Hvor kan jeg købe et limetræ?

Jeg vil gerne vide, om man i Danmark kan købe et limetræ? Det er ikke et citrontræ, men et træ med limefrugter, jeg er interesseret i.

Med venlig hilsen
Jette Olesen, februar 2007

Svar

Jeg har ikke kunnet finde en leverandør af lime. Du kan prøve at spørge i din planteskole. De kan måske skaffe et hjem fra Italian Gardens, som er et grossistfirma, som importerer eksotiske planter, men ikke sælger til private.

En anden mulighed er i følge vores ekspert på eksotiske planter, Michael Gundersen, at forsøge på Københavns Grønttorv.

Michael Gundersen foreslår, at du på Grønttorvet også ser efter Eustis limequat, som er en krydsning mellem lime og kumquat. Den er ikke så stor og egner sig godt til dyrkning i vindueskarm. Den er mindre varmekrævende end lime, der er en tropisk plante. Han har tidligere set den til salg i mindre partier på Grønttorvet i forårsmånederne. Du kan læse mere om den under Limequat på Wikipedia.

Hvis du har tålmodighed, kan du også så et limetræ selv – bare tag kerner fra en limefrugt.

På netstedet Eksotiske frugter er der en artikel om Lime.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvor kan jeg købe et limetræ?