Forum

Kommentarer til »Bekæmpelse af iberisk skovsnegl«

På denne side finder du kommentarer til teksten Bekæmpelse af iberisk skovsnegl. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif Damgaard, 13. juni 2007 kl. 17.20

En blanding af salmiak og vand (2 dl. salmiak 1 l. vand) i en sprayflaske... Sneglene dør ØJEBLIKKELIGT
Nemt og bekvemt. for folk som mig som får kvalme bare ved at se en dræbersnegl.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jutta Krause, 7. august 2007 kl. 12.33

Et godt middel mod iberiske skovsnegle er, at anskaffe sig en flok moskusænder, som meget gerne vil spise sneglene.

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dyrlæge Inge Seidelin, 28. august 2007 kl. 19.43

Jeg vil fraråde at bekæmpe dræbersnegle med salt. Der er ikke bevis for, at evt. æg inde i sneglen også går til grunde. Og da døde dræbersnegle tiltrækker artsfæller, vil disse måske kunne sprede evt. modne æg fra deres døde "kammerat". I stedet samles sneglene op og overhældes med kogende vand. Det virker 100%.

Desuden er det efter min personlige mening dyrplageri at overhælde dem med salt, da det giver en langsom og tilsyneladende ubehagelig død. Det fortjener de ikke; de kan jo ikke gøre for, at vi synes, at de er skadedyr.

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sine Andersen (Uddaner Dyrlæge), 1. september 2008 kl. 9.20

Jeg fandt et dyr ude i en skov en dag. Og den spiste af et æble? men er det godt for den at der er nogen der har smidt et æble? Nu ved jeg godt at det er skov grisseri men er det godt for sneglene? Svar mig helst!

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik, 24. juni 2009 kl. 16.02

Man kan også benytte nematoder / nemaslug til bekæmbelse af dræbersnegle. Denne metode er effektiv og skånsom overfor andre snegle i haven hvis man benytter sig af "Alice metoden" som er følgende: indsaml snegle, slå dem ihjel med meget varmt vand, inficer dem med nemaslug og smid dem tilbage i haven. Dræbersnegle spiser deres artsfælder og smittes således som de eneste af disse små parasitter.

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik, 24. juni 2009 kl. 16.04

Nematoderne kan købes friske i danmark hos www.nemaslug.dk flere gode råd findes hos www.dansksnegleforening.dk

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 4. maj 2013 kl. 11.33

politiken.dk/tjek/penge/hjemmet/ECE1959995/havemand-opdager-nyt-mirakelmiddel-mod-draebersnegle/ Jeg faldt over dette link, måske værd at efterprøve? -Dødt mos skulle virke afskrækkende på sneglene.

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 4. maj 2013 kl. 12.06

Det er så spørgsmålet om det er mosset eller det jernvitriol, der er brugt til at slå mosset ihjel med, der er årsagen.

Ferromol er også en jernforbindelse.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. maj 2013 kl. 14.20

Præcis, Hans.
Den holder ikke, den giver bare et godt dagskjul til sneglene.

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 5. maj 2013 kl. 0.15

Jeg har nu tænkt at gøre forsøget, mosset er der ji alligevel, - også uden jernvitriol ;-)

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. maj 2013 kl. 8.20

@Vibeke

Husk at melde din erfaring tilbage - med eller uden jernvitriol.

Som nævnt tror jeg ikke på nogen effekt uden jernvitriol, da jeg på grund af dræbersneglen har været nødt til at ændre min generelle dyrkningsteknik og reduceret min udstrakte brug af brunt jorddække.

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 5. maj 2013 kl. 9.14

@Hans

"Det er så spørgsmålet om det er mosset eller det jernvitriol, der er brugt til at slå mosset ihjel med, der er årsagen."

Skarp iagttagelse! :-)
(Og det mener jeg)

"Sjovt"/tankevækkende at den mulighed slet ikke nævnes i artiklen ...

Peter

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. maj 2013 kl. 11.43

Jeg tror også at det er jernvitriolen, der er synderen end mossen. Mossen bliver ved med at være blød når man river den sammen og lader den blive liggende og så tror jeg at den ikke har en afskrækkende virkningen .

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Vilstrup, 14. april 2016 kl. 10.54

Jeg vil meget gerne være sikker på, at jeg ikke dræber mine vinbjergsnegle samtidig med den gift, jeg lægger ud til dræbersneglene. Det er nu ikke min erfaring at vinbjergsnegle holde dræbersneglene nede, men det kan jo være, at de kommer andre steder fra. Jeg bor også lige op ad fælleden.
ps Alice metoden er ikke min, men jeg hedder Alice

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 14. april 2016 kl. 12.35

Det med vinbjergsnegle, gråsnegl/gråplettet leopardsnegl- er total b****t. Det kan meget vel være, de æder lidt småsnegle/æg, men de udrydder dem ikke.

Hos os klipper jeg de klamme snegle (Og ADR BVADR; HVOR ER DET DOG KLAMT). Men jeg synes, det er mere klamt at samle dem, så skal jeg jo *røre* ved dem, med mine gummihandsker, der forresten kasseres efter brug pga smittefaren (salmonella).

Jeg bruger en skarp beskæresaks. (Rengøres efter brug)

Gift dutter ikke hos mig.
Mvh
Tine- i snegleparadiset

Nyt svar til emnet »Bekæmpelse af iberisk skovsnegl«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Bekæmpelse af iberisk skovsnegl«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider