Forum

Kommentarer til »Hvilke tomatsorter modner tidligst?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvilke tomatsorter modner tidligst? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Krarup, 9. oktober 2007 kl. 18.26

Jeg læser en gang imellem om disse tomatplanter, men på planteskolerne er det altid de samme sorten.

Gemini, Tini Tim og hvad de der 3–4 nu hedder. Min eerfaring er at de bliver høje og ranglede og er længe om at blomstre og sætte af til frugt. H vor får man fat på andre sorter, Ja nogle af dem I nævner?

V.H. Mette Krarup

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 9. oktober 2007 kl. 20.03

Kære Mette.

Jeg tror du må udenlands for at få et lidt større udbud og kan kun anbefale linket til firmaet herunder-som blot omhandler tidlige tomater!

Ikke blot er det ca. 1/2 pris, men du får også 2–3 gange så mange frø i hver portion (overskud kan gemmes i mange år i køleskabet).

Kan betales med Visa kort.

Jeg har ikke haft problemer med firmaet i de 3 år jeg har bestilt frø fra dem.

www.reimerseeds.com/early-season-tomato_722.aspx

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 10. oktober 2007 kl. 9.21

Den tidligste, jeg nogensinde har haft, er den lille ribstomat Texas Wild: www.gourmethaven.dk/artikel/gsi.php?id=84

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lila Towle, Frøsamlerne, 15. oktober 2007 kl. 23.16

Hvis det skal være tomater i mellemstørrelse, så fandt jeg de nævnte sorter her: "Bloody Butcher" på Weibulls side, www.weibulls.com/, og "Matina" i Den Økologiske Haves e-butik (2007 frø), www.ecogarden.dk/butik/.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 16. oktober 2007 kl. 0.10

I år købte jeg en enkelt Gemini på torvet, som jeg først havde i lejligheden i 14 dage til vejret var ok til at plante den på Friland.

Og så gav den ellers enormt, allerede i juli havde jeg de første modne tomater, og det er kun 10 dage siden jeg høstede de sidste halvt-røde samt nok grønne til at sylte. Det lykkedes mig at redde dem fra kartoffelskimmel indtil da.

Jeg har før haft Gemini på friland, men aldrig en så tidlig og ydedygtig plante. Så der er nok flere ting, der spiller ind. Lunt vejr og meget vand er ihvertfald godt.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens., 8. november 2007 kl. 22.27

Til Mette...Gå ind til grønthandleren og køb nogle tomater med andre navne end de sædvanlige. Mas et par stykker af dem i et kaffefilter, (husk at skrive tomatnavnet på) lad pakken tørre et par dage og gem det væk til foråret, så har du masser af frø til såning.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 9. november 2007 kl. 9.24

Hvis du bruger den tidlige tomatsort "dansk eksport" som er en meget tidlig frilandssort og sår den i syd vinduet i februar (bedst med kunstlys) og sætter tomaterne i store potter i drivhuset i april så har du røde tomater midt i maj. Husk at holde drivhuset frostfrit.

Mvh. Svend Høst

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Walther Kjær, 24. juni 2008 kl. 11.59

Hej!

Hvilken gødning er er den optimale til tomatplanter i drivhus, er kalk også godt?

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Krarup, 24. juni 2008 kl. 18.08

Hej Mogens. Det gjorde jeg så, og samtidig købte jeg økologiske frø hos Camilla Plum. De selvlavede tomatplanter af frø fra supermarkedstomater syntes jeg er lidt tvivlsomme. De fik lus (er væk med sæbe) men Camillas planter ser rigtig gode ud og vokser flot. Har også sat af til mange tomater. MEN hvorfor krøller bladene og får lysegule pletter. (Det er især bøftomaterne)De mangler ikke vand, sol og gødning i drivhhuset. De står i capillærkasser.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. juni 2008 kl. 21.19

Til Mette... Jeg havde for år tilbage et drivhus med tomater og andet godt. Næsten hvert år var der bøvl med tomaterne, enten blev bladene gule eller de fik lus eller blev ødelagt af bænkebidere osv. selv om der blev luftet godt, og de blev passet efter bogen. De sidste ca.15 år har jeg så dyrket mange tomaterplanter på friland op af en sydmur i alm. havejord, uden problemer. Min teori er, at på friland bliver planterne meget mere robuste end i et beskyttet miliø i drivhuset med store temperatur forskelle og hvor utøj trives fint. Godtnok høster man så tomater lidt senere udendørs, men til gengæld smager de meget bedre da de får direkte sol, og planterne fejler intet. Kun et år blev alle bladene gule fordi jeg havde været for rundhåndet med gødningen. Det skal lige tilføjes, at udejorden bliver skiftet hvert 4 år og de får lidt NPK gødning 4 x om året. Et år havde jeg 120 cherry tomater på een plante, det er ikke for at prale, men alligevel.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Krarup, 25. juni 2008 kl. 21.28

Ok Mogens. Det er så den vej jeg må gå, hvis det ikke lykkes i år. Min bror gjorde samme erfaring som dig. havde både tomater i drivhus og på friland, og fik flest på friland, så han nedlagde drivhuset.

God sommer

Nyt svar til emnet »Hvilke tomatsorter modner tidligst?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvilke tomatsorter modner tidligst?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider