Hvordan overvintrer man rosmarin på friland?

Jeg vil forsøge at overvintre en rosmarinplante, som er plantet udendørs et meget læfuldt sted op ad en husmur, ved at pakke den ind i fiberdug. Men skal hele planten pakkes ind eller kun delvist? Den er ca. 4 år gammel, men har indtil nu stået i en potte og overvintret indendørs. Der, hvor jeg har plantet den, overvintrede georginer i flere år.

Med venlig hilsen
Tine Bloch, oktober 2006

Svar

Jeg har et tilsvarende projekt – min står dog frit i en beskyttet gårdhave. Så din har nok større chance end min, især hvis det er op til et opvarmet hus, hvor der diffunderer lidt varme ud. På beskyttede steder kan rosmarinplanter overvintre selv uden dække, men de kan også forsvinde. Det afhænger helt af den enkelte vinter.

Jeg har ikke prøvet det før, men jeg har en plan. Jeg vil sætte nogle pæl ned med 5–10 cm afstand til planten, så der kommer luftcirkulation rundt om den og lade der være frit ovenud. Og så vil jeg vikle et par lag fiberdug rundt om til at skabe læ og et beskyttet klima. En halmmåtte vil være pænere, men fiberdugen giver mere lys til planten. Hvis det bliver hård vinter, vil jeg vikle et lag mere om og også dække hen over planten. Men jeg vil fjerne det i tøvejrsperioderne, så der kan komme god luftcirkulation igen. Op ad husmuren kan du jo ligefrem bygge et lille halvt drivhus og beklæde med fiberdug.

Jeg har også en ide om at lægge løvdække på jorden, da rosmarinplanten jo skal have adgang til vand i frostperioder, da nålene ellers kan svides. Men våde fødder er nok ellers den største risiko for, at den ikke klarer vinteren. Men det er antagelig ikke et problem hos dig, hvis den står op af en husmur, hvor regnvandet ledes bort i tagrende. Du bør dog holde øje med, hvor fugtig jorden bliver. Jeg tror, jeg løser dette problem med plastdække over selve rodzonen og med hæld udad. Plastdækket kan skjules inde i bladdækket.

Hvis der er nogle haveejere, som har gode – og gerne velafprøvede og succesfulde – løsninger, så er vi i hvert fald to, som modtager dem med kyshånd – brug kommentarmuligheden nedenfor.

Rosmarin

Hvis man har overvintringsmuligheder, så kan selv ret store rosmarinplanter faktisk godt graves op og slås ind i jorden i drivhuset. Det har jeg set, at man gør som rutine på det økologiske garteneri Bigaard i Tinglev, hvor de har mange store planter på friland, som de klipper af til salg. De sættes til overvintring i et bed i deres drivhus, og det meste af toppen høstes til salg inden eller efter indslag. Bedene i deres drivhuse er minimalt opvarmet om vinteren fra solfangere. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Hvordan overvintrer man rosmarin på friland?