Forum

Kommentarer til »Hvordan får jeg mest muligt pyntegrønt fra min ædel-cypres?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan får jeg mest muligt pyntegrønt fra min ædel-cypres? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Jørgen Fanger, 24. maj 2003 kl. 14.12

Hej Cypresdyrker

Når du klipper i dine cypresser skal du altid huske at efterlade de inderste 1–2 grønne kviste fra den gren du klipper. Herved sikrer du at der kommer nye grene på træet. Grenene giver og tåler en del skygge, men træerne skal gødes en del ellers kommer der alger og grøntet bliver kedelligt og vejer ikke noget.

Endvidere skal der være rigeligt med frisk vand og der må gerne være læ.

Jo højere udbytte, desto pænere grønt.

Jeg har plantet på 1½ x 3 m og kører op og ned i køresporene med min lille røde Ferguson. Med den spøjter jeg afskærmet med roundup og jeg gøder. Jeg har plantet Elletræer på 12 x 4½ m i et kørespor og har plantet 2 cypresser mellem Elletræerne.

Når træerne er ca 10 m høje, skæres ca 3 m af toppen af... herved stabiliseres træet mod stormfald og stammen bliver også mere stabil at sætte en stige op af. Toppen klippes naturligvis rent for grønt nede på jorden.

Efter 4 år skæres toppen ned igen, men der vil ofte have dannet sig flere toppe på stammen, så en byggelift anbefales af sikkerhedsmæssige grunde.

Som sagt skal du blot efterlade nogle grønne kviste, ellers kan du ikke komme til at klippe for hårdt...

Jo højere udbytte, desto pænere grønt.

Afsætningen er svingende og priserne dårlige, men under gunstige forhold kan der klippes over 10 tons/ha årligt. (hvis du kan sælge det, Gasa sælger en stor del af det danske cypresgrønt, det meste kører nord på nu, men den svenske devaluering for over 10 år siden var hård ved eksporten dertil)

Her på ejendommen (Nordøstdjursland) er den årlige produktion i cypres ca 50 tons.

Hvis du er interesseret i at komme i gang her og nu, tager jeg 2 kr + moms på roden pr kilo. Vi er langt bagefter med at klippe og efterspørgselen er næsten gået i stå.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Overgaard, 20. marts 2008 kl. 9.48

Hvor kan vi afsætte ca. 20 tons grøn Cypres Evt. på roden. Them d. 20–03 08

Nyt svar til emnet »Hvordan får jeg mest muligt pyntegrønt fra min ædel-cypres?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan får jeg mest muligt pyntegrønt fra min ædel-cypres?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider