Forum

Kommentarer til »Hvor kan jeg købe et limetræ?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvor kan jeg købe et limetræ? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 26. marts 2007 kl. 20.28

Jeg har købt et Limetræ for år tilbage i den lokale planteskole (ved et rent tilfælde stod det i indgangspartiet). Jeg havde før jeg kom til planteskolen besluttet mig til at bestille det-så det var måske de højere magter der var på spil.

Lime trives betydelig bedre ved den høje temperatur der er i min udestue om sommeren.

Citrontræet kan godt lide lidt når temperaturen sniger sig op på 35 C-men mit Limetræ er helt uberørt.

At Lime så kan bruges til mange flere ting end citroner er jo et extra plus.

Den blomstrer året rundt (ikke som citron der blomstrer ca. 2 gange), men måske 4–6 gange om året. Bladene er vidunderlige i madlavning.

Min erfaring er at Lime måske bør have det lidt varmere om vinteren (ca. 10 C) i forhold til Citron (min 5 C).

P.S. Det er meget vigtigt at træet ikke har Skjoldlus.

Træet bør inspiceres nøje før man køber det-og hvis man ikke tør løbe en risiko bør det have Lime frugter på ved købet.

Lilium

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Lindbjerg, 14. april 2007 kl. 9.08

Hej,
jeg har læst de to foregående indlæg om lime. Jeg er også selv interesseret i et limetræ, og har lige bestilt et i den lokale planteskole – det kan altså godt lade sig gøre at skaffe et limetræ. Med hensyn til at tage frø fra en lime er jeg dog ikke så sikker – jeg er nemlig aldrig stødt på limefrugter med frø! Jeg tror vi primært kan købe de frøfrie sorter herhjemme. Jeg har flere citrontræer og fem små mandarintræer som jeg selv har dyrket, men har altså ledt forgæves i limefrugter i flere år. Er der nogen der ved, om der findes en forening eller noget litteratur om citrus – det er svært at finde gode oplysninger om dyrkning og pleje synes jeg. Jeg har f.eks et citrontræ der tidligere har båret frugt, og som sætter blomster, men ikke har sat frugter længe, og træet har sunde blade og god tilvækst – hvad kan være galt?

Hilsen Lene

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 14. april 2007 kl. 20.49

Prøv de forskellige citrusarter i dette link.

eksotiskefrugter.emu.dk/servlets/Frugter/lime.xml?emne=Pasning

Lilium

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Herluf Ardal Bomholts Gård 14 8600 Silkeborg, 27. maj 2007 kl. 12.22

Hvor kan jeg købe et limetræ.

jeg har 2 limetræer,som min søn købte på hjallerup marked i 2006,de gav 22 frugter det første år.men i år bærer de kun 1 stk. frugt,hvorfor?.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Naja, 23. marts 2008 kl. 14.06

Hej nu vi er ved citrustræer er der nogen der kan give mig et råd om hvorfor mit appelsintræ ikke bliver højere end de 50 cm det er. Jeg har selv dyrket det for 10 år siden så det burde da være højere, jeg synes potten er stor nok men måske er den for lille eller er det gødning den mangler?

Hilsen Naja

Nyt svar til emnet »Hvor kan jeg købe et limetræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvor kan jeg købe et limetræ?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider