Forum

Kommentarer til »Hvordan bekæmpes uldlus?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan bekæmpes uldlus? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Elefsen, 4. august 2007 kl. 19.59

Hejsa

Jeg har haft uldlus i stort set alle mine indendørs potteplanter. Det begyndte med en orkide som bragte dem til huset. Angrebet var så voldsomt at jeg valgte at kasere alle mine orkideer. Da det viste sig at de havde bredt sig til to større pengetræer og en elefantfod valgte jeg at stille disse planter udenfor i vores have, hvor de nu har stået en månedstid.

Umiddelbart ser det ud til at lusene er døde af det.

Det kunne være rart at vide om andre har prøvet om den "kur" virker i det lange løb.

Venlig Hilsen

Gitte

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten, 7. oktober 2008 kl. 8.51

Jeg har 10 cliviaer, som er angrebet af uldlus. Jeg har haft dem stående ude hele sommeren (i skygge) men i regn og blæst og lusene stortrives, så nu må der tages andre midler i brug.

Venlig hilsen
Karsten

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 7. oktober 2008 kl. 15.12

Hej Karsten...

Jeg bruger en blanding af sprit og opvaskemiddel.kan ikke gi dig nogle mål...jeg gør det på slunt...efter en halv timeskyller jeg planten under bruser godt og grundig er der flere lus efter nogle dage tar jeg turen om igen...men du skal sørge for at komme godt ned mellem klivia bladene...har nemlig selv haft de bæster i mine planter for 2 år siden...de er nu luse fri.

mvh erik esbjerg ø

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. oktober 2008 kl. 20.45

Hej Karsten.

Spar lidt på spritten, for meget kan godt svide planterne. Jeg bruger en spiseske sprit og en sjat opvaskemiddel til en liter vand, i en forstøverflaske.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit, 9. december 2008 kl. 13.13

Jeg har nu forsøgt med vand blandet med sprit og opvaskemiddel i ½ års tid. Uldlusene trives stadig, hvorimod orkideerne har fået nogle sorte pletter på bladene. Jeg vil nu forsøge mig med vand blandet med grøn sæbe. Håber det virker bedre.

vh Birgit

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 21. oktober 2009 kl. 14.38

Vi har et stort indendørs-bonsai-træ, der er angrebet. Da det ikke så let lader sig transportere rundt, er jeg lidt i tvivl om, hvad jeg skal gøre – jeg kan simpelthen ikke flytte det ud i badekarret og spule det over efter endt behandling som foreslået. Andre ideer til midler, man bare kan sprøjte på og lade være derefter?

På forhånd tak!

Christina

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. oktober 2009 kl. 18.40

På dansk orkidee forum fandt jeg denne tekst skrevet af en Lars Jensen.

Jeg anbefaler, frem for spray, at lave en opløsning, af Provadosticks, 2 sticks opløses i 3 dl. vand.

Lad det stå i et tætsluttende glas som jævnligt omrystes.

Efter ca. 24 timer er de opløst, og man lader vædsken bundfælde.

Det virksomme stof er herefter i den klare vædske. (Bundfaldet indeholder kalk og gødning, og bør ikke anvendes) Den klare vædske vandes ud over, et på forhånd gennemvædet medie. Ca 20 ml. til en standard potte.

Behandlingeng gentages efter ca. 3 uger.

Så burde det være slut med uldlus.

Ellers er der også den mulighed at benytte Bayers Calypso, som virker ved at blive optaget af planten og herefter ført rundt med saftstrømmen. Når insekterne suger at saften dør de. det er vigtig ikke at bruge det til afgrøder som skal spises bag efter.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. oktober 2009 kl. 18.44

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leonina Panisperma, 5. maj 2010 kl. 10.12

Tak til Søren Duun for oplysningen om Provadosticks.

Jeg 'fandt' et par stiklinger af storbladet buksbom som jeg havde held med.
Efter et par uger viste det sig desværre at jeg havde fået uldlus i tilgift, bladhjørnerne var nu helt uldne og hvide.

Da jeg har haft Provado stående ude i skabet i bryggerset var det nemt for mig at afprøve.

Da jeg ikke skulle bruge en stor portion tog jeg blot en 'pille' til opløsning i 1½ dl vand.

Efter opløsningen og bundfældning var tilendegjort besluttede mig for at hælde den klare væske på en forstøver så jeg kunne komme ind i alle vinkler og kroge.

Jeg er rigtig glad for at kunne berette; det virker!

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 5. maj 2010 kl. 12.05

Utøj er da noget tøj (i ordets oprindelige danske betydning!) at ligge og bøvle med, det ved vi vel alle vi intelligente mennesker, der i tilgift har en interesse for haven, og jo da dermed også for det, som kan dyrkes i haven.
Når det kommer til bekæmpelse af jo da netop utøj, ja da må jeg da være den første til at erkende, at jeg nu alle tider har holdt mig fra anvendelse/brug af kemi i haven. For man ved jo ikke hvad alle de der stoffer, der indgår i sådanne gift-præpeprater egentlig er og gør. Ja, det er jo da endog ligefør man skulle være inginør eller sådan en kemi-mand, hvis man skulle finde sig nogen chance og mulighed fort at forstår en sådant instruktion! Jeg kan da i hvert faller ikke.
Nå men det bekommer mig, at uld-lus kan fjernes med en blanding af vand og opvaskemiddel!

Mvh Eivin (^_^)

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leonina Panisperma, 5. maj 2010 kl. 17.56

Jeg vil medgive at Eivin har ret i at man ikke bør bruge gift i køkkenhaven ell. på afgrøder, i det hele taget.

Men jeg mente faktisk at det var underforstået at vi her talte om stueplanter og evt. prydplanter i haven hvor jeg ikke kan se noget problem i at bruge en giftig opløsning.

Ligesom skjoldlus er uldlus meget svære at komme til livs, så jeg var mere end lykkelig for at finde et godt råd her på siden.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 5. maj 2010 kl. 23.35

Den giftige opløsning vil gå i grundvandet og påvirke dyrelivet i haven i ja, lad os da bare sige det lige ud, negativ retning. Og må jeg tillade mig at minde om, at dette er et forum for økologisk dyrkning.

Mvh Eivin (^_^)

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Holm, 26. februar 2013 kl. 13.29

Jeg har gennem snart et år haft gode resultater med følgende opskrift:
en god håndfuld grønne plantedele fra tomatplanter.
½ L vand.
Blend det grundigt f.x. med en stavblender.
Filtrer blandingen 2-4 gange gennem et kaffefilter eller lignende.
Tilføj endnu ½ L vand.
Sprøjt!
Tomatplanten er en natskygge. Jeg gætter på, at eksempelvis kartoffelplanten også kan bruges, men jeg har kun prøvet tomat, som virker fremragende brugt på kaktus, sukkulenter og almindelige stueplanter.
Jeg har ikke kunnet konstatere bivirkninger hverken på planterne eller mig selv. :-)

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 28. februar 2013 kl. 9.39

Jamen er det ikke Preben Daugaards opskrift som stod i NKS medlemsblad oktober 2012 , det er næsten ordret...................

P. A.

Nyt svar til emnet »Hvordan bekæmpes uldlus?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan bekæmpes uldlus?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider