Hvorfor koger vores kartofler ud?

Vi har et problem med vores kartofler. Når vi koger dem, brister skalden, og de bliver udkogte, og ligner nærmest noget man skal lave kartoffelmos af. Vi har prøvet at dampkoge dem, men resultatet er det samme. Vi havde det samme problem sidste år, med en anden sort. Hvad er der galt?

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Eloffson, august 2002

Svar

Problemet med udkogte kartofler skyldes formentlig mangel på kalium. De fleste danske jorde indeholder kalium nok (kun rene i tørvejorde og meget magre sandjorde kan der være problemer). Derfor skulle der ikke være grund til direkte at gøde med kaliumgødning.

Kompost – gerne med hestegødning – vil være en god ting. Kulsukkerblade indeholder meget kalium og kan bruges enten i kompost eller som jorddække. Man kan også lave et udtræk af dem og vande med det.

Med venlig hilsen
Troels V. Østergaard
Geolog og forfatter, Godsets Vin

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor koger vores kartofler ud?