Forum

Kommentarer til »Aspargesbiller på spil«

På denne side finder du kommentarer til teksten Aspargesbiller på spil. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Bauder, 4. juli 2007 kl. 17.46

Engang i sidste halvdel af maj konstaterede jeg aspargesbiller på de planter jeg på det tidspunkt havde ladet vokse op. Jeg gjorde det der er anbefalet, strøg hen ad planten med hånden, fangede en masse og knuste dem. Jeg gik derned mange dage og gentog processen.

Alligevel kan jeg nu se et utal af væmmelige små larver der gnasker og mæsker sig i aspargesgrønt. Og ikke nok med det, jeg kan også se en masse nye voksne biller ifærd med at parre sig.

Jeg har pillet larver af og mast, jeg har mast billerne og nu prøver jeg altså at sprøjte med insektsæbe
Er der nogen der har erfaring med det?

Ellers overvejer jeg at klippe planterne helt ned nu, og brænde det afklippede og så lade de nye skud, der forhåbentlig kommer vokse op.

Er der nogen der har erfaring med, hvordan det vil være?

Med havelig hilsen
Annette Bauder

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 4. juli 2007 kl. 21.35

Mine asparges er 25 år gamle og har hvert år været hjemsted for aspargesbillen (en fjern slægtning til liljebillen).

Den er aldrig blevet bekæmpet og synes ikke at give anledning til noget mærkbart nedsat udbytte (til forskel fra liljebillen).

Så derfor ville jeg tage det helt roligt.

Du skal i hvertfald under ingen omstændigheder påtænke at klippe planterne ned.

Du skal nok nærmere tænke på det modsatte-idet det er fra nu af at planten skal samle næreing til næste års aspargeshøst-så det er på tide at give dem -gødning (efter din tro og overbevisning).

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gustav Flems, 13. juni 2012 kl. 22.29

Jeg har gennem mange år høstet helt vildt i mine 2 aspargesbede, og aldrig set en aspargesbille.
Nu har jeg nedlagt det ene bed, kørt 3 gange med kultivatoren, men der kommer stadig meget store flotte asparges op i de kartofler, der er sat i bedet i år.
Jeg har aldrig set så store, flotte og høje kartofler, med det kniber med afkastet.

Ang. Aspargesbillen: I efteråret lagde jeg et tykt, 5-10 cm tanglag over bedet, mest ålegræs. Det virker fint, både som bunddække og med store fine asparges.
Men altså også invasion af biller.
Kan jeg have fået aspargesbillen ind med tangen?
Og vil det hjælpe at brænde tangen, og måske lægge hækafklip i stedet.
Bor billerne lige så godt der ?

Tangen er samlet ved Storebælt.

gustav

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. juni 2012 kl. 23.57

Jeg tror ikke du har den ind med tangen men billerne lægger æg på planten som så klækker og larven falder til jorden . Så den har sikkert været her før du kom tangen på . Billerne laver to generationer pr. sæson. I følge Plantedoktor.dk er den eneste måde at komme af med den på er at indsamle og mase billerne ,på samme måde som med liljebillen, som den er tæt beslægtet med .

Nyt svar til emnet »Aspargesbiller på spil«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Aspargesbiller på spil«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider