Forum

Kommentarer til »Vinca skal bruges med omtanke«

På denne side finder du kommentarer til teksten Vinca skal bruges med omtanke. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 22. marts 2007 kl. 10.59

Jeg har en vinca som bunddække der er stedsegrøn og overvintre. Jeg er tvivl om hvilken en af arterne det er da den blomstre nu, her sidst i marts måned, med lilla blomster.

Venlig hilsen Jeanet

2 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 22. marts 2007 kl. 19.28

Sjov overskrift.

Måske tænker forfatteren på Vincristin som er et middel man bruger i kræftbehandlingen som er udvundet af Vinca?

Eller som Taxoterre fra Takstræet som ligeledes har en glimrende profil på mange kræftsygdomme-men hvorfor med omtanke!

Alle kan da have brug for lidt cellegift i ny og næ-måske holder det os i live endnu længere-iøvrigt uden opfordring til at gå ud og gnave på væksterne-selv om man godt kunne tænke sig at et par heste fik åndenød-de skider på min cykelsti.

Lilium -der ser livet fra den humoristisk side.

3 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Stochholm, 3. april 2007 kl. 19.27

Hej.

Jeg overvejer at plante et par Vinca-planter i min have, men vil høre, om den er giftig hvis fx min søn på 1 år skulle komme til at spise den?

4 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 4. april 2007 kl. 7.16

Hej Maria.

Jeg har søgt på nettet. Om den der hedder "Singrøn Vinca" beskrives giftighed overfor dyr, at det er ved indtagelse af saften i planten.

På en hjemmeside for katte er Liden Singrøn "Vinca Minor" beskrevet som, at det er hele planten der er svagt giftig.

Så jeg vil mene at planterne også er giftigtige for mennesker – især små børn som i den tidlige alder gennem naturlig udvikling undersøger alt ved, at putte ting i munden.

Venlig hilsen Jeanet

5 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 5. april 2007 kl. 21.32

Hej
Vinca er ikke giftig!

I øvrigt behøver man ikke være så hysterisk omkring giftighed. Ment på den måde at de færreste børn, også de helt små, vælger at putte blade i munden. Jeg har selv tre børn og vælger naturligvis de planter fra jeg ved er meget giftige, men har fx haft liljekonvaller og små børn i skøn forening. Mine børn har aldrig puttet blade, græs og den slags i munden. Men der hvor man virkelig skal passe på er de planter der får giftige bær, fx kirsebærlaurbær og kaprifolie, for børnene kan ikke skelne mellem de gode bær og de giftige.

Det blev en lang historie, men essensen er at Vinca ikke er giftig (har selv lige købt 200 jeg skal have plantet i en rabat hvor vi så håber at hundene holder op med at skide...)
God påske
mvh
Trine

6 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 6. april 2007 kl. 8.24

Hej.

Jeg må altså advare mod at naivisere FAQ.

I Vinca findes et plantestof der hedder Alkaloider. Til dette plantestof hører bl.a koffein, kinin, stryknin, nikotin, kodein, morfin, kokain, atropin, solanin, akonitin. Stoffer som også anvendes midicinsk. Hertil kommer at saften fra planten giver hududslet.

Det handler ikke om hysteri men om fornuft og omtanke. Man lader jo heller ikke husapoteket stå fremme på børnenes legebord.

Venlig hilsen Jeanet.

7 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 6. april 2007 kl. 8.35

... og selvom nogle små børn ikke skulle fristes til at putte noget i munden, rører de, undersøger de immervæk også med hænderne. Bruger blade og blomster i en skøn forening af "sandkage" i sandkassen, laver "parfumer" osv. Det er en naturlige del, af nysgerrighed for naturens muligheder.

Disse små aktive hænder kommer også i kontakt med deres egne mund og slimhinder.

Det er også værd at skænke en (om)tanke.

Venlig hilsen Jeanet.

8 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 28. maj 2007 kl. 17.05

Kan man bruge Vinca i en beton mur. Vi har fået en lang 1,80 betonmur bestående af beton plantesten. Der er en del jord i hver sten. Men muren vender mod nord og vi vil gerne have noget der forholdsvis hurtigt dækker beton muren.

mvh

Heidi

9 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Gravesen, 12. august 2008 kl. 15.20

Hej
Er der nogen som ved om Vinca kan brede sig ud i en sø?

MVH Louise

10 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. august 2008 kl. 20.45

Hej Louise

Nej vokse i vand kan Vinca ikke – men den kan muligvis godt udvikle sig til meget store planter i nærheden af søbredden.

Den tåler at vokse på tørre steder og kan komme sig med nye skud selv efter lange tørkeperioder.

Men den udvikler sig bedst i let skygge og holder af fugtige steder.

Venlig hilsen fra
Lone

11 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. august 2008 kl. 22.16

Jeg har Vinca på en lang sydskråning ud til en mark. De gror vildt og voldsomt selvom de er i fuld sol hele dagen og jorden er nærmest beton. Bondemanden og jeg har sprøjtet med slemme sager, men Vinca gror bare videre. De skulle have været gravet op for mange år siden, for nu er det en jungle. Det ender nok med dynamit.

12 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. august 2008 kl. 20.37

Hej Mogens

Inden I går i "sprængnings-humør" ku I da lige overveje, om sort plastik i tyk udgave lagt ud over hele balladen og holdt nede med nogle trillebørfulde (eller traktorgrab-fulde?) jord kunne få Vinca'en til at miste humøret i løbet af et par sæsoner...

Med venlig hilsen
Lone

13 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. august 2008 kl. 21.05

God ide Lone, ved nærmere eftertanke vil dynamit sprede Vinca rødderne over et meget større areal.

14 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Erik, 14. september 2009 kl. 9.45

I IdétNyt bladet er der een der foreslår man bruger Vica Major til at udrydde skvalderkål. Jeg har skvalderkål i titusindvis i villa haven og har opgivet at fjerne dem.

Mon Vinca Major er lige så "slem" i haven som Skvalderkål eller er det bar at bytte "fjende"?

15 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 14. september 2009 kl. 19.41

Hej Poul Erik.

Vinka er meget værre end skvalderkål. Når Vinka er 6–8 år gammel begynder de at kravle op i større buske som de så overgror og langsomt kvæler. Vi har i området et ingenmandsland hvor Vinka er et ½ meter tykt tæppe som har kvalt alt andet bla. hyld – snedrivebuske og selv vilde brombær. Vi har også opgivet kampen, selv Round-up rører dem ikke. Det er fandens opfindelse, og de bliver solgt på planteskolerne.

16 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Erik, 15. september 2009 kl. 8.34

Hej Mogens

Tak for informationen. Jeg vil så vælge at "beholde" skvalderkålen – og trøste os med at vort marsvin elsker at spise den.

17 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. september 2009 kl. 22.04

Generelt syntes jeg at det er næsten umuligt at finde en god bunddække, hvis ikke jorden er "støvsuget" ren for ukrudt, især flereårige ukrudt og man renrenser løbende.

Jeg kan huske at vi i mange år i kommunene brugte snebær (symforicapus Hancock) og forskellige Cotonaster sorter. Det tog en del år før at de lukkede bedene. Begge buske tiltrækker bier og fuglene elsker bærrene.

18 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 15. september 2009 kl. 22.29

Jeg har gode erfaringer med Havetimian som skygger for det meste ukrudt. Thymus vulgaris, er den mest almindelige kryddertimian. Den er hjemmehørende i Sydeuropa og vokser vildt på varme steder med tør, mager kalkholdig jord. Områder ved Middelhavet kan være helt domineret af havetimian. Det kan være et utroligt smukt syn, når den står blomstrende med fine læbeblomster i farver fra det hvidlige til næsten lilla. En kraftigt duftende plante, som insekterne virkelig får hentet en masse nektar fra. Den bliver 30–40 cm høj. Men selv om den er sydeuropæer, klarer den sig fint i det danske klima, man skal bare sikre, at den ikke drukner om vinteren.

19 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Hansen, 21. juni 2011 kl. 15.24

ved ikke om det er i det rigtige forum at stille dette sprørgsmål, men her kommer det. Jeg har lige plantet vinca minor på en skrænt og de er først ved at få fat nu, men ukrudtet tar overhånd. Er der nogen der ved hvad man kan sprøjte med som ikke slår de nye planter ihjel. Ved siden af står der nogle ny plantet paradis æbler som jo heller ikke m gå ud ved en evt. sprøjtning

20 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 21. juni 2011 kl. 21.20

Altså, jeg synes I er lidt hysteriske omkring vinca. Jeg har masser af vinca, nogle har jeg plantet ud under min gamle tjørnehæk, fordi de holder på jorden, der skråner meget og ellers nemt blotter tjørnens rødder. Den klatrer da efterhånden også op i tjørnen, ligesom den gør i min avnbøghæk et andet sted, men den kvæler da ikke hækkene.
Netop idag klippede jeg vinca næsten i bund med hæksaks før jeg klippede hækken, men ikke det inde mellem tjørnerødderne.
I årevis havde jeg et urørt vildt hjørne med vinca. Gennem årene havde der også spredt sig geranium himalaya, gyldenris, skvalderkål og senegræs ind mellem vinca. Det har jeg fået ryddet totalt ved først at klippe vinca helt i bund med hæksaks og så grave vinca op, det er ikke spor svært. Jeg har også prøvet at rydde et tilsvarende stykke for skvalderkål, det kræver mere omhu.
Iøvrigt har jeg på et andet hjørne en pude af vinca med nævnte geranium i. Det er så smukt med blå vinca blomster i foråret, og så i juni rejser geranium sig højt op med et blåt flor over vinca, så man slet ikke kan se, at der er vinca nedenunder. De trives rigtig godt blandet, jeg har aldrig gjort noget ved bedet udover at fjerne vissent og afblomstret.
På indersiden af den hæk, der nu er undergroet af vinca, har jeg sat sort bølget bedkant som markering af, hvortil de må komme. Og 2 gange om året klipper jeg så det af, der vover sig udenfor. De skal jo holdes i ave, for de breder sig gerne. - Iøvrigt blomstrer de helt utroligt, hvis man i efteråret har klippet dem næsten helt i bund !

21 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 21. juni 2011 kl. 21.37

Til Lars
Lad være med at tænke på sprøjtning. Også fordi der jo kommer nyt ukrudt næste år... det gør der alle steder, hvor der er bar jord. Tag en hæksaks og klip ukrudtet ned, så det ikke er meget højere end vinca, og fjern jævnligt blomster fra ukrudt, så det ikke sår sig selv og bliver til mere. Så skal vinca nok klare sig, hvis jorden er fugtig nok. Tænk på, at alt nyplantet kræver godt med vand. Så i en tør periode må du overveje vanding det første år. Hvis vinca trives, vil de sent næste år selv dække jorden, tror jeg.
Hilsen Clara

22 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 22. juni 2011 kl. 19.44

Lige et foto af det hjørne med vinca og geranium blandet. Geranium er jo afblomstret nu og skal klippes ned.

23 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Bach, 15. november 2012 kl. 14.25

Hej . Tips søges.
Er ny "grøn"haveejer og har store arealer med Vinca. Jeg vil gerne have det væk og plante græs. Hvordan griber jeg det an? Klippe ned først? Grave jorden op? Plastikdække?

24 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 15. november 2012 kl. 17.28

Hej Kirsten
Ikke plastdække, det forsvinder de ikke af. - Klip dem helt ned med hæksaks nu og riv det løse væk med en løv-rive. Tag så en skarp spade og stik firkanter hårdt af i en greb´s bredde på hver led. Rødderne går kun 10 cm ned. Så kan du med greb løsne hver firkant og hive planterne af jorden. - Det er slet ikke så svært, som man tror. Men ville være endnu lettere, hvis jorden ikke var så våd. - Så tag det, du gider nu, og resten senere i vinter/tidlig forår, når jorden formentlig er mere tør.
Hilsen Clara

25 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Røsling, 13. marts 2015 kl. 11.25

Hej Clara, det ser dejligt ud med Vinca og Storkenæb sammen. Jeg vil gerne bruge Vinca som bund under Clematis (gruppe 3, skal skæres ned hvert år). Har du nogen erfaring med det?

Mvh. Bente.

26 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicolai Jacobsen, 28. juni 2017 kl. 10.40

Hejsa

Jeg har to arter af Vinca, som dækker hele min forhave på en skråning. Meget meget smukt!

Men den store art har fået svamp, primært på de gamle blade. Små brunlige knupper, som afgiver noget støvlignende?

Hvordan redder jeg dem. Har luret og luret i 3 sesonner, for at få dem tætte - nu er alt arbejdet i fare :(

Kan svampen smitte den lille art?

På forhånd tak

Nyt svar til emnet »Vinca skal bruges med omtanke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Vinca skal bruges med omtanke«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider