Forum

Kommentarer til »Er plantegiften Top Gun problematisk at bruge?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Er plantegiften Top Gun problematisk at bruge? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 17. juni 2003 kl. 16.21

1 l Topgun koster 375 kr og rækker til 2–300 m2. Dvs. næsten 1–2 kr pr. m2. Og så er det spørgsmålet, om ikke man kan hakke lige så hurtigt, som man kan sprøjte, da der i vejledningen står, at man skal sørge for at alle dele af ukrudtet rammes med fint forstøvet sprøjtemiddel.

Hakkejernet er betalt, så det er ren gevinst at vælge det til ukrudtsbekæmpelsen. Man skal tjene 750–1000 kr – alt efter den betalte topskat, inden man har 375 kr til at købe Topgun for. Så man kan tage fri i adskillige timer og få klaret ukrudtet uden at sætte penge til. Og få god motion oven i købet.

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thor Hestnes, 12. september 2003 kl. 11.23

Alle giftstoffer er problematiske at bruge.

især for vore efterkommere.

hakkejernet er derimod efterkommervenligt.

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjørn Petersen, 5. maj 2005 kl. 11.24

Den citerede tekst nederst er ikke svensk, som angivet, men norsk.

Har nogen kendskab til baggrunden for I/S Hedelands valg af Top Gun til kæmpebjørneklo i stedet for Round-up?

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 8. maj 2005 kl. 10.03

Du kan læse om pressens udlægning af beslutningen her:

www.dagbladetonline.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050503/LN_TAASTRUP/105030134&SearchID=73207436045359&Profile=3000

Med venlig hilsen
Karna Maj

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjørn Petersen, 8. maj 2005 kl. 19.17

Ja, jeg holder selv Dagbladet (papirversionen). Det er derfra, jeg ved at de har valgt det. Men ved nogen, hvad deres faglige baggrund for valget er?

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Bjørnsbo, 6. juli 2006 kl. 10.03

Hører gerne nærmere.

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten Pedersen, 26. juli 2008 kl. 0.24

Topgun er fremstillet fra kokosolie, hvor olien er spaltet(hydrolyseret) til oliesyre (C8-C10) og glycerin. Helt uskadeligt for miljøet.

Det virker ved at ødelægge hårkarvirkningen i planter, så de i princippet dør af tørst.

De nedbrydes til uskadelie stoffer.

Kokosolie vil jeg betegne som et meget naturvenligt stof
Oliesyren har jeg med effektivt resultat anvendt til at fjerne skvallerkål

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjørn Petersen, 8. august 2008 kl. 19.08

Det vil altså åbenbart sige, stoffet er helt uskadeligt for de dele af plantelivet, som ikke rammes ved udbringning af TopGun.

Bredsprøjter man, vil det naturligvis også ødelægge den øvrige flora, og dermed tillige dét miljø, andre dyr, svampe mm lever i på stedet.

Stadig: Er der nogen, der ved, hvorfor Hedeland har valgt netop dén metode?

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. august 2008 kl. 22.05

Hej Bjørn Petersen

Jeg kender ikke svaret på dit spørgsmål – men jeg blev rigtig betænkelig da jeg fandt resultaterne af at google: Top Gun herbicid og Round Up herbicid.

Som du beskriver er der ved bredsprøjtning en mere bredspektret skadevirkning: Det er en mulighed, at der også ved lokal brug (påsmøring) sker nedvaskning og dermed risiko for mere udbredt skadevirkninger på andre plante- og dyrearter.

Der er tale om forskellige skadevirkninger fra de to typer ukrudtsmidler, men selv ved ganske små doser er der for begge i forskelligt omfang erkendt skader på immunforsvar, mulig kræftfremkaldende effekt, irreversible skader på slimhinder – hos forsøgssdyr.

Man kunne spørge hvilke dyrearter der så iøvrigt skades?

Hedeland kan have haft økonomiske motiver?

Venlig hilsen fra
Lone

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten Pedersen, 9. august 2008 kl. 9.23

Optagelsen sker gennem bladende. Samtidig nedbrydes kokosoliederivatet langsomt af mikroorganismerne, på samme måde hvis man feks spilder noget salatolie på jorden.

Prøv det og se hvordan det virker.

mvh Karsten

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Halkjær Jacobsen, 22. maj 2009 kl. 12.28

Jeg vil gerne høre nyt om emnet

12 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. marts 2017 kl. 16.51

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. marts 2017 kl. 16.54

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 8. marts 2017 kl. 17.50

Ifølge Middeldatabasen er midlet TopGun nu forbudt:

Godkendelsestype(r) og -interval
Type Fra Til Tekst
Godkendt 7. nov. 2003 1. jul. 2008 UkrudtsFri TopGun koncentrat
På forbudsliste 14. jun. 2011 31. dec. 2099 Anvendelsesforbud som følge af bestemmelserne i EU-forordning 1107/2009, ifølge Bekendtgørelse nr. 188 af 22/2-2012 er der opbevaringsforbud pr. 2/9-2012

15 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. marts 2017 kl. 18.38

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. marts 2017 kl. 0.21

Der er stadig midler på markedet med lignede sammensætning. Ikke bare til alger, men også herbicider.

Nyt svar til emnet »Er plantegiften Top Gun problematisk at bruge?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Er plantegiften Top Gun problematisk at bruge?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider