Hvor kan man købe et segl til at slå højt græs med?

Det hænder, at min lillebitte græsplæne får lov at stå for længe, og græsset bliver for højt. At anskaffe en le til de får m² er lidt i overkanten, men et stort segl kunne måske gøre det, tænkte jeg. Men hvor i al verden får man sådan et? Eller er der andre løsninger?

Med venlig hilsen
Hans Nielsen, maj 2007

Svar

Jeg har problemet med et stykke græsplæne, som først kan slås midt i juni, når løgblomsterne er visnet. Det går ind under nogle æbletræer med lave grene, så her er det vanskeligt at slå det hele med le. Jeg bruger en gammeldags hæksaks til de sidste kvadratmeter. Og egentlig tager det ikke ret lang tid.

De kornsegl, som man tidligere brugte til høst af korn, tror jeg ikke er egnede til at slå græs med, da de er meget krumme. Men du kan med lidt held sikkert finde et på et loppemarked.

Jeg set et mere fladt segl fra firmaet Skovudstyr. Her kan man også få leer i forskellig udgave, bla. en lyngle. Bladet på seglet er 40 cm, vægt 200 g og pris 92 kr excl moms og forsendelse (2007 pris). Men om det kan bruges til at slå græs med, må du spørge firmaet om.

Opdateret svar marts 2009
Du kan købe segl og korte leer fra firmaetGreentools.dk, bl.a en finsk med birketræsskaft til 220 kr (2009 pris). Det ser ud til at være velegnet til at slå græs og ukrudt af med.

Jeg fik sidste år et foræret af en veninde, som kommer fra Tjekkiet. Hun havde købt det med hjem fra Tjekkiet, hvor det stadig er almindeligt i handelen. Det skal nu afprøves til græs, som er nævnt ovenfor – og til undersåede grøngødningsplanter.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvor kan man købe et segl til at slå højt græs med?