive tykkere forneden tror jeg.

Har nogen prøvet?

Der er "en smule krøl på" – så måske er det troldepil -
det vi godt kan lide ved pilen er, at det vil blive en "let" hæk hvor lyset vil falde gennem grenene når de står og svajer let for vinden -
og de kønne lysegrønne blade kan vi rigtig godt lide!

Venlig hilsen en haveelsker fra Mariager! :)

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. februar 2007 kl. 10.12

Hej Jonna.

Du kan fint ''styne'' pilen i den ønskede højde nu, men hvis du vil bevare den lette vækst,skal du klippe den hvert år samme sted, så du kun har etårs grene at se på. Stammen vil blive tykkere, og hvor du styner, vil der dannes sjove knuder, der bliver større for hvert år, du klipper.Grenene kan måske bruges til flet.

Har prøvet det på pil plantet for 18 år siden og har klippet siden. De er utrolig dekorative både sommer og vinter.

Anne Marie

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. februar 2008 kl. 20.43

På nordsiden af min svigerindes hus står et gammelt piletræ, 4 m. fra huset. På sydsiden af huset er der en sivbrønd som blev totalt tilstoppet med rødder fra træet. Der er ingen andre træer på sydsiden. Rødderne er kravlet ialt 10 meter under huset efter vand, det siger lidt om piletræer.

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liv Følling, 21. februar 2008 kl. 0.00

Mogens: Var det tørt ved din svigerinnes piletre? slika t treet måtte lete etter vann? eller var det fuktig jord der det sto og ennå vokste det 10 meter etter mer vann?

Jeg har nemlig fuktig god jord der mitt tre står og har fortsatt lyst til flere trær der!

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. februar 2008 kl. 18.32

Til Liv Følling. Svigerindens grund er temmelig sandet jord hvor ikke alt gror lige godt. Så med den gode jord du har, arbejder rødderne ikke så langt ud. Men plant ikke pil eller birk i nærheden af en brønd da rødderne let kan løfte et brønd dæksel. Det er et knokkel arbejde at rense en brønd for rødder, som er fyldt med w.c. affald.

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonna Liv, 25. februar 2008 kl. 11.51

Kære Anne Marie.

Tak for svar. Det med at klippe til samme højde hvert år, hvorved der kommer sjove knuder-
gælder det også TROLDE-pil?

Tak for svar!

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle, 20. august 2008 kl. 18.29

Kan man beskære et piletræ nu sidst i august, eller skal jeg vente til det bliver mere efterår. det er sådan et stor træ med gæslinger og som hænger lidt. grenene er begyndt at skygge for meget over mit bed, så buskene ikke sætter nye skud...

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 20. august 2008 kl. 22.47

Pile stiklinger er også gode som roddanner når de står i en vase eller en spand...da de frigiver et homon som så kan bruges til andre stiklinger så som fuchsia- havehibiscus-brugmansia-catalpa og andre sommerstiklinger...

erik esb ø

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liv Følling, 21. august 2008 kl. 10.17

Vil det hjelpe for rotdannelse på en Pelargonie også som sto i krukke men har nå stått i vinduet og trives? Jeg tok en stikling og ville gi bort og satte i vann inne men den vil ikke lave røtter. Pelargonie pleier jo å være snill med det til vanlig.

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Bruun Christensen, 16. oktober 2009 kl. 13.54

Hvordan baskærer jeg opstammet piletræer
jeg har gået og klippet grene af hele sommeren fprdi de voksede så meget. de ser ikke særlige pæne ud nu, hvad gør jeg.

Venlig hilsen Inge

14 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Mougaard, 16. oktober 2009 kl. 14.37

Hvad er det for en slags piletræer? opstammede pil – flettede piletræer?

Generelt er det godt at forårsbeskære pil kraftigt og så beskære moderat i løbet af sommeren.

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Johansen, 8. juni 2018 kl. 5.57

jeg har en kæmpe hængepil i min forhave som jeg er rigtig glad for at sidde under når det småregner. Hvor gammelt er det mon? Hvor mange år kan det blive? Diameter på stammen er ca. 2,5 meter ca.10 meter højt.
Se vedhæft billeder.
Mvh Niels Johansen.

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 8. juni 2018 kl. 20.32

Efter højden at dømme, er træet formentlig ca. 20 år gl.
Efter stammens diameter nok ca. 200år ;)
Sådan et piletræ har jeg aldrig før hørt om, så jeg tør ikke gætte på forventet levetid ;)

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. juni 2018 kl. 21.45

Jeg har "proptrækkerpil" i haven, og udover de vokser hurtigt og har krøllede grene, så vil jeg sige: De er uegnede i haver. De taber grene (både små og større), de fryser tilbage- og taber kviste og grene. Og knækker i blæsevejr.
De er nemme at stiklingeformere, men de er ikke sjove, når de taber/knækker grene oppe i højden (4-5 meter). I denne sommer kan jeg også se, at de trækker vand, så min plæne er lidt vissen omkring to af dem. Det er, hvad det er.

De er nydelige til dekorationer, men ellers... Plant dem i naboens have- eller forær stiklinger til folk, du ikke bryder dig om.

De er på min hadeliste på linie med asketræer og hjortetakstræer.

Mvh
Tine

18 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. juni 2018 kl. 8.01

En diameter er ikke helt nem at måle!
Hvis det er omkredsen, der er målt til 2½ m er diameteren 80 cm.

19 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 9. juni 2018 kl. 8.50

Ork jo Lars, det er ganske let at måle Ø: Læg hakkejern og rive parallelt på hver side af stammen, - så kan du let måle stammens diameter. (Afstanden imellem de 2 skæfter:)
Men omkredsen divideret med 3.14 er selvfølgelig mere nøjagtig. Dog er første metode brugbar i praktisk situation. (For jeg håber da ikke, at du render rundt med mobilen konstant!? ;)

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. juni 2018 kl. 15.11

Vi er vel stadig nogle, der er så gamle, at vi (endnu) kan dividere med 3 uden brug af hjælpemidler.
Det træ vi ser, har ikke en diameter på 2½ m, derfor min kommentar.

21 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 10. juni 2018 kl. 7.54

Lars - jeg driller bare :)
Jeg troede, at min kommentar vil medføre at Niels ville komme med en korrektion mht. diameteren på stammen...

Nyt svar til emnet »Piletræets velsignelser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Piletræets velsignelser«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider