Forum

Kommentarer til »Hvad er det for et insekt der går og sætter «spytklatter» i planterne?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvad er det for et insekt der går og sætter »spytklatter« i planterne? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Nylev, 7. juni 2003 kl. 16.24

Er dette skum giftigt eller på anden måde skadeligt, jeg har bla. set det på min ruccola og har spekuleret på om det er nok at skylle salaten inden det spises.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise Buch, 10. juni 2003 kl. 18.14

Fra mine jordbærplanter og lavendler har jeg fjernet skumklatter, da jeg troede, at de måske indeholdt snegleæg (fra de små med hus, som jeg synes, at der er en del af i år).

Jeg har heller ikke flere jordbærplanter end det er til at overkomme. Men nu her et par uger senere, kan jeg se de omtalte grønne larver og grønne trekantede insekter i klatten, når jeg fjerner, hvad jeg tror, er nye klatter.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 10. juni 2003 kl. 18.24

Skummet er ikke decideret farligt eller giftigt på nogen måde, bortset fra, at de altså har været en tur igennem cikadens fordøjelseskanal. Men gødning og regnormeeskrementer taget i betragtning burde dette ikke give grund til bekymring. Ved god køkkenhygiejne bør alle grøntsager og frugter skylles inden brug.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 12. juni 2003 kl. 20.29

På hindbær og brombær kan skumchikader overføre rubus MLO. Det er en ækel virus der forårsager dværgvækst, for hvert år kommer der flere og flere skud på planten, men de bliver samtidig lavere og lavere. Tilsidst står man så med en hel skov af 5–10 cm "høje" hindbær – der naturligvis ikke giver bær. Så fjern dem fra hindbærfamilien.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 14. juni 2003 kl. 17.53

Det er væsenligt at skelne mellem plantesygdomme, og sygdomme, der kan true menneskers sundhed. Rubus stunt MLO er ikke farligt for os mennesker. Selv om det er korrekt, at såvel bladlus og visse cikader kan overføre visse vira samt sygdomme med betegnelsen MLO, er det vigtigt at pointere at dén cikadeart, der overfører sygdommen hindbærdværsyge, Macropsis fuscula, ikke tilhører gruppen af skumcikader, men familien Cicadellidae. Arterne adskilles zoologisk
ved at tælle antallet af torne på bagskinnebenene; her har skumcikaderne få.

MLO står for Myckoplasma Lignende Organismer, en gruppe af meget små encellede organismer, der trænger ind i plantens sivæv og ødelægger vævet. Smittede planter udvikler dværgvækst og gulfarves ligesom iøjnefaldende abnormiteter hos blomsterne kan iagtages. Den art, der smitter hindbær og brombær, er frygtet i professionel planteavl og kan være ødelæggende for hindbærplantager. I kirsebær findes en lignende sygdom, kirsebærdværgfrugt, little cherry pathogen MLO, som ud over gennem podning også kan overføres via cikader. Tidligere er MLO-angreb i en del planter fejlagtigt blevet tilskrevet diverse plantepatogene vira. Hvis jeg har forstået Annette rigtigt, er der ingen grund til bekymring, når man tænker på om det er farligt eller skadeligt at spise salat, hvor der har været skumcikader.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Ørskov, 23. maj 2005 kl. 22.18

Her i maj var jeg i skoven en regnvejrsdag. Ned ad egetræernes stammer flød det i strømme med "skum". Mon det har været skumcikaden? Der var virkelig meget. Flere meter ned ad hver egestamme.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Aaboe Pedersen, 23. juni 2005 kl. 11.58

Har skumcikaderne nogle naturlige fjender? som feks. rovmider. Jeg fjerner dagligt mange af dem, da de ødelægger lavendler, jorbærplanter, roser & stauder. Nu prøver jeg m. kakaoflis, men det virker først til næste år, så gode råd udover "manuel" fjenelse ville være fint. (ps: sprøjtemidler o.lign. er udelukket)

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maiken, 3. juli 2008 kl. 12.20

Hej

Mine lavendelplanter bliver nærmest ødelagt – iturevet om natten. Er det en kat der er på spil- eller? Jeg er meget træt af dette, da det set dumt ud og jeg har brugt en del pente på "alléen"

vh Maiken

Nyt svar til emnet »Hvad er det for et insekt der går og sætter »spytklatter« i planterne?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvad er det for et insekt der går og sætter «spytklatter» i planterne?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider