Hvilke tomatsorter modner tidligst?

Hej! Jeg vil gerne vide, hvilke tomatsorter der modner tidligst.

Med venlig hilsen
Torstein Karlsen, februar 2004

Svar

Af de sorter, jeg har prøvet, er ‘Bloody Butcher’ klart den tidligste – og den findes i handlen i Danmark/Sverige, bl.a. hos Weibulls. ‘Matina’ er en anden handelssort, der er tidlig – ca. en uge senere end ‘Bloody Butcher’ i vores drivhus. Der er andre, der beskrives som tidlige – men jeg har ikke nødvendigvis prøvet dem, og tvivler på, at de kan være tidligere.

Der findes nordamerikanske og evt. russiske sorter, der er udviklet til tidlig høst i et koldt klima – f.eks. ‘Sub-Arctic’-serien og ‘Oregon Spring’. Runåbergs har en god oversigt over tomatsorter, der gør det muligt at sammenligne modningstider – og de fører ‘Sub-Arctic Plenty’. (Men jeg vil ikke dyrke busktomater i drivhuset, når jeg kan få tidlige ‘høje’ planter, så jeg ved ikke, om de er tidligere, eller bare ca. lige så tidlige.)

Disse sorter tåler og kan sætte frugter både i kolde og i varme perioder – f.eks. i det kolde forår, men også når drivhustemperaturer er høj. Mange andre sorter, der er udviklet til dyrkning på friland og i mere moderat klima, er mere »enten/eller«, taber blomsterne når det er for koldt eller varmt, og giver derfor senere høst eller mindre udbytte.

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Vansta Trädgård Scandinavia

REALISERE DIN DRIVHUS DRØM!

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvilke tomatsorter modner tidligst?