Forum

Kommentarer til »Hvorfor koger vores kartofler ud?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvorfor koger vores kartofler ud? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 26. maj 2003 kl. 14.39

Jeg har haft samme problem, som du nævner.

Grunden kan være at i koger kartoflerne for hårdt, for længe. Prøv at lade dem stå i vandet et stykke tid i stedet for at koge dem hele tiden ud. Sluk istedet noget før.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 26. maj 2003 kl. 22.53

Hvis kartoflerne også mørkfarves efter kogning skyldes problemet typisk kaliummangel. Men der er sortsforskelle på kogefastheden. Save f.eks har lettere tendens til at koge ud.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 29. maj 2003 kl. 7.28

Hvis ellers der er tale om en kogefast kartoffelsort, er forklaringen jævnfør det, jeg har lyttet og læst mig til:
1) For sparsom vanding i plantens vækstperiode og/eller som nævnt:
2) Kalium-underskud

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper, 20. marts 2004 kl. 16.48

Naturligvis har sorten stor indflydelse på kartoflens kogefasthed. Nogle sorter bliver først kogefaste efter jul, med andre sorter er det lige omvendt. En kartoffel, jeg har gode erfaringer med, er "exquisita", den er kogefast, og den smager som aspargeskartoffel, men uden de mange sygdomme, der knytter sig til nævnte luxus-ting.For at afhjælpe kaliummangel er det en god ide at strø lidt træaske, (ca. en håndfuld pr. m2),ud på bedene.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 21. marts 2004 kl. 1.06

Der er forskel på de forskellige sorters kogefasthed, men fleste sorter bliver melede, hvis planterne får lov til at vokse færdige. De professionelle avlere styrer konsistensen af kartoflerne ved at prøvekoge dem fra midt i juli. Når kartoflerne er lige på kanten til at begynde at koge ud, slås toppen af. Det giver kogefaste kartofler.

I haverne, hvor vi ikke sprøjter, vil kartoffelskimmel ofte ødelægge toppen netop omkring dette tidspunkt. Det har så desværre den ulempe, at kartoflerne bliver dårligere til kartoffelmos og bagekartofler. Hertil er "bløde" sorter som Folva, Bintje og King Edvard bedst.

I øvrigt er dyrkningstedet afgørende for, hvordan den enkelte kartoffelsort bliver. Exquisa kan alt efter dyrkningforhold give e n fast kartoffel eller den kan koge ud.

På mi n lerjord kan jeg ikke dyrke aspargeskartofler med succes, men jeg har gode erfaringer med at få kogefaste kartofler af sorten Nikola, som i øvrigt er en af de sorter, der også giver et stort udbytte på lerjord.

Den mest kogefaste og velsmagende sort, jeg dyrker, er dog Linda, der ikke kan fås som læggekartoffel i Danmark, men her sidst på sæsonen ofte kan købes som økologiske spisekartofler fra Tyskland. Jeg ser den næsten hvert år i Kvickly på den her tid. Jeg har dyrket den i 4 år nu og den giver også et rimelig udbytte og er den kartoffel, som holder sig bedst og begynder at spire senest. Der er selvfølgelig en risiko ved at bruge spisekartofler som læggekartofler. Men de følgende år kan man jo bruge egne læggekartofler af sorten, hvis planterne ser sunde ud.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Simonsen, 30. august 2006 kl. 23.06

Vi har samme problem. Har en have med "god landbrugs jord" (ikke lerrigt). Kalium-teorien har jeg derfor umiddelbart svært ved tro på i mit tilfælde.

Sidste år havde vi Exquisa kartofler, men de kogte ud nærmest fra de første kartofler blev høstet. Vi gravede resten op og smed dem ud.

Derfor satsede vi i år på gamle kendinge som f.eks. Bintje, mens jeg ikke kan huske den anden sort.

I juli havde vi fine kogekartofler, men ca. fra primo august begyndte de pludselig at gå helt i opløsning på ydersiden inden de var møre indvendig. Kartoffelplanterne er først for 1–2 uger siden "visnet" ned. Vi har netop købt kartofler i butikken og overvejer nu at grave resten op og smide dem ud.

Havde aldrig forestillet mig, at udkogte kartofler skulle blive mit største kartoffelavlerproblem! Hvis jeg så blot vidste hvad der skulle til for, at tredie år blev lykkens år.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 31. august 2006 kl. 0.46

Hej.

Et råd når det drejer sig om at forhindre, at kartoflerne koger ud. Det er kartofler kogt med skrællen på, der er tale om. Kom 3–4 gange så meget salt i kogevandet, som ellers normalt.

Jeg hørte engang en kok sige, at man ikke kan koge salt ind i kartofler.

Jeg har i år forsøgt forskellige doser salt, med Sava, der kogte ud. Ingen salt: Fortrinligt til mos. Normal dosis: Absolut ikke akseltabelt. Dobbet dosis: Bedre men ikke godt. Tredobbel mængde: Faste og gode, som jeg kan lide kartofler. Og dertil nemme at pille, og de er ikke salte.

Mvh Hans

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Hansen, 30. december 2008 kl. 18.07

Det gør de heller ikke, det er kun vandet der overgår fra vand til damp ved 99,96 grader, men da der ikke er noget mellem stadie fra vand til damp er det altså kun den damp der stiger til vejrs der har rundet kogepunktet, og ikke det vand der stadig er i gryden, da det jo som sagt er vand og derfor ikke har rundet kogepunktet og er blevet til damp...konstatering? ingen mennesker jeg kender eller har hørt om på denne planet har nogensinde smagt en kogt kartoffel medmindre de har kogt den i en kæmpe damp keddel på en konstant temperatur på 99,96 grader i tyve minutter, og jeg gad godt og se hvordan den så så ud efter den tur.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 30. december 2008 kl. 21.09

Hej alle...

prøv at komme eddike i når i koger kartoffel så koger de ikke ud...de bliver faste men kom ikke bare i prøv jer frem...

Det samme gælder når man skal vaske tøj med forskellige farver kom da eddike i vaskemaskinen så løber farverne ikke sammen + det afkalker samtidlig...

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Simonsen, 30. december 2008 kl. 23.04

For at følge op på mit indlæg fra 2006, så kan jeg oplyse, at tedie år faktisk blev en lykke rent kartoffelmæssigt. Vi havde fine kartofler hele sæsonen. Men denne sommer har problemet gentaget sig. Denne gang med fire forskellige sorter. De koger totalt ud og er sågar for blævrede/vandede til mos.

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Og Jan Henriksen, 29. juni 2009 kl. 9.56

Er der nogen der ved, hvad der er i vejen med kartoffelplanten, når der kun er et stort rodnet, og ingen nye kartofler. Toppen af planten har krøllede blade, og er lysere i farven. Det er kun nogle af dem, der ser sådan ud. Sorten hedder Sava.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Jensen, 22. juli 2009 kl. 10.21

Hvis der er krøllede blade og ingen kartofler er årsagen uden tvivl for dårlig jord. Specielt Sava skal have rigtig god jord og masser af vand, men vand gør det ikke alene. Det vigtigste er en super jord. Læg 10 cm ny jord oven på eksisterende. Jorden skal være specielt egnet til køkkenhave for det bedste resultat, det fås fx. hos lynge naturgødning. Jorden bliver udpint specielt hvis man har kartofler på samme sted hver år, men det kan også bare være at jorden ikke er god nok til køkkenhave.

Når i har fået ny jord så prøv nogle forskelliger sorter næste år og se resultatet. Nogle sorter klarer sig også bedre end andre. prøv både nogle tidlige og sene sorter fx. agata (tidlige) og Fova (sene) og husk godt med vand.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Højen, 2. marts 2023 kl. 18.53

Vi er nok lidt afvigere, vi elsker kartofle med et højt tørstofindhold og god smag og har intet imod, at de “meler” og hader kartofler, der er “vandede”, som efter vores erfaring ofte er tilfældet med de eftertragtede kogefaste. Smag er for os af større betydning end konsistens, og vi er lidt vilde med kartoffelmos!

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Højen, 2. marts 2023 kl. 18.54

Vi er nok lidt afvigere, vi elsker kartofle med et højt tørstofindhold og god smag og har intet imod, at de “meler” og hader kartofler, der er “vandede”, som efter vores erfaring ofte er tilfældet med de eftertragtede kogefaste. Smag er for os af større betydning end konsistens, og vi er lidt vilde med kartoffelmos!

Nyt svar til emnet »Hvorfor koger vores kartofler ud?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvorfor koger vores kartofler ud?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider