Forum

Kommentarer til »Kan en hækplante vokse op til et flot bøgetræ?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan en hækplante vokse op til et flot bøgetræ? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Vittrup, 17. februar 2007 kl. 11.43

Jeg har lige fældet et par 20 år gamle, flotte bøgetræer, jeg lod vokse op fra en bøgehæk.

Jeg forstår slet ikke svaret. Jeg har i mine yngre dage
været med til at sælge masser af bøg til skov og hæk sf samme parti.

vh jørgen

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 21. februar 2007 kl. 20.21

Jeg forstår heller ikke svaret. skulle hækplanterne blive grimme når de bliver store? Mine er rigtig flotte i formen, selv om de har fået lov at vokse sig meget store og godtnok er de krogede og der er meget kraftige grene helt nede ved jorden men de er også verdens bedste klatretræer. Og grimme er de overhovedet ikke.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 22. februar 2007 kl. 8.56

Hej Winnie og Jørgen.

I Planteskolerne bruger vi fortrinsvis dansk frø, og hækplanterne kan fint bruges til heister og senere store flotte træer. Vi piller de mest lige ud af priklebedet og laver heister (=halvfærdig alle-træ) af.

I skovbruget og landskabsarkitekter efterspørger nu kun danske planter, hvis det kan skaffes, så det er mest det der såes.

Havecentrene kan ofte ikke oplyse afstamningen, da de ikke ved, hvor planterne er købt/dyrket.

Hilsen Anne Marie

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 22. februar 2007 kl. 10.06

Det er godt at høre, at den ansvarlige del af de danske planteskoler stræber efter at sælge planter af danske frøkilder.

Du skriver selv, at plantehandlerne ofte ikke kan/vil oplyse om frøkilderne til deres varer.

Desuden findes der stadig den særordning inden for planteskoleverdenen, hvor leverandøren forbeholder sig ret til "ombytning" (dvs. udskiftning af det bestilte med noget, der svarer til det), hvis kunden ikke udtrykkeligt har frabedt sig det.

Og endelig ser mange planteskoler sig nødsaget til at hente varer fra kolleger i Danmark eller udlandet, når en ordre skal ekspederes.

I alle disse situationer kan kunden risikere at få leveret planter, som nok er egnede til hæk, men ikke til fritvoksende træer. Derfor advarslen.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 22. februar 2007 kl. 13.26

Produktion af skovplanter er underlagt Plantedirektoratets herkomstkontrol, som tjekker at planterne,der sælges passer med det frø der er indkøbt(man kan ikke bare selv indsamle frø)og der skal følge et plantepas med hvert parti solgte planter, hvorpå der står afstamning,alder, evt.str. og producent-nr.

Plantepas følger planter købt EU.

Ombytnings-særordning har jeg aldrig stødt på i min handel med kolleger.

Anne Marie

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj Olsen, 21. april 2008 kl. 20.29

For ca. 20 år siden satte jeg en bøgehæk, og der blev nogle planter til overs. Jeg ville gemme dem som "reserver"; men det blev ikke nødvendigt.

I dag er hækken holdt godt nede til et par meter; men de øvrige planter har vokset sig store. En blev fjernet af hensyn til naboen.

De sidste 2 er 8–10 meter høje. Tilvæksten har især været betydeligt de sidste 2–3 år. De ligner begge nydelige danske bøgetræer.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hertha Frei, 3. december 2008 kl. 10.07

Jeg har lige netop i år plantet en lille ny bøgehæk. sig mig ærligt, hvor længe varer det, før den er oppe i f. eks. 180 cm højde og læer en lille smule for indblik?

Og så har jeg et problem med vilde kaninerd er spiser mine nye hækplanter. Er der mon et forslag til hvordan jeg klarer de ærter.

Også jeg har forsøgt mig med 4 hækplanter til træer...

m.v.h. Hertha

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 3. december 2008 kl. 23.01

Hej Hertha Frei

Tilvæksten afhænger af flere forskellige forhold:

Hvor let / svært det er for rødderne at bane sig vej til vand og næring.

Hvor god jorden er til at "holde på vandet" (hvis jorden er sandet kan jorddække omkring planterne være en god idé – og hvis det bliver nødvendigt at vande, så giv rigeligt med nogle ugers mellemrum).

Hvor stort humusindholdet i jordoverfladen er – og er det rette udvalg af svampe og bakterier til stede Er du i tvivl om dette kan du måske skaffe noget bøgeskovmuld og anvende det som jorddække. (spørg en privat skovejer om lov – det er forbudt at fjerne muld fra statsskovene).

Hvis alle forhold er i orden kan du holde fest i haven uden at naboerne kan følge med i fornøjelighederne i sommeren 2012 – men så er der lige det med kaninerne. Det har jeg ikke nogen gode forslag til en løsning på...

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Kan en hækplante vokse op til et flot bøgetræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan en hækplante vokse op til et flot bøgetræ?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider