Kan en hækplante vokse op til et flot bøgetræ?

Vi har en spørgsmål, vi bare ikke kan finde svaret på nogen steder, og de, vi har spurgt, kommer med et forskelligt svar. Vi håber meget, I kan hjælpe os.

Vi har nogle få hækplanter tilovers fra en bøgehæk, som vi har plantet midt i november i 2006. Nu er vores spørgsmål, om det er samme plante, man kan bruge som hækplante og til et stort bøgetræ? Altså, hvis vi bruger en af de planter, vi har fået i overskud, til at plante som et træ alene på græsplænen, vil den så om 30 år være et voksent bøgetræ? Eller kan den kun bruges som hæk.

Med venlig hilsen
Klaus Mogensen, januar 2007

Svar

Både ja og nej. Det er ganske samme art, man bruger, og mange vælger da også at bruge de billige hækplanter til at få sig et stort bøgetræ, men det er ikke godt nok.

En hækplante vil vokse op til et uregelmæssigt, kroget, uskønt træ, og det skyldes, at hækplanterne bliver lavet af billigt frø. Disse frø importeres ofte fra sydlige lande (især Rumænien), og det betyder, at de tilhører en frøkilde, som er mindre godt tilpasset danske forhold. Det spiller ingen rolle, så længe planterne bare skal danne hæk, hvor deres naturlige arveanlæg er uden betydning, men det vil som nævnt blive meget synligt på et fritstående træ.

Så hvis det er prisen, det kommer an på, vil det være bedre at hente en håndfuld bog i den nærmeste skov med veludviklede, danske bøgetræer. Dem kan man så lige nu (februar), og bare man sørger for, at frøene er dækket af et jordlag, som er dobbelt så tykt som frøene, vil de fleste af dem spire frem i maj. Senere kan man så vælge den pæneste plante ud og fjerne resten.

Hvis prisen ikke er afgørende, kan man købe en lille træ (det hedder en »hejster«) i planteskolen. Spørg efter en dansk frøkilde, og se godt efter, om rødderne er regelmæssigt fordelte og sunde. Plant træet, så svajet mellem stamme og rod lige netop er synligt i jordoverfladen, og hold græs væk fra træets jord i 4–5 år.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan en hækplante vokse op til et flot bøgetræ?