Forum

Kommentarer til »Hvor giftige er «nøgne jomfruer»?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvor giftige er »nøgne jomfruer«? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Østergaard, 23. juni 2003 kl. 22.15

Bør man undgå at komme blade herfra i komposten

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 24. juni 2003 kl. 5.15

Jeg har ikke prøvet, men hvis komposten omsættes rigtigt og under normalt gode forhold, tror jeg planterne vil være nedbrudt på en sæson. Det er tørrede, der ikke nedbryder toksinet.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten, 2. oktober 2003 kl. 12.16

Hej vi har lige fundet ud af at vores "krokus" er en Nøjen Jomfru. Min søster har ligeledes én i haven. Men hvor kommer de fra, det er jo et løg som f.eks. krokus, påskeliljer og tulipaner.

Jeg går ikke ud fra at de kan købes i butikker/planteskoler!?

mvh.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jordansen, 6. oktober 2003 kl. 10.15

Nøgen Jomfru, eller Høst Tidløs (Colchicum autumnale) skal ikke forveksles med efterårskrokus, som du selv skriver.

Den kommer oprindeligt fra Europa hvor den gror vildt fra Sydengland, Spanien, Portugal til Rusland.

Den skal være total omsat i en kompost, før dens giftvirkning er nedbrudt. Den tilhører nogle af de giftigste plantearter overhovedet. Planten indeholder en cellegift og har fået navnet "organisk arsenik" og har i forædlingsindustrien tidligere været anvendt til at få frø til at mutere pga. den kraftige giftvirkning. I dag gør man dette primært via radioaktiv stråling.

Løgene kan du købe på de fleste planteskoler om foråret.

Bedste hilsner

Mads Jordansen

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlie, 23. oktober 2007 kl. 15.06

Jeg er i gang med en uddannelse som anlægsgartner. En dag fik vi af vide, vi skulle spise nogle forskellige planter (ikke giftige selvf.), Men jeg forvekslede en Høst-tidløs med en Krokus. Så jeg endte med at blive indlagt i to døgn til observation og udpumpning.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth, 25. oktober 2007 kl. 22.24

Hej Charlie
Hvor i landet bor du? Fyn, Sjælland eller Jylland?

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonatan, 30. september 2009 kl. 19.26

Jeg har biologi, og min lærer fortalte at Nøgen Jomfrue er den anden giftigste plante i verden. Kan det virkelig være rigtigt?

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda N, 30. september 2009 kl. 22.37

Hej Jonatan
Din lærer har ret i at planten er giftig ifølge giftlinjen:
Beskrivelse: Hele Planten er meget giftig, specielt frø, den løglignende stængelknold og blomster. Den indeholder colchicin, som er en cellegift. Høst-Tidløs ligner Krokus, og blomstrer om efteråret, mens blade og frøkapsler kommer op om foråret. Indtagelse af dele af stængelknolden eller frø kan indebære alvorlig forgiftningsrisiko. Forgiftninger er sjældne.

Der er ingen vurdering af hvor giftig planten er i forhold til andre planter.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 2. oktober 2009 kl. 7.51

Lige et par tilføjelser:

Giften i nøgne jomfruer er en mitosehæmmer d.v.s. at den forhindrer celledelingen og derfor rammer væv med hurtig celleturnover, som f.eks. mavetarmsystemet.

Den har som tidligere angivet været brugt i planteforædling når man ønskede planter med et dobbelt antal kromosomer -såkaldt polyploidi.

Mange forædlede planter er polyploide som f.eks majs, korn, dagliljer m.m.

Den bruges iøvrigt også til behandling til urinsur gigt (Arthritis urica).

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole, 21. oktober 2009 kl. 12.28

Hej charlie giv mig lige nogen navne på 5 giftige frøer

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud M., 3. april 2010 kl. 20.28

Efter at have gennemlevet et rædselsfuldt tilfælde af urinsur gigt i begge ben, samtidigt, opdagede jeg at den eneste medicin, der hjalp var netop colchicin.
Det er ikke en medicin man kan få ved lægen, men kun ved indlæggelse på hospitalet.
Derfor vil jeg høste og tørre noget af denne plante, når den igen kommer frem ude i haven, så jeg har lidt i beredskab.
Så er spørgsmålet, hvor koncentreret er giften i planten??

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 4. april 2010 kl. 13.59

Det er korrekt at præparatet er afregistreret, men det kan dog stadig skaffes på ethvert dansk apotek-også din egen læge kan fortsat skrive recept på det.
Jeg vil stærkt fraråde dig at eksperimentere med både blade og løg, da ingen kender koncentrationen i disse og der er meget lille forskel i såkaldt terapeutisk og toxisk dosis ( virksom og skadelig dosis ).
Her er et link til dig som du kan se nærmere på:
www.irf.dk/download/pdf/pli/4pli98.pdf

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud M., 4. april 2010 kl. 16.54

Tak for et aldeles glimrende link, selv om der godt nok er mange latinske udtryk! :)
Der fik jeg langt mere indsigt i, hvad det egentlig er for noget stads, jeg roder med.
Nu havde jeg ikke regnet med, at bruge planten som grøn salat, men blot at nappe "et gran salt" af noget tørret og knust, i fald jeg ikke på anden vis kan skaffe medikamentet.
Men nu ved jeg i det mindste, hvem der laver det, Glostrup Apotek.
Fantastisk at man skal omkring dig, for at få reelle oplysninger, som man skulle tro at lægerne også besidder.

Endnu en gang tak.

mvh
Knud

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 4. april 2010 kl. 19.01

Fantastisk at man skal omkring dig, for at få reelle oplysninger, som man skulle tro at lægerne også besidder.

Ja-men det gør jeg da også -atså som læge!

Nyt svar til emnet »Hvor giftige er »nøgne jomfruer«?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvor giftige er «nøgne jomfruer»?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider