Hvordan bekæmpes uldlus?

Jeg har for 2 måneder siden fået et flot stor oliventræ. Jeg fik at vide at den ikke måtte tørre ud og at det skulle stå inden for et lyst sted. For 1 måned siden begyndte den at udskille noget hvidt stads ala vat på de grene/blade som er nye. Det bliver værre og værre. Hvad er det og kan jeg gøre noget for at det går væk igen?

Med venlig hilsen
Stine Højer Tvilde, december 2002

Svar

Det er synd og skam, men det sker igen og igen, at disse dejlige oliventræer sælges med en skjult beholdning af uldlus. Egentlig burde man kræve af plantehandlen, at de leverede et nyt træ, men problemet er, at der sandsynligvis ikke findes lusefri oliventræer i handlen. I stedet må du i gang med brun sæbe og en blød børste. Opløs sæben, så du får en god, kraftig opløsning. Tilsæt eventuelt et fingerbølfuld kogesprit til 3 dl af opløsningen. Denne blanding bruger du så til at pensle alle lusene med. Husk også at komme ind under alle blade og ned ved bladfoden, dér hvor knoppen sidder. Lad det hele sidde en times tid og spul så sæben af. Det gør som regel kål på kræene. Hvis ikke, må du gentage afsæbningen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan bekæmpes uldlus?