Hvorfor plukker mine høns fjerene af hinanden?

Jeg har et hold høns på 6 høner og en hane. De er ca. 20 uger og er lige begyndt at lægge æg, men desværre er de også begyndt at plukke fjer af hinanden. Hvad gør jeg ved det? Håber at I kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Kurt Rasmussen, februar 2003

Svar

Fjerpilning skyldes grundlæggende en fejlkodning af kyllingerne. Når de bliver klækket, vil de under naturlige forhold starte med at skrabe og pille i hvad som helst på jorden. I rugerierne eller hjemme, hvis man selv udruger kyllinger, går de normalt på et rent underlag. Det betyder at de ikke kan få afløb for deres nedarvede skrabe-pille-trang med mindre de begynder at pille i hinanden. Sådan starter miseren.

Det betyder at der ikke er meget andet at gøre end at hugge hovedet af kyllingerne og starte forfra med dyr som har fået en bedre opvækst. Sørg for at få kyllinger samme dag de er klækkede og sæt dem i en stor kasse med masser af jord, grus, græstørv og andet naturligt godt. De skal nok finde ind under varmelampen, når det er det de har brug for.

Det er selvfølgeligt radikalt og ærgeligt at skulle slagte dyrene, når man nu har gået og passet og plejet og glæder sig til de første æg. Derfor kan man selvfølgelig prøve med andre midler at sørge for, at de mere interesserer sig for omgivelserne end sig selv og hinanden. Slip dem fri, ud på græsset, giv dem masser af god jord at skrabe i, server dejligt køkkenaffald og lad dem lede efter kornet, som man spreder på jorden fremfor at hælde det op i et trug. De skal nok rense så der ikke er noget tilbage til rotterne, bare de ikke får serveret for meget. Mens alle disse eksperimeneter løber af stablen og man samtidig lærer at holde høns på den bedste økologiske måde kan man samtidig sætte gang i et nyt hold kyllinger. Hvis de gamle har rettet sig, er der noget at vælge immellem og putte i gryden. Ellers er der de nye til at tage over.

Med venlig hilsen
Per Kølster
Agronom, KØLSTER malt og øl

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvorfor plukker mine høns fjerene af hinanden?