Forum

Kommentarer til »Hvor kan man købe et segl til at slå højt græs med?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvor kan man købe et segl til at slå højt græs med? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Junggreen Have, 8. maj 2007 kl. 17.01

HedeDanmark (Hedeselskabet) udgiver kataloget Skovudstyr. Der er mange gode redskaber; se f.eks. hakkerne på side 94. Leerne er også meget gode.

Hvis man vil vide mere om at slå med le og segl er det i Tyskland og specielt Østrig man bruger denne fine gamle teknik. Se f.eks. sensenverein.at. Sense betyder le på tysk. På Google kan man lede efter sensen, så er der en del hits. Eller hvis engelsk er bedre: scytheconnection.com (scythe betyder le).

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 8. maj 2007 kl. 18.03

Leen er, som NJ Have skriver, en fin gammel teknik, som er gået af mode (i Danmark). Min far var en mester til at bruge den, hvilket også var en nødvendighed i hans job som skovarbejder for mere end 50 år siden. Den larmende græstrimmer – eller sprøjtegifte – har forlængst sendt leen på pension. Jeg arvede min fars le, men ikke helt hans mesterlige teknik, så jeg blev også fristet af en græstrimmer/buskrydder for en del år siden. Heldigvis fik jeg den hurtigt ødelagt og fandt leen frem igen. Vi erstatter gode håndredskaber med larmende maskiner og tror, vi når mere, men gør vi nu også det? Med leen, hvis man forstår at bruge den, kan ingen græstrimmer måle sig. Og hvilken salig sang er ikke lyden af en le, der suser gennem græsset!

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 9. maj 2007 kl. 10.21

Søg og du skal finde
greentools.dk/product.asp?product=132&lang=dk
hilsen jens

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Moesmand, 29. maj 2007 kl. 21.37

Jeg kan desværre ikke hjælpe med tips til indkøb af segl i Danmark, da jeg bor syd for grænsen. Men jeg kan varmt anbefale segl, også selv om "dimsen" er krum. En del af mit grundstykke udgøres af en skrænt med brombær, vild humle, slåen, hybenroser og meget mere. Da jeg gennem et par år havde forsøgt at tæmme det lidt med saks og sav, kom en venlig ældre herre, der bor i nærheden, og anbefalede mig en "Handsense", altså en håndle. Og det er hvad vi på dansk kalder "segl".

Jeg har glemt hvad den kostede i byggemarkedet men det var vel omkring 100 kr. Og den er genial!

Man skal bare lige finde teknikken. Dvs man skal prøve sig frem og øve sig. En stor, lidt fejende bevægelse, der ender med at svinge op i et hug mod den aktuelle håndfuld græs/tidsler/brombær osv.

Som det er nævnt i tidligere indlæg, er både le og segl i brug her i Tyskland. Og det forstår jeg godt. Især på skrænter og mellem træer, hvor det er svært at komme rundt med maskiner. Hvad jeg holder meget af, er at kunne arbejde i haven – uden maskinlarm- og dermed være i stand til at høre fuglesang og venlige kommentarer fra folk, der går forbi. Og så har vi noget, der hedder middagsro. Dvs at brug af plæneklippere og andet elektrisk/motoriseret grej ikke må finde sted i tiden omkring middag, hvor ældre mennesker får sig en lille lur. Og arbejdende mennesker har fri et par timer og tager hjem og spiser og hviler lidt. OK, det lyder gammeldags, men sådan er det i de mindre byer og på landet.

Det blev et langt indlæg, men nu kom jeg lige forbi og ville gerne blande mig.

mange hilsner fra Dorthe

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 29. maj 2007 kl. 22.39

Hej.

Hvis det er et redskab til at slå højt græs med, mener jeg der er tale om en le, hvor man bruger begge hænder på redskabet, og ikke har fat i græsset med fingrene.

Et segl er en krum, enhåndsbetjent kniv, hvor man har fat i strået med den ene hånd, og skærer med den anden.

Prøv at spørge efter en le, og jeg vil tro, der er mange der ved hvad det så drejer sig om. Leen bliver stadig brugt i nogle skove til at holde rent i nyplantninger.

Mvh. Hans

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Moesmand, 11. juni 2007 kl. 13.46

Hej igen.

Hvis man skal slå græs mellem træer hvor pladsen kan være lidt trang, så er et segl absolut at foretrække. Men er der tale om større arealer, så er det rart med en le. Og hvis man skal slå græs på skråninger.

Jeg har kigget på mit segl og har opdaget at det er fra Gardena. Og Gardena kan man også købe i Danmark så vidt jeg husker.

Men i fald nogen skulle have lyst til indkøbsture syd for grænsen, så vil jeg lige gøre opmærksom på at der er to rigtig gode dage, nemlig skærtorsdag of bededag. De er helligdage i Danmark men ikke her. Altså er det perfekte dage til fx powershopping i Tyskland. Der er mange spændende ting til havefolket i byggemarkederne. Og husk at grænsekioskerne er meget dyre i forhold til supermarkederne et par kilometer længere væk fra grænsen.

mvh Dorthe

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: C. Krogsgaard, 31. juli 2007 kl. 11.58

Hej
Stødte på denne tråd da jeg ledte efter en "en hånds le", det kommer sig af at min søster "arvede" en da hun købte nyt hus og det viser sig at den er genial til de de efterladte totter rundt træer og hjørner.

Nok om det, "en hånds leen" er desværre så brugt at der ikke kan findes nogen firmamærker eller andet brugbart til at genfinde dette udemærkede stykke værktøj...

Vi har selvfølgelig undersøgt sortimenterne hos diverse mainstream byggemarkeder, uden held!

Inputtet til tråden er altså: der findes også en lille ca. 70 cm. lang en hånds le som dækker området mellem et segl og en rigtig le.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Muus, 6. september 2007 kl. 6.48

Hej, man kan købe en le hos Harald Nyborg... og den er håndsmedet i Tyskland (256 kr)

–thomas muus

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: C. Krogsgaard, 6. september 2007 kl. 12.09

Super, tak.

Jeg købte sejlet fra greentools.dk – må desværre indrømme at jeg ikke bruger det, da det er alt for let efter min smag.

Kikker forbi HN en dag...

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels »Åmand«, 29. marts 2009 kl. 13.25

Nordeuropas største udvalg af leer og legrej finder du hos Bakkebjerg Naturpleje. I løbet af forår 2009 vil du kunne se udvalget på www.legrej.dk. Kan også kontaktes på bakkebjergnaturpleje@mail.dk. Udover salg af leer tilbydes også kurser i brug af le. Kurser kan tilrettelægges efter behov eks.v. i vandløb, på eng, på ujævnt terræn m.v.

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels »Åmand«, 4. august 2009 kl. 14.43

Mangler du leer, så ring eller mail til mig. Jeg hedder Niels – kaldes Niels Åmand og har Danmarks største sortiment i legrej. Derudover laver jeg le-kurser over hele landet for foreninger, kommuner m.fl. Jeg har 12 års (ca. 20.ooo timers)erfaring i leslåning (skæring) og har internationale kontakter mht. til leer. Opdaterer hele tiden nyeste på feltet og kan nu rådgive i al le-slåning fra græsplæneskæring, vandløbsvedligeholdelse til konkurrenceleer.

Hos mig kan du få leen individuelt tilpasset til både person og brug. Kun det bedste professionelle grej haves – og til priser, der ofte er billigere end hos andre, da jeg selv importerer direkte fra fabrikkerne i Østrig, Danmark, Tyskland, Italien, Finland m. fl.

Alt i forbindelse med skærpning og harring haves, eller kan skaffes.

Med venlig hilsen
Niels "Åmand"
Bakkebjerg Naturpleje
26 700 911

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte N., 29. april 2015 kl. 12.13

Jeg har fundet både seglet og leen hos HD2412:

www.hd2412.dk/segl
www.hd2412.dk/lyngle-hoele

Billede slettet af administrator torsdag, 30. april 2015 kl. 11.17.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Hansen, 6. juli 2015 kl. 14.46

@Gitte N - Virker det så, er du tilfreds med det?

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Andersen, 3. august 2015 kl. 15.44

Hold op, hvor er jeg glad for Havenyt - her får man næsten AL information, når man søger.
Jeg har en (halv) naturhave, hvor jeg kunne bruge en le/et segl og vupti, så har man både links og andre brugbare ting indenfor rækkevidde.
Tak for det :-)

Nyt svar til emnet »Hvor kan man købe et segl til at slå højt græs med?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvor kan man købe et segl til at slå højt græs med?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider