Forum

Kommentarer til »Hvorfor plukker mine høns fjerene af hinanden?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvorfor plukker mine høns fjerene af hinanden? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kinga Larsson, 11. juni 2003 kl. 13.14

Jeg har selv skaffet mig 4 nye høns fornulig, der havde samme ædfærdsproblemer som dine.De kunne overhoved ikke finde ude af at opføre sig som en rigtig høne burde gøre.De nipped hele tiden til hinandens fjer og ellers stod og gloede på deres dejligt 20m2 stor hønsegård.Men, men...

De er der ikke meget anderledes end os andre, så det du skal bruge er ædfærdsterapi. For at den kan lykkes skal du finde frem til den bedst mulig
belønning. Og her kan jeg hjælper dig!

Ta en spade med ind i hønsegården.Løft jorden og fisk et par lækre regnorme frem.Sæt dig ned på huk og sige lige så stile På,PÅ,PÅ samtidig strakker du armen med ormen frem og venter. På den måde lege du hønemor og viser dine børn hvad de skal gøre for at blive til nogen rigtige høns.Gentag det gerne flere gange dagligt og jeg skal love for at der sker en ændring.Håber du kan bruge det til noget.

hilsen kinga larsson

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine Christensen, 9. september 2003 kl. 13.59

Jeg har haft "plukke problemet" med mine moskusænder, men har fået et godt råd af en bondekone...dub de angrebne steder med hjortetaksolie...det stinker så frygteligt at de ikke vil plukke hinanden! hjortetaksolie kan købes i Matas.

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Mørk-Jensen, 10. september 2003 kl. 21.47

Jeg kan bekræfte, at det kan være en hjælp med hjortetaksolie på de angrebne steder. Hvis man kombinerer dette med den fremgangsmåde, som Per Kølster beskriver i sit svar på spørgsmålet "Hvorfor plukker mine høns fjerene af hinanden?" – så kan man ikke gøre det meget bedre.

Jeg går ud fra, at man har observeret, at hønsene hakker hinanden og ikke sig selv. Hvis hakkene er selvforvoldt, kan det skyldes kløe fra bid af små mider, som i dagtimerne skjuler sig i revner i hønsehuset, og om natten kravler op og suger blod på hønsene.

Venlig hilsen Susanne Mørk-Jensen

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Møller, 24. april 2004 kl. 13.07

Jeg har lige fået 5 RIR kyllinger i stor. De er fra januar 2004. Men efter en dag vil de to af dem ikke gå,(de kravler). Går man hen til dem kan de godt komme op på bendene, men de strækker ikke bendene ud. Er det fordi at det er store høns og bendene ikke kan bære? Kan man give dem noget imod dette?

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Soling, 6. juli 2004 kl. 10.08

Jeg har fire høns, som er mere eller mindre fjerløse og røde på rumpen, og i et tilfælde fra rumpen og op over brystet i en stribe. De plukker dem ikke af, der ligger ikke nogen fjer. De har haft det i ca 8 mdr. De opfører sig normalt. De går i have det meste af dagen, og lægger tilsammen 3 æg om dagen.

Det eneste jeg har kunnet finde om problemet, er, at det skulle være fordi de lægger formange æg.

venlig hilsen
Karin Soling

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Lerche, 13. november 2004 kl. 18.44

Hvad er hjortetaksolie og hvoraf udvindes det?

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 13. maj 2005 kl. 15.56

Hej hvordan sliper man af med mider

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Jensen, 7. februar 2006 kl. 20.40

Alt om høns

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Nielsen, 23. februar 2006 kl. 15.23

Hej!

Et uddrag fra Den Danske Landmandsbog 1. bind 1919
"En tilstrækkelig stor hønsegård – den må helst være så stor, at den kan holde græsbund, og hertil regnes omkring 12 m2 pr.høne – bør beplantes, enten med storfrugtet hassel eller frugttræer i et sådant omgang, at ca. en trediedel af den skyggelægges, medens to trediedele ligger frit for solen. En tættere beplantning er mindst lige så uheldig som slet ingen, idet jorden let bliver fugtig og kold. Fjerkræet må, for at befinde sig vel, kunne søge ud i solens varmende stråler eller ind under træernes skygge efter eget forgodtbefindende. Hvis løbepladsen ikke er ret stor, kan man med nogen fordel plante et bed solsikker midt i den. Man må da trække trådvæv uden om bedet, indtil planterne er ca. 1 m høje.

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Nielsen, 23. februar 2006 kl. 16.31

Hej!

Et uddrag fra Den Danske Landmandsbog 1. bind 1919
"Fjerspisning:
Blandt høns, der holdes under så trange forhold, at de har dårlig plads til at bevæge sig på og som samtidig fodres med så tyndt blødfoder, der klæber til fjerdragten, vil man i særdeleshed træffe den ubehagelige uvane, der benævnes fjerspisning, og som viser sig ved en stærk tilbøjelighed hos hønsene til at plukke fjerne af sig selv og hverandre. En hønsebesætning kan ved denne lidelse hurtigt få et meget frastødende udseende, idet hønsene er halvnøgne.Fjerspisning kan, som berørt, skyldes indespærring, så hønsene kun får ringe bevægefrihed, men ofte er utøj(lopper, mider og lus) årsagen.- Utøj forekommer jo også hyppigst hos høns der spærres inde. Fjerspisningen kan ved indespærring ofte begynde som en slags tidsfordriv; men ofte vil den egentlige årsag være mangel på visse stoffer i fodret, særlig kalk.

Fjerspisning, der skyldes utøj, vil ofte forsvinde, når hønsene befries for dette ved adgang til støv-, melkalk- og askebade. Plages dyrene af den berygtede blodsugende fuglemide, der jo iøvrigt også går over på større dyr, særlig heste, og som om dagen gemmer sig i sprækker i hønsehuset, må man foretage en grundig desinfektion af dette. Da hønsene lærer uvanen af hverandre, bør særlig uforbederlige fjerspiserer isoleres fra de andre høns eller hels vandre i gryden. Fjerspisning træffes hyppigst hos Brune Italienere, medens de store, mindre livlige hønsearter bedre undgår uvanen, selv under dårlige pladsforhold. Høns, der lider af indvoldsorm, viser ofte særlig tilbøjelighed til fjerspisning..."

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Carlsen, 3. juli 2007 kl. 7.50

Hej – Vi har desværre købt et brugt hønsehus, nu viser det sig, at vores høns har de kedelige blodmider øv... Er der ikke nogen der har et råd mod dette?

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Betonjens, 11. juli 2007 kl. 13.50

Prøv at gå ind på dette forum de ved alt om høns

Dansk fjerkræ forum

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Hansen, 11. juli 2007 kl. 22.19

Hej Lene Carlsen.

Du skal ikke være ked af at have købt et hønsehus eller høns med utøj. Det er desværre meget almindeligt, at der bliver solgt lidt ekstra smådyr med.

Men der kan sagtens rådes bod på det.

Det første man skal gøre når man anskaffer sig nyt (brugt) inventar er at rengøre. Det kan ikke gøres grundigt nok. Mange sygdomme kan overleve i flere måneder i træværk og indtørret afførring.

Så en rengøring efterfulgt af afvaskning i et bredspektret virusmiddel (jeg kan anbefale Virkon S), og en god tørreperiode.

Drejer det sig om træ eller andre overflader med revner osv., kan man efter tørring spraye med et utøjsmiddel. Siddepinde kan smøres med almindeligt madolie. Det "drukner" de mider der gemmer sig i sprækkerne.

Har man et muret hus, kan man med fordel kalke. Det skaber et miljø mider og utøj ikke kan lide, samt lukker revner og sprækker de gemmer sig i.

Hønsene kan man også spraye med utøjsmiddel. Man kan købe det hos dyrhandlere og i foderstoffer. Dyrlægen kan også skrive en recept på et middel der blot dryppes i nakken på hønsene, præcis som vi kender det fra katte og hunde.

Visse planter har en gavnlig effekt i kampen mod utøj. Løg skulle hjælpe mod orm, hvidløg mod utøj og det kan indgå i et fast blødfoder, eks. mosede kartofler fra aftenen før.

Fri adgang til sand/jordbad, som er hønsenes egen hjælp til rengøring af fjerdragten, må aldrig mangle.

Det vigtigste er dog at sikre sig inden det går galt. Vær kritisk når man køber og sælger dyr. Sælg kun raske, sunde dyr. Isoler nyindkøbte dyr i en periode inden de sættes ind i flokken. Så kan store massive utøjsudbrud forhindres.

Til sidst vil jeg som Jens Gregersen gerne anbefale Dansk Fjerkræ Forum – www.fjerkrae.dk

Her finder du gode råd om høns og andet fjerkræ. Der kan spørges og svares på tværs af erfaringer og racer.

Med venlig hilsen Susanne Hansen.

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 22. oktober 2008 kl. 22.02

Vagn Nielsen skriver: "Fjerspisning, der skyldes utøj, vil ofte forsvinde, når hønsene befries for dette ved adgang til støv-, melkalk- og askebade..."

"Askebade" – jeg spørger lige dumt; Er det asken fra brændeovnen som kan bruges til dette – og hvordan.?

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 20. juli 2009 kl. 19.14

Hej
jeg har læst mig til at når hønsene hakker på hinanden, er det et tegn på at de mangler noget i deres foder. Eks. miniraler.

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mohammed Alkhafaje, 6. juni 2010 kl. 14.42

hej, nogle gange gør de fordi de mangler nogle vitaminer.

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mohammed Alkhafaje, 6. juni 2010 kl. 14.43

hej, nogle gange gør de fordi de mangler nogle vitaminer.

Nyt svar til emnet »Hvorfor plukker mine høns fjerene af hinanden?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvorfor plukker mine høns fjerene af hinanden?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider