Forum

Kommentarer til »Hvordan får vi hurtigt en høj og kraftigt hæk?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan får vi hurtigt en høj og kraftigt hæk? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 24. marts 2007 kl. 21.47

Du skriver, at nedbrydningen af flis efter 4–6 år tager megen næring fra jorden, så der behøves kompost for at erstatte det. – Det har har læst eller hørt før, men aldrig forstået helt. Det gælder vel også vedflis?

Igennem flere år har jeg klippet de tynde grene af beskåret syren o. lign. i små stykker og smidt det ind under ligusterhækken som værn mod ukrudt. Fuglene roder det ud igen, men så fejer jeg det ind igen. Der er ryddet for flerårigt, så det fungerer mod frøukrudt. Og jeg forestillede mig, at det med tiden gødede jorden. Men det modsatte er åbenbart tilfældet. Kan du forklare det både kemisk og for idioter/naive som mig? Det er vel noget med CO2?

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Junggreen Have, 24. marts 2007 kl. 23.17

Det er et meget relevant spørgsmål, som andre eksperter er bedre til at svare på. Men kort og forenklet, så nedbrydes flisen i løbet af 4–6 år, og dertil forbruges kvælstof, som de første år hentes i jorden (og senere måske i den nedbrudte del af flisen).

Erfaringsmæssigt kan det bevirke problemer med væksten af det plantede, da rødderne også har brug for den samme kvælstof. Derfor kan man tilføre ekstra kvælstof.

Jeg kan citere en anlægsgartner, der engang sagde at den nyplantede bøgehæk bliver deprimeret, hvis der udlægges flis langs hækken det første år. Selv ville jeg nok vælge at vente en vækstsæson med at udlægge flis langs en nyplantet hæk.

Venlig hilsen, Niels Junggreen Have

Men prøv at se følgende: www.havenyt.dk/spoergsmaal/jord/8617.html

Nyt svar til emnet »Hvordan får vi hurtigt en høj og kraftigt hæk?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan får vi hurtigt en høj og kraftigt hæk?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider