Forum

Kommentarer til »Hvordan overvintrer man rosmarin på friland?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan overvintrer man rosmarin på friland? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 24. april 2007 kl. 10.55

Det er måske lidt sent at kommentere dette spørgsmål/svar fra oktober sidste år, men bedre sent end aldrig.

Min rosmarin, som er en stikling fra Provence, står tæt på huset med et raftehegn på den ene side – dvs at den er beskyttet på to sider. Den har nu stået på friland direkte i jorden i 5 år, og den er over en meter høj.

De første par år pakkede jeg den ikke ind om vinteren, men sidste vinter fik den fiberdug omkring sig. Denne vinter har jeg kun sat en række grangrene foran den, men det har jo også været en mild vinter. Den ser ud til at have det godt, og står lige i øjeblikket med at væld af blomster.

For en sikkerheds skyld tager jeg hver sommer stiklinge, som jeg har inde vinteren igennem. Når det så viser sig, at udendørs-planten har overlevet vinteren (som den altså har gjort indtil nu), forærer jeg stiklingene væk.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 19. februar 2008 kl. 16.02

Hvordan stiklingeformerer man rosmarin. Skal de slå rødder i vand eller bare direkte i jorden?

Lone

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. februar 2008 kl. 0.09

Jeg har en 8 år gammel rosmarin stående i sus og træk. Den er 1,5 m. høj og er aldrig blevet vinterdækket. Den får kraftigt med hæksaksen hvert andet år. Den trives lige lovlig godt. Købt i Netto for 20,– kr.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 20. februar 2008 kl. 10.45

Til Lone

Jeg sætter rosmarinkviste i fugtig jord og sætter en klar plasticpose over. Efter ca. 3 uger har kvistene slået rod.

Vh Merete

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 20. februar 2008 kl. 11.24

Tak til Merete... skal de slå rod ude eller inde.

lone

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sille, 19. april 2008 kl. 16.35

Jeg har for ca 2 år siden plantet en rosmarin plante ud i min have... den er ihvertfald ikke klar over at den ikke kan overvintre i det danske klima :)

det eneste jeg har gjort er at lægge lidt gran grene omkring den i vinter perioden

så mon ikke bare man skal prøve sig frem og se om den trives

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benjamin Bording, 1. oktober 2023 kl. 10.16

Her 15 år senere tør jeg godt spørge: hvordan gik eksperimenterne med afdækning?

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benjamin Bording, 1. oktober 2023 kl. 10.16

Her 15 år senere tør jeg godt spørge: hvordan gik eksperimenterne med afdækning?

Nyt svar til emnet »Hvordan overvintrer man rosmarin på friland?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan overvintrer man rosmarin på friland?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider